2014-04-23, 21:52
Medlem
Petrozavodsks avatar
Håller på med trigonometriska identiter och kollar på en video, killen förenklar då genom att byta ut 1 mot cos2v/cos2v. Vad är detta för regel? Har inte med den i mitt formelblad ...
Citera
2014-04-23, 21:54
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrozavodsk
Håller på med trigonometriska identiter och kollar på en video, killen förenklar då genom att byta ut 1 mot cos2v/cos2v. Vad är detta för regel? Har inte med den i mitt formelblad ...
x/x=1 för alla värden på x skilda från 0. Du kan därmed sätta 1=sinx/sinx=cosx/cosx och så vidare, passa dig för att sätta 0 i nämnaren bara.
Citera
2014-04-23, 22:00
Medlem
Petrozavodsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
x/x=1 för alla värden på x skilda från 0. Du kan därmed sätta 1=sinx/sinx=cosx/cosx och så vidare, passa dig för att sätta 0 i nämnaren bara.

Okej, gäller detta även om det finns en exponent i den? (som i mitt exempel ovan)

1=sin2x/sin2x
1=sinx/sinx
Citera
2014-04-23, 22:00
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Om man vet två punkter i ett kordinatsystem tex (2,2) och (6,4) kan man då räkna ut på något sätt utan att titta ett ett kordinatsystem var den tredje eller fjärde punkten ska sitta för att bilda en triangel, en rätvinklig triangel eller en kvadrat/ rektangel?

Med någon formel då alltså och inte titta i kordinatsystemet?
Citera
2014-04-23, 22:03
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrozavodsk
Okej, gäller detta även om det finns en exponent i den? (som i mitt exempel ovan)

1=sin2x/sin2x
1=sinx/sinx

Allting delat på sig själv, varesig det är 10 eller 10 00000 blir 1. Förutom 0.
Citera
2014-04-23, 22:03
Medlem
Petrozavodsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Allting delat på sig själv, varesig det är 10 eller 10 00000 blir 1. Förutom 0.

Okej, perfekt tackar grabbar!
Citera
2014-04-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Om man vet två punkter i ett kordinatsystem tex (2,2) och (6,4) kan man då räkna ut på något sätt utan att titta ett ett kordinatsystem var den tredje eller fjärde punkten ska sitta för att bilda en triangel, en rätvinklig triangel eller en kvadrat/ rektangel?

Med någon formel då alltså och inte titta i kordinatsystemet?
Om dina koordinater är (2,2) och (6,4) så är det lätt att se ur symmetriskäl att det andra hörnet/hörnen av triangeln/rektangeln är (2,4) och/eller (6,2), detta förutsatt att avståndet mellan (2,2) och (6,4) är diagonalen/hypotenusan.

Om avståndet inte är diagonalen/hypotenusan så finns det oändligt antal punkter som kan vara det tredje/fjärde hörnet.

Bara om figuren du är ute efter är en kvadrat kan du utifrån vilka två koordinater som helst (oavsett om det är diagonalen eller en sida) bestämma de andra två hörnen.
Citera
2014-04-23, 22:33
Medlem
Hur gör man om T ex tan a = 2 och tan b = 3 till vinklar (radianer) utan miniräknare? Finns det något smidigt sätt?
Citera
2014-04-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Löste den...

cos(2,27) = r / (r+5)
cos(2,27)(r+5) = r
cos(2,27)*r+5cos(2,27) - r = 0
cos(2,27)*r - r = -5cos(2,27)
r(cos(2,27)-1) = -5cos(2,27)
r = -5cos(2,27) / (cos(2,27) - 1)
r = 6366,6 km

Hur gjorde man för att svara med korrekt mängd värdesiffror?
I frågan är 87,73 det "precisaste" angivelsen. Då ska alltså svaret vara på formen 6366,60. Om vi utgår från att svaret blev exakt 6366,6.
Citera
2014-04-23, 22:51
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theorem
Om dina koordinater är (2,2) och (6,4) så är det lätt att se ur symmetriskäl att det andra hörnet/hörnen av triangeln/rektangeln är (2,4) och/eller (6,2), detta förutsatt att avståndet mellan (2,2) och (6,4) är diagonalen/hypotenusan.

Om avståndet inte är diagonalen/hypotenusan så finns det oändligt antal punkter som kan vara det tredje/fjärde hörnet.

Bara om figuren du är ute efter är en kvadrat kan du utifrån vilka två koordinater som helst (oavsett om det är diagonalen eller en sida) bestämma de andra två hörnen.

Jo det är just det, det går ju att se. Men om vi har ett mycket större kordinatsystem och inga angivna punkter eller bara en punkt, kan man då med någon formel räkna ut var dom andra ska vara? Det kanske inte går eller finns det ett oändligt antal kombinationer?

Sen har jag en annan fråga, sitter med avståndsformeln och pythagoras sats och ska räkna ut om en triangel är rätvinklig. Jag är med en bra bit på vägen och får fram att [;45^{2}+20^{2}=65^{2};]och då är det en likgiltig triangel eftersom både HL och VL är lika stora. Men det jag inte förstår om jag drar roten ur talen så stämmer det inte, [;\sqrt{45^{2}+20^{2}}=\sqrt{65^{2}};] har jag missförstått pythagoras sats eller har jag missat något?

Edit: Jag tror jag fattade vad jag gjorde för fel. Jag drog roten ur 45^2+20^2 istället för att rota ur talen var for sig/sätta paranteser på räknaren.

En annan sak också, jag har för mig att min lärare har sagt att ett negativt tal i kvadrat alltid blir postivit. Stämmer det? Eller har jag blandat ihop regler nu? Det är nog jag som minns fel om det är så för min lärare har koll hehe.

Edit igen

Satt och lekte lite med minräknaren och provade mig fram helt enkelt. Har bara provat med talet -3 och höjt upp det i alla potenser 2-11 och kommit fram till att all jämna tal tex -3^4 ger positivt medans ojämna tex -3^5 ger ett negativit resultat. Ganska coolt Varför är det så? Gäller det alla negativa heltal med alla potenser? Ojämn potens ger negativt resultat och vise verca?

Så om man ska addera två negativia eller ett negativt heltal och ett positivt i kvadrat så behöver man inte slå in minustecknet? tex -3^2+(-45^2) eftersom det ändå blir pluss, gäller det alltid eller är det lika bra att slå in minustecknet ändå? Upplys mig
Senast redigerad av Rob.Mooney 2014-04-23 kl. 23:20.
Citera
2014-04-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disregardfemales
Hur löser jag:

sin x = sin x/2
?? Tack!
Är det sin x = sin(x/2) eller sin x = (sin x)/2 ?
Citera
2014-04-23, 23:23
Medlem
Om man har en radie som ökar linjärt från R till (1+b)*R från ena änden till den andra på en stång med längden L, hur skriver man det som en funktion av x?

Jag tänker typ r(x)=(R+(1+b)*R)*(x/L), är jag helt fel ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in