2014-05-25, 15:00
Medlem
försöker lära mig serier

1. summatecken((1+n)/(2+n)) [summa från 0 till oändligheten]

divergerar för att lim summatecken((1+n)/(2+n)) = 1, 1>0

Vad är det villkor som finns här och varför? tar man lim av vad som helst och det blir större än 0 så kmr det alltid divergera?

2. summatecken((1)/((pi^n)+5)) [summa från 8 till oändligheten]

divergerar när man jämför med geometrisk serie(1/pi)^n pga 0 < ((1)/((pi^n)+5)) < (1/pi)^n

Vad är det för villkor som finns här och varför?

3. summatecken((n2^n)/((n-1)!)) [summa från 1 till oändligheten]

Här använda jag mig av rot test och undrar om det fungerar att göra så när man har (n-1)! Man måste inte använda maclaurinutveckling eller liknande pga av det?
Citera
2014-05-25, 16:05
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjiolla
Hej, jag skulle behöva hjälp med några uppgifter: bestäm det exakta värdet för lga^2 +lgb^2 om a x b är = 10^5

Använd logaritmlagarna:

[;
\\
\lg x^y = y\cdot \lg x
\\
\\
\lg (a\cdot b) = \lg a + \lg b
\\
\\
\lg 10^x = x
;]

Citat:
Ursprungligen postat av mjiolla
Hej, jag skulle behöva hjälp med några uppgifter:
lös ekvationen (x-rot3)^2 -4(x-rot3) +3 = 0

om du vet att t^2 -4t+3 =0 har lösningarna t1 = 3 t2 = 1

rot3 står såklart för roten ur 3

Sätt [; x-\sqrt{3} = t ;]
Citera
2014-05-25, 16:25
Medlem
grommbos avatar
Behöver hjälp med tre uppgifter inom Matte 2a

1) För vilka värden på talet a saknar ekvationen x² - 40x + a = 0 reella rötter?

2) Lös ekvationerna med tre olika lösningsmetoder

a) 4x² = 225

b) 4x² - 225x = 0

c) 4x² + 21 = 20x
Citera
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltslaktaren
Formulering med egna ord: En glasmästare tänkte göra en spegel men råkade få ett hörn bortslaget. Hörnet är i formen av en triangel med sidorna 6, respektive 5 med en rät vinkel däremellan. Glasmästaren tänker göra en ny spegel i formen av en rektangel från den här gamla biten med ena hörnet där en glasbit slagits bort. (Se bilden)

Hur stor ska bredden vara på nya spegelbiten för att arean ska maximeras?

BILD: http://i.imgur.com/mi06HXP.png

Det är uppenbarligen en uppgift där man ska derivera och ta reda på en maximipunkt. Jag tecknade först ett areauttryck. Jag har lagt till mina egna anteckningar, B och A i bilden. B är bredden som inte ska byggas med den nya spegeln och A är längden som inte ska byggas med den nya spegeln.

A=bredd*längd => (10-b)(12-a). Varför 10 och 12 jo titta på bilden så ser ni att totala bredden är 10 meter och totala längden 12 meter.

Men här börjar problemen. Jag måste uttrycka antingen a i b eller b i a. Jag utnyttjade det faktum att den bortslagna biten var en rätvinklig triangel och räknade ut hypotenusan. Sen ser man att bredvid A så har det bildats en triangel och ovanför B är det en triangel. Båda är rätvinkliga. Jag kom därmed fram till att deras sammanlagda hypotenusor ska bli totala hypotenusan. Sen löste jag ut a och fick ett uttryck för a skrivet med b. Satte in i formeln och maximerade.

Jag undrar om någon av er skulle kunna göra denna uppgift så att jag sen vet om jag gjorde rätt eller ej. Mitt eventuella A i kursen hänger på den här frågan, då jag lade min tid på denna (gav 4 A-poäng) och hoppade över vissa andra för att prioritera denna.. Håller tummarna för att någon får samma svar som mig...
Bump. Har någon lust förklara den här uppgiften? Det jag inte förstår är hur man kommer vidare efter att ha använt pythagoras för att få ut den totala hypotenusan... hur gör jag sen? Får det till roten ur 61 om jag inte är helt ute och cyklar (den totala hypotenusan), men hur får jag ut höjden på A och bredden på B och hur gör man därefter? Är förvirrad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Eagle
försöker lära mig serier

1. summatecken((1+n)/(2+n)) [summa från 0 till oändligheten]

divergerar för att lim summatecken((1+n)/(2+n)) = 1, 1>0

Vad är det villkor som finns här och varför? tar man lim av vad som helst och det blir större än 0 så kmr det alltid divergera?
För att en serie ska konvergera måste termernas storlek gå mot noll. I det här fallet går de mot ett, inte noll, och därför är serien inte konvergent.

