2015-09-21, 18:59
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill.snorre
Hej,

Jag har problem med detta tal:

(1+i) / (1-i)^20

Tack

Skriv om talen på polär form och utnyttja sedan att om |z| = r och Arg(z) = θ så gäller för zª att |zª| = rª och Arg(zª) = a*θ. Vidare, om |z₁| = r₁ och |z₂| = r₂ samt Arg(z₁) = θ₁ och Arg(z₂) = θ₂ så gäller för kvoten mellan dem att absolutbeloppet blir r₁/r₂ och argumentet θ₁ - θ₂.

Räkna alltså ut absolutbeloppet och vinkeln för (1-i) och ta absolutbeloppet upphöjt till 20 och vinkeln gånger 20, sedan räknar du ut absolutbeloppet och vinkeln för (1+i) och tar sedan kvoten mellan absolutbeloppen och differensen mellan vinklarna.

Slutligen konverterar du tillbaka resultatet till formen a+bi igen.
Citera
2015-09-21, 19:03
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superappe
Behöver lite hjälp med en uppgift.
Se infoga bild i länken:
http://www.ladda-upp.se/bilder/vkmuzlbfhkao/

En älgjägare utgår från en punkt A vid en rak väg för att komma till sitt
pass P, beläget 2 km rakt in i skogen räknat från punkten B, som ligger
vid vägen 3 km från A. På vägen går jägaren med farten 8 km/h och i
skogen med farten 3 km/h.

a) Uttryck sträckan PQ i x.

b) Ställ upp ett uttryck för tiden det tar för jägaren att ta sig från punkt
A till punkt P (via punkt Q). Uttrycket skall vara en funktion av x

c) Bestäm läget av den punkt Q på vägen där jägaren bör vika av för att
komma till passet så snabbt som möjligt från A.

På a) använder du Pythagoras sats. På b) använder du de givna hastigheterna på sträckan (3-x) respektive PQ uttryckt med x (som du fick fram i a)). På c) deriverar du uttrycket från b) med avseende på x och letar efter det minsta värdet på vanligt sätt.
Citera
2015-09-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Skriv om talen på polär form och utnyttja sedan att om |z| = r och Arg(z) = θ så gäller för zª att |zª| = rª och Arg(zª) = a*θ. Vidare, om |z₁| = r₁ och |z₂| = r₂ samt Arg(z₁) = θ₁ och Arg(z₂) = θ₂ så gäller för kvoten mellan dem att absolutbeloppet blir r₁/r₂ och argumentet θ₁ - θ₂.

Räkna alltså ut absolutbeloppet och vinkeln för (1-i) och ta absolutbeloppet upphöjt till 20 och vinkeln gånger 20, sedan räknar du ut absolutbeloppet och vinkeln för (1+i) och tar sedan kvoten mellan absolutbeloppen och differensen mellan vinklarna.

Slutligen konverterar du tillbaka resultatet till formen a+bi igen.

Räddaren i nöden, hen med svaren! Du har hjälpt mig så mycket det här året. Tack som fan!
Citera
2015-09-21, 19:06
Medlem
2/(x - 2) - x/2 = x/(x - 2). Jag kom fram till x = -2 som var rätt enligt facit. Dock så nämnde facit att x = 2 är en falsk rot. Hur kan en falsk rot uppstå i den här ekvationen, man behöver ju inte kvadrera leden. Det är väl så falska rötter alltid uppstår?
Citera
2015-09-21, 19:09
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr577
Jag ska lösa en ekvation.

ln(9t+45)/(5-t)=ln(t+3)^2

jag gör såhär:

ln(9t+45)/(5-t)=2ln(t+3) Men jag vet inte hur jag ska gå vidare efter detta steg. Hur gör jag men 2an framför parantesen ln(t+3)?

ska jag mulitplicera bort ln på bägge sidor?

Tacksam för hjälp!

Till att börja med så har du förmodligen använt parenteserna fel. Som ekvationen är skriven så ser det ut som att man först räknar ut ln(9t+45) och sedan dividerar resultatet med (5-t) och i så fall kan ekvationen inte lösas algebraiskt. Vidare så ser högerledet ut som att man räknar ut ln(t+3) och sedan kvadrerar resultatet. Förmodligen menar du egentligen

ln[(9t+45)/(5-t)] = ln[(t+3)²]

I så fall kan du bara konstatera att eftersom ln är en strängt växande funktion så måste det gälla att

(9t+45)/(5-t) = (t+3)²

Detta kan du sedan göra om till en tredjegradsekvation där (om du räknar rätt) det inte finns någon konstantterm utan bara t, t² och t³. Då är en rot t = 0 och du kan därefter få fram de andra två rötterna ur andragradsekvationen du får om du dividerar med t.
Citera
2015-09-21, 19:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
2/(x - 2) - x/2 = x/(x - 2). Jag kom fram till x = -2 som var rätt enligt facit. Dock så nämnde facit att x = 2 är en falsk rot. Hur kan en falsk rot uppstå i den här ekvationen, man behöver ju inte kvadrera leden. Det är väl så falska rötter alltid uppstår?

