2015-04-23, 01:27
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Auto
3x⁵ -15x⁴ +20x³ -(30/pi) = 0

x = ???

Vad är kontexten för uppgiften? Femtegradsekvationer har ingen allmän lösning.
Citera
2015-04-23, 08:52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldoradokaffe
Vad är kontexten för uppgiften? Femtegradsekvationer har ingen allmän lösning.

Va? Är det en femtegradare?? I min "smartphone" ser första termen ut som 3x men ska alltså vara 3x^5. I båda mina browsers (Samsungs inbyggda och Chrome) syns inte någon exponent 5. Ser inte heller symbolen för Naturliga tal som jag ändå förstår att den används ibland från kontexten. Vad göra?
Senast redigerad av nerdnerd 2015-04-23 kl. 09:04.
Citera
2015-04-23, 11:38
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Va? Är det en femtegradare?? I min "smartphone" ser första termen ut som 3x men ska alltså vara 3x^5. I båda mina browsers (Samsungs inbyggda och Chrome) syns inte någon exponent 5. Ser inte heller symbolen för Naturliga tal som jag ändå förstår att den används ibland från kontexten. Vad göra?

Det är märkligt, på min HTC One visas symbolerna ordentligt. Här (1, 2) är en Wikipedia-artikel med tecken som ofta används här, där borde du kunna identifiera vilka Unicodeblock din telefon saknar. Hur man installerar sådana är dock över min förmåga men är väl troligtvis enkelt att söka sig till.
Citera
2015-04-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Genom att tänka lite på deriveringsregler för polynom kan man ganska snabbt inse att y behöver vara lika med ett andragradspolynom i x för att uppfylla denna differentialekvation.

Sätt alltså y = ax² + bx + c och derivera två gånger:

y' = 2ax + b
y'' = 2a

Stoppa in uttrycken för y, y' och y'' i din differentialekvation:

2a - 4(2ax + b) + 4(ax² + bx + c) = 5x²+2x+5[*]

Identifiering av koefficienten framför x² ger omedelbart att 4a = 5 ⇔ a = 5/4.

Titta sedan på koefficienten framför x:

-4*2a + 4b = 2 ⇔ -4*2*(5/4) + 4b = 2 ⇔ -10 + 4b = 2 ⇔ 4b = 12 ⇔ b = 3 (vilket lyckligtvis även överensstämmer med bivillkoret y'(0) = 3)

Avslutningsvis behöver man titta på konstanttermen, vilken man enklast hittar genom bivillkoret y(0) = 2 vilket omedelbart ger c = 2. Detta stämmer förhoppningsvis även överens med vad man får ut om man stoppar in värdena på a och b i ekvationen[*] ovan, annars är något fel. Detta kan du kontrollera själv.

Således, y = (5/4)x² + 3x + 2

Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Du glömde lösa den homogena ekvationen y''-4y'+4y=0. Lös denna ODE och addera svaret till lösningen ovan så får du samtliga lösningar.
Hur exakt ska man göra det? Vad menar du med ODE?
Citera
2015-04-23, 12:20
Medlem
Förstår inte hur jag ska angripa denna uppgift:

Beräkna arean för det område som innestängs av kurvan y = x² och linjen y = 2x

Tack på förhand!
Citera
2015-04-23, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upparintener
tjena, gjorde nyss 1a delen av matte 4 nationella som prövning, skulle behöva hjälp med rättning för att stilla nerverna till resultatet kommer.

här kommer en del frågor:

1. bestäm x för att få ett så litet värde som möjligt 123 + | x - 7 |
(|x-7|) är absolut tal alltså) Mitt svar var x=7 men har fan inte en aning

2. funktionen 3cos(x) bildar med de positiva koordinataxlarna och x=pi/2 ett areaområde som har samma area som en kvadrat. Bestäm längden på kvadratens sidor och svara i l.e
min lösning:
[3sin(x)]pi/2 0 = 3 sin pi/2 - 3 sin 0 = 3 *1 - 3* 0 =3 sidan av kvadraten = sqrt 3