Citat:
2. summatecken((1)/((pi^n)+5)) [summa från 8 till oändligheten]

divergerar när man jämför med geometrisk serie(1/pi)^n pga 0 < ((1)/((pi^n)+5)) < (1/pi)^n

Vad är det för villkor som finns här och varför?
Den är inte divergent. Den är konvergent pga summa (1/pi)^n är konvergent.

Citat:
3. summatecken((n2^n)/((n-1)!)) [summa från 1 till oändligheten]

Här använda jag mig av rot test och undrar om det fungerar att göra så när man har (n-1)! Man måste inte använda maclaurinutveckling eller liknande pga av det?
Rottesten skulle kunna fungera.
Citera
2014-05-25, 16:55
Medlem
integralstecken(1 + e^(x^1/2))/(x^1/2))dx , integreringsgräns:0-4

Har tänkt:
u = x^1/2
2du = x^-1/2dx

1+e^u * 2du = 2 + (2e^u)du = 7 + 2e^2(efter jag räknat med integrationsgränserna)

Vad gör jag för fel?

eftersom integralen kan skrivas (1 + (e^1/2))*x^(1/2)dx, hade det fungerat att köra den partiella integrationsformeln?
Citera
2014-05-25, 16:56
Medlem
Sindlasts avatar
Halloj!
Hittade en rätt lustig uppgift och hade gärna velat höra era svar... detta rör fysik-mekanik

Frågan:
En person står ute på en sjöis (friktionsfri). Det är kallt och personen är helt naken så det är
önskvärt att komma in till huset vid strandkanten, där en brasa brinner i den öppna spisen.
Som tur är har personen i fråga ett mjölkpaket med sig. Hur skall man gå tillväga för att
komma in till stranden?

MVH Sindlast
Citera
2014-05-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sindlast
Halloj!
Hittade en rätt lustig uppgift och hade gärna velat höra era svar... detta rör fysik-mekanik

Frågan:
En person står ute på en sjöis (friktionsfri). Det är kallt och personen är helt naken så det är
önskvärt att komma in till huset vid strandkanten, där en brasa brinner i den öppna spisen.
Som tur är har personen i fråga ett mjölkpaket med sig. Hur skall man gå tillväga för att
komma in till stranden?

MVH Sindlast
Han ska kasta mjölkpaketet i omvänd riktning mot den i vilken han vill röra sig.
Citera
2014-05-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sindlast
Halloj!

Frågan:
komma in till stranden?

MVH Sindlast

Läs om Newtons tredje lag om kraft och motkraft!

Som tidigare svar i tråden, han skall kasta mjölkpaketet i motsatt riktning mot det håll han vill åka!
Citera
2014-05-25, 19:18
Medlem
Sindlasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGaga
Läs om Newtons tredje lag om kraft och motkraft!

Som tidigare svar i tråden, han skall kasta mjölkpaketet i motsatt riktning mot det håll han vill åka!

Ja men det är ju klart!
tack

//brainfreeze
Citera
2014-05-25, 19:22
Medlem
Muzukashiis avatar
Hej

Jag har lite problem med den här uppgiften.

Mängden av ett radioaktivt ämne y mg avtar enligt y = 250 ∙ 10 ^– 0,18t där t är tiden i dygn räknat från idag. Hur mycket av det radioaktiva ämnet återstår efter en vecka?

Det jag inte förstår är "upphöjt till -0,18t". Hur kan det vara det och hur räknar jag ut svaret?
Citera
2014-05-25, 19:51
Medlem
AvdelningXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muzukashii
Hej

Jag har lite problem med den här uppgiften.

Mängden av ett radioaktivt ämne y mg avtar enligt y = 250 ∙ 10 ^– 0,18t där t är tiden i dygn räknat från idag. Hur mycket av det radioaktiva ämnet återstår efter en vecka?

Det jag inte förstår är "upphöjt till -0,18t". Hur kan det vara det och hur räknar jag ut svaret?

Det är sju dygn i en vecka, så t ska alltså vara lika med sju.

y = 250*10^(-0,18*7) = 13.7385218 ≈ 14

Svaret är alltså ungefär 14 mg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in