2011-02-28, 21:45
Medlem
thehanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Först måste gälla att y(2) = C·e^(p·2) = 1. Sedan har vi att y' = C·p·e^(px) vilket innebär att y'(2) = C·p·e^(2p) = 3. Vi har alltså att:

{ C·e^(2p) = 1
{ C·p·e^(2p) = 3

⇒ e^(2p) = 1/C vilket innebär att p = 3 (sätt in i den andra ekvationen så får du ut det direkt) och därmed att C = 1/e^(6). Därmed y = e^(3x - 6).

Nu klarnade det! Tusen TACK...

// H
Citera
2011-02-28, 21:45
Medlem
Hej jag läser matte C och har aldrig fått klart för mig när man räknar med nuvärde. Kan någon förklara när det används och används det kanske i uppgiften under:
Citera
2011-02-28, 21:49
Medlem
xyzns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzn
En allmän geometrisk summa:

s_n = (a_1 · [kⁿ - 1]) / (k-1)

s_10 = (100000 · [1,02^10 - 1]) / (1,02-1) = 1094972.1 ≈ 1094972 kr

Citat:
Ursprungligen postat av Econizze
Hej jag läser matte C och har aldrig fått klart för mig när man räknar med nuvärde. Kan någon förklara när det används och används det kanske i uppgiften under:

Jag är nästan säker på att mitt svar är rätt. Har du kollat med din lärare om det är fel i facit?
Citera
2011-02-28, 22:06
Medlem
Dagens sista matteproblem

Bestäm volymen för den största räta cirkulära cylinder, som kan inskrivas i en sfär med radien R.

- Jag har i princip löst denna optimeringsuppgift. Dock är jag lite osäker på om mitt svar håller. Är det tänkt att man även ska maximera funktionen man får fram, finna dess nollställen och eventuella maxvärden också? Eller räcker det med ett uttryck för cylinderns maximala volym?

Checka min lösning: http://img811.imageshack.us/i/img0146j.jpg/

Vad tror ni? Håller det?
Citera
2011-02-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyzn
Jag är nästan säker på att mitt svar är rätt. Har du kollat med din lärare om det är fel i facit?
Tack igen dock har jag inte fått tag i honom. Men fick rätt då jag gjorde som dig. Men sen beräknade nuvärdet vilket var ditt svar genom 1,02^10
Citera
2011-03-01, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FXspot
Dagens sista matteproblem

Bestäm volymen för den största räta cirkulära cylinder, som kan inskrivas i en sfär med radien R.

- Jag har i princip löst denna optimeringsuppgift. Dock är jag lite osäker på om mitt svar håller. Är det tänkt att man även ska maximera funktionen man får fram, finna dess nollställen och eventuella maxvärden också? Eller räcker det med ett uttryck för cylinderns maximala volym?

Checka min lösning: http://img811.imageshack.us/i/img0146j.jpg/

Vad tror ni? Håller det?

Det håller enligt mig. Snyggt uppställt dessutom.
Citera
2011-03-01, 00:17
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Obtain the first few terms of the Laurent series for... e^(1/z)/(z^2-1) for |z|>1

Svar: samma som http://www.wolframalpha.com/input/?i=series+e^(1/z)/(z^2-1)+at+infinity

Citat:
2. Find and classify the isolated [singularity] of... 1/(e^z - 1)

Har två frågor här.

a) Svaret är enkel pol för z = 2k*pi*i, k heltal. Hur då? Det gäller att "A function f has a pole of order m at z_0 iff in some punctured neighborhood of z_0 f(z) = g(z)/(z-z_0)^m where g is analytic at z_0 and g(z_0)=/=0". Hur hittar man en sådan omskrivning av funktionen ifråga? I det här fallet är f(z) = 1/(Sum{1,inf} z^k/k!) om man Taylorutvecklar.

b) Om man istället inte utgår från facit... Följande gäller ju för singulariteter: http://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_singularity#Complex_analysis Ens om man vet att det är en pol det rör sig om, hur hittar man det tal (n i länken) det gäller för? Vet man inte det upplever jag att det blir överdrivet krångligt, med att först hitta Laurent-serie, sen analysera varenda koefficient och dess index, etc etc.