Rötter som leder till division med noll är också falska rötter.
Citera
2015-09-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Rötter som leder till division med noll är också falska rötter.

Jaha okej, det visste jag inte men det låter logiskt.
Citera
2015-09-21, 19:15
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Hej,

jag har fastnat på denna:
Lös ekvationen för x i C.

x^(4)-256i=0

Hur jag har börjat:
x^4=256i
x=(256i)^(1/4)
x=4*i^(1/4)

Använder De Moivres formel:

i = (cos(pi/2)+isin(pi/2))
i^(1/4) = (cos(pi/8)+isin(pi/8))

Hur fortsätter jag efter det? Letar alltså efter rötterna.

Tack på förhand.

Du är ju nästan färdig. Du behöver bara lägga till perioden 2pi så att i = (cos(pi/2 + k*2pi)+isin(pi/2 + k*2pi)) och sedan dividera dessa vinklar (inklusive perioden) med 4 för att få fram de motsvarande vinklarna för x. Sedan multiplicerar du resultatet med 4 och konverterar tillbaka till formen a + bi i alla fyra fallen (du får fyra vinklar i intervallet 0 till 2pi).
Citera
2015-09-21, 19:22
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Jaha okej, det visste jag inte men det låter logiskt.

Även rötter som ger upphov till andra otillåtna operationer som exempelvis att beräkna logaritmen av ett negativt tal är falska rötter. Begreppet falska rötter omfattar allt sådant som inte faktiskt är en lösning till den ursprungliga ekvationen.
Citera
2015-09-21, 19:30
Medlem
Bestäm en ekvation för det plan som innehåller linjen (x, y,z) = (1, 0, 0) + t(1,3, 2) och är
parallell till skärningslinjen mellan planen − x + 2 y + z = 0 och x + z +1 = 0.

Jag finner linjens ekvation där planen korsas genom gausslimitation..

-1 2 1 0 => z = t, y = t/2 - t, x = -1 -t
1 0 1 -1

Jag har nu de två linjer jag behöver för mitt plan.. Såhär långt är jag med.

I facit skriver man nu dock att man använder sig utav kryssprodukten för att hitta planets normal och här använder man följande siffror..

(1,3,2)x(-1,-1,1)

Min fråga är hur jag får fram riktningsvektorn för linjen jag räknade ut (-1,-1,1)? Borde det inte vara (-1,-1,0)?

Hur får de fram 1? Om t=1 borde väl riktningsvektorn för linjen bli (-2, -1/2, 1)? Vart är det jag tänker fel?

Tack på förhand!
Citera
2015-09-21, 19:33
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Absolut, om du tar hänsyn till beroendet av variabeln du byter ut med. Jag har aldrig påstått att x→t, däremot om du ser till variablerna så gäller: t = 1/x
Vi vet att x→0. För variabeln t betyder detta: lim,x→0 t = 1/x →∞ eller t = lim,x→0 (1/x) →∞ om du så vill.

Detta är rätt intuitivt. Har du ett tal och delar med ett tal som är mindre än 1 så blir talet större. Om du tar ett fixt tal och delar det med ett tal som blir mindre och mindre så borde talet bli skitstort. Om du låter talet du delar med gå mot noll så blir talet verkligen skitstort, det går nämligen mot att bli oändligt stort. Var det svar på din fråga?

Jo jag tror jag är med, har dock aldrig sett det förut att man byter så. Så om man skulle ha ett gränsvärde såhär: lim,x→1 ln(x)/(x^2-1) och sedan skriva om x = 1+t. Eftersom x→1 så blir alltså t's värde 0 i detta fall? Alltså om man skriver om de då så blir det såhär lim,t→0 ln(1+t)/((1+t)^2-1)
Citera
2015-09-21, 19:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petercsson
Bestäm en ekvation för det plan som innehåller linjen (x, y,z) = (1, 0, 0) + t(1,3, 2) och är
parallell till skärningslinjen mellan planen − x + 2 y + z = 0 och x + z +1 = 0.

Jag finner linjens ekvation där planen korsas genom gausslimitation..

-1 2 1 0 => z = t, y = t/2 - t, x = -1 -t
1 0 1 -1

Jag har nu de två linjer jag behöver för mitt plan.. Såhär långt är jag med.

I facit skriver man nu dock att man använder sig utav kryssprodukten för att hitta planets normal och här använder man följande siffror..

(1,3,2)x(-1,-1,1)

Min fråga är hur jag får fram riktningsvektorn för linjen jag räknade ut (-1,-1,1)? Borde det inte vara (-1,-1,0)?

Hur får de fram 1? Om t=1 borde väl riktningsvektorn för linjen bli (-2, -1/2, 1)? Vart är det jag tänker fel?

Tack på förhand!

Du har skrivit lite fel på y i din eliminering. Det ska vara y = -1/2 - t.

Du har alltså

x = -t - 1
y = -t - 1/2
z = t

Riktningsvektorn utgörs av koefficienterna för t, dvs (-1,-1,1).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in