2014-04-24, 20:23
Medlem
Hej!

Har kört fast lite på ett tal och undrar om någon kan kolla om jag tänker rätt, eller om jag har flyt.

f(x)=2sin(x-(pi/3))

a) Bestäm f(0)

Då gör jag såhär:

f(0)=2sin(0-(pi/3))
f(0)=2sin(-pi/3)
f(0)=2sin(-(*roten ur 3*)/2)
f(0)= där fastnar jag

man kan ju kvitta /2 och 2an före sin med varandra(eller kan man?), men då återstår sin -*roten ur 3* och rätt svar ska vara bara *roten ur 3*.

Var är min tankevurpa?
Citera
2014-04-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spotifyjj
Hej, har fastnat på en uppgift. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig lösa uppgiften.

Visa att en aritmetisk summa med oändligt antal termer ∑a_m ∞ m=1 (∞ ska stå över summatecknet och m=1 ska stå under det) alltid saknar egentligt gränsvärde om a_1≠0. Här innebär det att du ska visa att summan antingen går mot ∞ eller−∞.
Det som ska visas är att delsummorna antingen går mot oändligheten eller mot minus oändligheten. För en serie med positiva termer, låt M vara ett positivt heltal och visa att det alltid finns något N sådant att a_1+a_2+...+a_N>M.

Citera
2014-04-24, 20:31
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Hej!

Har kört fast lite på ett tal och undrar om någon kan kolla om jag tänker rätt, eller om jag har flyt.

f(x)=2sin(x-(pi/3))

a) Bestäm f(0)

Då gör jag såhär:

f(0)=2sin(0-(pi/3))
f(0)=2sin(-pi/3)
f(0)=2sin(-(*roten ur 3*)/2)
f(0)= där fastnar jag

man kan ju kvitta /2 och 2an före sin med varandra(eller kan man?), men då återstår sin -*roten ur 3* och rätt svar ska vara bara *roten ur 3*.

Var är min tankevurpa?

Det där är fel. När du nu gör om 2*sin(-pi/3) till -sqrt(3)/2 så försvinner sintecknet. Vad det egentligen ska stå är

2*(-sqrt(3)/2)

och då tar tvåorna ut varandra och svaret är bara -sqrt(3).

f(0) = -sqrt(3)
Citera
2014-04-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Tjena!

Hur kan jag lösa b) här?

En fotboll med massan 0.4 kg släpps och börjar falla mot marken. Krafterna som verkar fotbollen är gravitationskraften som är riktad nedåt, och luftmotståndet som är riktad uppåt. Hastigheten är v(t) m/s och luftmotståndet är proportionellt mot hastigheten i kvadrat. Proportionalitetskonstanten är 0,24 kg/m.

a) Bestäm en differentialekvation som beskriver fotbollens rörelse så bra som möjligt.
b) Vilken hastighet har bollen 2 sekunder efter det ögonblick som den släpptes?

på a) frågan fick jag svaret: v'(t) = 9.82 - 0.6v^2

Stämmer inte helt på a):

ma = mg - kv² ⇔

v' + kv²/m = g

b)...
Citera
2014-04-24, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Det som ska visas är att delsummorna antingen går mot oändligheten eller mot minus oändligheten. För en serie med positiva termer, låt M vara ett positivt heltal och visa att det alltid finns något N sådant att a_1+a_2+...+a_N>M.

Jag har kommit fram till: lim m -> ∞ (2ma_1 + m(m-1)d)/2
Efter att jag slagit ihop formeln för aritmetisk talföljd och aritmetisk summa.
Då får jag att
Om d = 0, så gäller s∞ = ∞ om
a1 > 0 och s∞ = –∞ om a1 < 0.
Om d > 0 så gäller s∞ = ∞ och
om d < 0 så gäller s∞ = –∞,
oavsett värdet på a1
Citera
2014-04-24, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Det där är fel. När du nu gör om 2*sin(-pi/3) till -sqrt(3)/2 så försvinner sintecknet. Vad det egentligen ska stå är

2*(-sqrt(3)/2)

och då tar tvåorna ut varandra och svaret är bara -sqrt(3).

f(0) = -sqrt(3)

Jahaaaaaaa. Tack! Då var jag rätt nära ändå!

