2014-08-29, 10:51
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Ok, nu var det ju ett tag sedan jag höll på med derivering, integraler och primitiva funktioner, så jag kan ju ha glömt bort något eller minnas fel. Men vad jag minns så blir ju den primitiva funktionen av k:
f(x) = k
F(X) = kx + C

Eller dvs, om jag deriverar
f(x) = kx
f'(x) = k

Borde då inte en 10,2 i en primitiv funktion bli 10,2t?

Ja det du skriver där är korrekt men om funktionen ser ut såhär, så som jag förstod det

f(t)=10.2*t^(0.561)

Så måste du addera 1 till exponenten t samt dividera hela uttrycket med (exponenten+1)

Dvs som följande

F(t)=10.2t^(1.561)/(1.561)+C

Om du deriverar det där uttrycket så kommer du få din tidigare funktion f(t).
Citera
2014-08-29, 11:14
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Ok, nu var det ju ett tag sedan jag höll på med derivering, integraler och primitiva funktioner, så jag kan ju ha glömt bort något eller minnas fel. Men vad jag minns så blir ju den primitiva funktionen av k:
f(x) = k
F(X) = kx + C

Eller dvs, om jag deriverar
f(x) = kx
f'(x) = k

Borde då inte en 10,2 i en primitiv funktion bli 10,2t?

k = 10,2 är en konstant faktor!

Om du har f(x) = k*g(x) och G(x) är en primitiv funktion till g(x),
så är F(x) = k*G(x) en primitiv funktion till f(x).
Inget extra x där alltså.
Citera
2014-08-29, 13:42
Medlem
Det här med kvadratrötter har börjat förvirra mig. Det gäller ju att sqrt(9)=+-3 men om jag ritar upp funktionen y=sqrt(x^2) i ett grafritande program så visar den alltid att x är positivt, dvs beloppet av x trots att sqrt(x^2)=+-x. Är det alltid den så kallade principiella roten man avser?

Och nu till några uppgifter.

Förenkla uttrycken om a<0. sqrt(sqrt(sqrt(a^2))) och tredje roten ur tredje roten ur tredje roten ur (a^3). Hoppas ni förstår vad jag menar!

Räknereglerna för rötter gäller ju endast om a>=0 så hur ska jag göra?
Citera
2014-08-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Det här med kvadratrötter har börjat förvirra mig. Det gäller ju att sqrt(9)=+-3 men om jag ritar upp funktionen y=sqrt(x^2) i ett grafritande program så visar den alltid att x är positivt, dvs beloppet av x trots att sqrt(x^2)=+-x. Är det alltid den så kallade principiella roten man avser?

Förenkla uttrycken om a<0. sqrt(sqrt(sqrt(a^2))) och tredje roten ur tredje roten ur tredje roten ur (a^3). Hoppas ni förstår vad jag menar!

Om du har y^2 = x så får du y = +-sqrt(x), men om du i din miniräknare väljer att plotta y=sqrt(x) så har du "valt" plus framför sqrt(x).

Sen kan det vara värt att komma ihåg att sqrt(x^2) = |x| så vissa av dina exempel är fel.
Citera
2014-08-29, 14:08
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voun

Det gäller helt enkelt att √9 = 3, inte √9 = ±3.

Hur är den reella kvadratroten definierad och varför på det sättet? Jo, givet a ≥ 0 definieras x = √a som den positiva lösningen till x² = a och härur ser vi då exempelvis att √9 = 3 och inte √9 = -3 eller √9 = ±3. Man har definierat det såhär för att man vill att f(x) = √x ska vara en envärd funktion (det vill säga, endast ett utvärde per invärde). Den positiva roten är mycket riktigt samma sak som den principiella.
Citera
2014-08-29, 14:58
Medlem
Tack för era svar. Kan ni även hjälpa mig med uppgifterna?

På den första tänker jag att sqrt(sqrt(sqrt(a^2))) =sqrt(sqrt(-a)) eftersom a<0 och vi får då det förenklade uttrycket (-a)^(1/4).

På den andra är jag lite mer osäker. Är det så att räknereglerna för kvadratrötter gäller om vi tex har tredje, femte, sjunde...2n+1 roten ur ett tal a där a<0? Isåfall borde svaret vara nionde roten ur a
Citera
2014-08-29, 15:22
Medlem
Otroligs avatar
Om vi låter n vara ett udda positvt heltal, n = 2k +1, (lika med eller större än 3) och a ett reellt heltal definieras n:te roten x = a^(1/n) som den reella lösningen till x^n = a. Här spelar det alltså ingen roll om a är positivt eller negativt eftersom ekvationer på denna form har exakt en reell lösning (då n är udda som sagt).

Exempelvis, då -27 = (-3)^3 så gäller att (-27)^(1/3) = -3 och 8 = 2^3 så 8^(1/3) = 2. Därmed, givet a > 0 så är a^(1/3) > 0 och om a < 0 så är a^(1/3) < 0.

Så ja, där blir det så enkelt som att (a^3)^(1/3) = a och sedan (a^(1/3))^(1/3) = a^(1/9) eftersom alla "rötter ur" är udda.
Citera
2014-08-29, 18:18
Bannlyst
Hej, tacksam för hjälp.
Förenkla följande rationellt uttryck: (4x-8)(2x+5)^2/(4x+10)(x-2)^2
Citera
2014-08-29, 18:38
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Hej, tacksam för hjälp.
Förenkla följande rationellt uttryck: (4x-8)(2x+5)^2/(4x+10)(x-2)^2

Kolla om du kan bryta ut något från parenteserna, exempelvis i täljaren. Finns det något du kan bryta ut i (4x-8)? Och om det finns, finns det en liknande parentes i nämnaren som du kan stryka tillsammans med den nya parentesen?

Sedan om/när du har upptäckt detta, så kan du kanske multiplicera in det du har brutit ut i den kvarvarande parentesen så du kan stryka lite till.
Citera
2014-08-29, 22:00
Medlem
Lös i följande ekvationer ut y uttryckt i x:
a) 3y^2+5xy=2x^2

Hur tänker man här?

Svar:
Citera
2014-08-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpUppskattas
Lös i följande ekvationer ut y uttryckt i x:
a) 3y^2+5xy=2x^2

Hur tänker man här?

Svar:
Använd PQ formeln för att bestäma y.
Citera
2014-08-30, 01:15
Medlem
Funktionen f är definierad för alla x sådana att 0<x<pi/2, och har andraderivata f''(x)=1/(cos^2x)+3/(sin^2x). Ange summan av alla tal mellan 0 och pi/2, i vilka f har lokala minima, givet att f'(pi/4)=-2.

Mitt problem är att hitta den primitiva funktionen till f''(x)=1/(cos^2x)+3/(sin^2x).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in