Som redan påpekats har det varit nationella i ma3c idag och undrar också om en fråga.
Formulering med egna ord: En glasmästare tänkte göra en spegel men råkade få ett hörn bortslaget. Hörnet är i formen av en triangel med sidorna 6, respektive 5 med en rät vinkel däremellan. Glasmästaren tänker göra en ny spegel i formen av en rektangel från den här gamla biten med ena hörnet där en glasbit slagits bort. (Se bilden)
Hur stor ska bredden vara på nya spegelbiten för att arean ska maximeras?
BILD:
http://i.imgur.com/mi06HXP.png
Det är uppenbarligen en uppgift där man ska derivera och ta reda på en maximipunkt. Jag tecknade först ett areauttryck. Jag har lagt till mina egna anteckningar, B och A i bilden. B är bredden som inte ska byggas med den nya spegeln och A är längden som inte ska byggas med den nya spegeln.
A=bredd*längd => (10-b)(12-a). Varför 10 och 12 jo titta på bilden så ser ni att totala bredden är 10 meter och totala längden 12 meter.
Men här börjar problemen. Jag måste uttrycka antingen a i b eller b i a. Jag utnyttjade det faktum att den bortslagna biten var en rätvinklig triangel och räknade ut hypotenusan. Sen ser man att bredvid A så har det bildats en triangel och ovanför B är det en triangel. Båda är rätvinkliga. Jag kom därmed fram till att deras sammanlagda hypotenusor ska bli totala hypotenusan. Sen löste jag ut a och fick ett uttryck för a skrivet med b. Satte in i formeln och maximerade.
Jag undrar om någon av er skulle kunna göra denna uppgift så att jag sen vet om jag gjorde rätt eller ej. Mitt eventuella A i kursen hänger på den här frågan, då jag lade min tid på denna (gav 4 A-poäng) och hoppade över vissa andra för att prioritera denna.. Håller tummarna för att någon får samma svar som mig...