här kommer även b) samma fråga om du har lust att hjälpa mig lite till

Alltså f(x)=2sin(x-(pi/3))

b) bestäm f(pi/2)

Då gör jag såhär:

f(pi/2)=2sin((pi/2)-(pi/3))

f(pi/2)=2(1-sqrt(3)/2) precis som i exemplet du visade. Hur går jag vidare sen? Jag kan ju stryka tvåorna där med men då står jag med 1-sqrt(3) vilket är fel
Citera
2014-04-24, 20:52
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Jahaaaaaaa. Tack! Då var jag rätt nära ändå!

här kommer även b) samma fråga om du har lust att hjälpa mig lite till

Alltså f(x)=2sin(x-(pi/3))

b) bestäm f(pi/2)

Då gör jag såhär:

f(pi/2)=2sin((pi/2)-(pi/3))

f(pi/2)=2(1-sqrt(3)/2) precis som i exemplet du visade. Hur går jag vidare sen? Jag kan ju stryka tvåorna där med men då står jag med 1-sqrt(3) vilket är fel

Du kan inte göra exakt så som jag gjorde alldeles nyss i det nya exemplet. Du måste först beräkna det som står inuti parentesen av sinusfunktionen.

Så från början

Först beräknar vi parentesen. Dvs pi/2-pi/3 = pi/6

Nu först tittar vi antingen i vår formelsamling om trigonometriska värden, eller slår in på miniräknaren eller om vi har memorerat enhetscirkeln så vet vi att sin(pi/6) = 1/2. Så vi substituerar bort sinusfunktionen med det exakta värdet

Och det ger oss svaret

Kom ihåg: Räkna först ut det som står i parentesen i de trigonometriska funktionerna, sedan substituerar du det med ett värde. Tips är att lära sig enhetscirkeln, jag kan den inte (än) utantill så jag 'fuskar' och använder min formelsamling.
Citera
2014-04-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
f(f(x)) får man genom att sätta in f(x) i f(x)

f(f(x))=f(ax/2x+3)=a(ax/2x+3)/2(ax/2x+3)+3

Hmm okey... förstår inte direkt men ska klura på det. Tack även Ekorrerror för hjälpen.

Mvh
Citera
2014-04-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivianV
Hmm okey... förstår inte direkt men ska klura på det. Tack även Ekorrerror för hjälpen.

Mvh

Vad hade du gjort om det stod f(10)?
Citera
2014-04-24, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Du kan inte göra exakt så som jag gjorde alldeles nyss i det nya exemplet. Du måste först beräkna det som står inuti parentesen av sinusfunktionen.

Så från början

Först beräknar vi parentesen. Dvs pi/2-pi/3 = pi/6

Nu först tittar vi antingen i vår formelsamling om trigonometriska värden, eller slår in på miniräknaren eller om vi har memorerat enhetscirkeln så vet vi att sin(pi/6) = 1/2. Så vi substituerar bort sinusfunktionen med det exakta värdet

Och det ger oss svaret

Kom ihåg: Räkna först ut det som står i parentesen i de trigonometriska funktionerna, sedan substituerar du det med ett värde. Tips är att lära sig enhetscirkeln, jag kan den inte (än) utantill så jag 'fuskar' och använder min formelsamling.

Du är ju underbar. Nu hajar jag på riktigt, satan vad nice. Tack!
Citera
2014-04-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Stämmer inte helt på a):

ma = mg - kv² ⇔

v' + kv²/m = g

b)...

Hmm, borde det inte bli såhär?

m*a = mg - kv^2

Sen är ju derivatan av hastigheten lika med accelerationen, så man kan ersätter a med dv/dt.

m*dv/dt = mg - kv^2. Sen dividerar man med m på båda sidor vilket ger dv/dt = g-kv^2.
Citera
2014-04-24, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hmm, borde det inte bli såhär?

m*a = mg - kv^2

Sen är ju derivatan av hastigheten lika med accelerationen, så man kan ersätter a med dv/dt.

m*dv/dt = mg - kv^2. Sen dividerar man med m på båda sidor vilket ger dv/dt = g-kv^2.

Men du glömmer att dividera termen kv^2 med m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in