3. What is the order of the pole of f(z) = (2 cos z - 2 + z^2)^(-2) at z=0? [Hint: Work with 1/f(z).]

Det här är väl egentligen liknande frågeställning. Om man låter F = 1/f så är Taylorutvecklingen F(z) = 4(z^4/4! + O(z^6))^2. Eftersom f har en pol i z=0 så har F en removable singularity där. Happ, sen då? (facit saknas)

Bump.
Citera
2011-03-01, 00:35
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Tack. Men, vad är då skillnaden mellan Taylor-serie och Laurent-serie?
En Taylor-serie i fallet med komplexa funktioner är en serieutveckling av en funktion f(z) på formen f(z) = ∑_{0, ∞} C_n·(z - z₀)ⁿ med avseende på punkten z₀ där C_n ∈ ℂ. Om f(z) är analytisk i |z - z₀| < R är denna Taylorserie konvergent inom denna konvergensradie.

En Laurent-serie är närbesläktad, men nu tillåts n vara negativt, f(z) = ∑_{-∞, ∞} C_n·(z - z₀)ⁿ och där f(z) är analytisk i r < |z - z₀| < R. Skillnaden är alltså att en Taylorserie är en funktions serieutveckling i en cirkelskiva (vari funktionen är analytisk), medan en Laurentserie representerar en punkterad cirkelskiva (cirkelring) eftersom det finns en punkt inuti vari f(z) inte är analytisk.

Funktionen f(z) = sinz/z² har exempelvis ingen Taylorutveckling kring z = 0 eftersom funktionen ej är analytisk där, men dock en Laurentutveckling vilken vi kan ta fram med hjälp av vanlig Taylorutveckling.

Detta kommer direkt från mitt minne, så vill du ha mer kött på benen så bör du studera definitionerna.
Citera
2011-03-01, 00:39
Medlem
Jag förstår inte hur förenkling utav ; (2/i)+(i^25)-(1/i^(3))blir
Jag skulle uppskatta om någon kunde visa mig hur det gick det till.

Tack på förhand.
Citera
2011-03-01, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomen
Jag förstår inte hur förenkling utav ; (2/i)+(i^25)-(1/i^(3))blir
Jag skulle uppskatta om någon kunde visa mig hur det gick det till.

Tack på förhand.
I överdriven detalj:
2/i=/förläng med i/=2i/i^2=-2i
i^25 = i^(24+1)=i*i^(4*6)=i*(i^4)^6=/i^4=(i^2)^2=(-1)^2=1/=i*(1)^24=i
-1/i^3=/förläng med i/=-i/i^4=-i

Så sammanlagt får man -2i+i-i=-2i.
Citera
2011-03-01, 00:48
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
2. Find and classify the isolated [singularity] of... 1/(e^z - 1)

a) Svaret är enkel pol för z = 2k·π·i, k heltal. Hur då? Det gäller att "A function f has a pole of order m at z₀ iff in some punctured neighborhood of z₀ f(z) = g(z)/(z-z₀)^m where g is analytic at z₀ and g(z₀)=/=0". Hur hittar man en sådan omskrivning av funktionen ifråga? I det här fallet är f(z) = 1/(Sum{1,inf} z^k/k!) om man Taylorutvecklar.
Vi ser här att z = 2πi·n ∀ n ∈ ℤ är nollställen för nämnaren. Efter en trivial derivering av nämnaren kvarstår endast e^z ≠ 0. Alltså har nämnare enkla nollställen i dessa punkter och därmed har vi en pol av ordning ett (enkelpol). Detta är ett sätt att analysera ordningen hos poler utan att behöva Laurentutveckla i all evighet.
Senast redigerad av Otrolig 2011-03-01 kl. 01:06.
Citera
2011-03-01, 00:55
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Funktionen f(z) = sinz/z² har exempelvis ingen Taylorutveckling kring z = 0 eftersom funktionen ej är analytisk där, men dock en Laurentutveckling vilken vi kan ta fram med hjälp av vanlig Taylorutveckling.

This is what I don't get. Varför är det så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in