3. bestäm z^4 då z= (sqrt3)*(cos(45)+i sin(45)) förenkla så långt som möjligt

mitt svar: 9( cos (180) + i sin (180)) = 9 ( -1 + i*0) = -9

4. 3 är en nollpunkt i funktionen f(x)= x^3 + 5x -12, bestäm de andra rötterna.

mitt svar: -3/2 +-i*sqrt (1.75)

sista frågan jag kommer ihåg var något jag inte kunde lösa; visa att polynomet p(x) = x^3+3x+12 har en reell rot.

min lösning vart p'(x) = 3x^2+3
-1=x^2
+-sqrt 1 =x
såhär i efterhand känner jag att jag borde satt in i^2 ist för ett, därmed fått +-i=1, men det känns inte särskilt reellt?

tacksam för alla svar
Den sista frågan är du säker på att det var. P(x)= x^3+3x+12 och inte x^3+3x-18?
Citera
2015-04-23, 12:44
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotMurican
Förstår inte hur jag ska angripa denna uppgift:

Beräkna arean för det område som innestängs av kurvan y = x² och linjen y = 2x

Tack på förhand!

Börja med att skissa grafen till de båda funktionerna i samma koordinatsystem. Då inser du snabbt att de bildas ett område i den första kvadranten och att

2x > x²

för området. Abskissorna för området kan du lösa ut genom att lösa ekvationen

x² = 2x

När du gjort detta integrerar du

∫ 2x - x² dx

mellan de värden du tidigare erhållit som abskissor för området.
Citera
2015-04-23, 12:50
Medlem
Citat:
Börja med att skissa grafen till de båda funktionerna i samma koordinatsystem. Då inser du snabbt att de bildas ett område i den första kvadranten och att

2x > x²

för området. Abskissorna för området kan du lösa ut genom att lösa ekvationen

x² = 2x

När du gjort detta integrerar du

∫ 2x - x² dx

mellan de värden du tidigare erhållit som abskissor för området.

Tack! Fick hjärnsläpp innan när jag skissade graferna
Citera
2015-04-23, 12:59
Medlem
upparinteners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doggelito78
Den sista frågan är du säker på att det var. P(x)= x^3+3x+12 och inte x^3+3x-18?
X^3-5x-12=0 ska det vara, ber om ursäkt
Citera
2015-04-23, 13:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det är märkligt, på min HTC One visas symbolerna ordentligt. Här (1, 2) är en Wikipedia-artikel med tecken som ofta används här, där borde du kunna identifiera vilka Unicodeblock din telefon saknar. Hur man installerar sådana är dock över min förmåga men är väl troligtvis enkelt att söka sig till.

Tack! Nu är iaf problemet identifierat. När jag googlar runt så visar det sig vara ett känt problem. Och det är snarare HTC som är extra bra. För att lösa problemet kan man installera nya fonter MEN då måste man roota (på iPhone kallas det jailbreak). Har jag iofs funderat på ändå. Retar mig att jag inte kommer åt alla filer på MIN mobil. Men gör man sånt gäller inte garantin längre - har jag hört - så man bör tänka sig för. Men min Note 3 är ändå redan för gammal för det.

http://android.stackexchange.com/questions/41227/how-to-install-full-unicode-fonts
Citera
2015-04-23, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upparintener
X^3-5x-12=0 ska det vara, ber om ursäkt

Den sista frågan menar jag. p(x) = X^3+ 3x -12 har du skrivit. Det ska vara p(x)= x^3+3x-18 förstår du vad jag menar??
Senast redigerad av Doggelito78 2015-04-23 kl. 13:49.
Citera
2015-04-23, 15:48
Medlem
edse1991s avatar
P(X(t)+Y(t)=k | X(s_1)+Y(s_1)=i_1,...,X(s_n)+Y(s_n)=i_n)

Är denna betingade sannolikhet det samma som summan av

P(j+Y(t)=k | X(s_1)+Y(s_1)=i_1,...,X(s_n)+Y(s_n)=i_n,X(t)=j)P(X(t)=j)

då j går från 0 till k?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in