2013-07-23, 00:39
Medlem
belieberns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Vad ska lösas? Hur är uppgiften formulerad?
Det står "Utveckla och förenkla".

Har gjort några försök men kommer inte fram till hur det blir det svar som står i facit.
Citera
2013-07-23, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beliebern

Har gjort några försök men kommer inte fram till hur det blir det svar som står i facit.
Antingen kan du använda kuberingsregeln, eller använda kvadreringsregeln.

(x-3)^3=(x-3)*(x-3)^2=(x-3)*(x^2-6x+9)=...
Citera
2013-07-23, 00:55
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beliebern

Vad står i facit då?
Citera
2013-07-23, 01:00
Medlem
belieberns avatar
Citat:

aaah, nu förstår jag. Tack!
Citera
2013-07-23, 01:15
Medlem
TuppenGusavs avatar
Känner mig lite smått efterbliven som inte förstår denna fråga... Jävla förberedande kurs som inte förklarar alla stegen utan bara plöjer vidare.

Skriv 1/5+1/7-3/2 på förkortad form. Gärna utförligt hur det går till då min hjärna inte verkar arbeta för fullt idag...
Citera
2013-07-23, 01:19
Bannlyst
Citat:

Eller binomialsatsen

(x-3)^3=(3 over 0)x^3+(3 over 1)x^2(-3)+(3 over 2)x(-3)^2+(3 over 3)(-3)^3=
(3!/(3!0!))x^3+(3!/(2!1!))x^2(-3)+(3!/(2!2!)x(-3)^2)+(3!/(0!3!))(-3)^3=
x^3-9x^2-27x-27

Enklast är dock att rita upp Pascals triangel
Senast redigerad av Fukaeri 2013-07-23 kl. 01:22.
Citera
2013-07-23, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TuppenGusav
Känner mig lite smått efterbliven som inte förstår denna fråga... Jävla förberedande kurs som inte förklarar alla stegen utan bara plöjer vidare.

Skriv 1/5+1/7-3/2 på förkortad form. Gärna utförligt hur det går till då min hjärna inte verkar arbeta för fullt idag...

Förlänge respektive bråk så du får 70 i nämnaren
Citera
2013-07-23, 01:28
Medlem
TuppenGusavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fukaeri
Förlänge respektive bråk så du får 70 i nämnaren
Tack så mycket. Får jag fråga varför just 70? Jag vet att det förmodligen är den minsta gemensamma nämnaren men har du något bra tips för att snabbt lista ut den minsta gemensamma nämnaren? Det är något som brukar ge mig huvudvärk samt tar det oftast en stund innan jag kommer på det.
Citera
2013-07-23, 01:48
Medlem
Citat:
Tack så mycket. Får jag fråga varför just 70? Jag vet att det förmodligen är den minsta gemensamma nämnaren men har du något bra tips för att snabbt lista ut den minsta gemensamma nämnaren? Det är något som brukar ge mig huvudvärk samt tar det oftast en stund innan jag kommer på det.
Det viktiga är att göra termerna liknämniga. Vill man ha den minsta gemensamma nämnaren kan man primfaktoruppdela nämnarna, så ser man vilka primtal som måste vara med i den minsta gemensamma nämnaren. I det här fallet är alla nämnarna primtal, så den minsta gemensamma nämnaren blir 2*5*7. Hade det varit 5, 7 och 10 som var nämnare kunde man också valt den minsta gemensamma nämnaren 70, men man kan få en nästan lika enkel beräkning med 5*7*10 som nämnare istället.
Citera
2013-07-23, 01:56
Medlem
TuppenGusavs avatar
Citat:
Det viktiga är att göra termerna liknämniga. Vill man ha den minsta gemensamma nämnaren kan man primfaktoruppdela nämnarna, så ser man vilka primtal som måste vara med i den minsta gemensamma nämnaren. I det här fallet är alla nämnarna primtal, så den minsta gemensamma nämnaren blir 2*5*7. Hade det varit 5, 7 och 10 som var nämnare kunde man också valt den minsta gemensamma nämnaren 70, men man kan få en nästan lika enkel beräkning med 5*7*10 som nämnare istället.
Har en studiekamrat som talar talar om primtalsfaktorisering? Kan det vara något att lära sig mer utav för att snabbt finna gemensamma nämnare, eller är jag helt ute och cyklar nu?
Citera
2013-07-23, 02:03
Medlem
Citat:
Har en studiekamrat som talar talar om primtalsfaktorisering? Kan det vara något att lära sig mer utav för att snabbt finna gemensamma nämnare, eller är jag helt ute och cyklar nu?
Primfaktorisering antar jag att du får lära dig senare. Bara för att lösa en sån här uppgift räcker det att multiplicera med lämpliga tal så att man får liknämnigt. Om du inte vill ta alla tre termerna samtidigt, kan du göra de två första liknämniga och sedan gå vidare på samma sätt med den sista.
Citera
2013-07-23, 02:27
Medlem
TuppenGusavs avatar
Citat:
Primfaktorisering antar jag att du får lära dig senare. Bara för att lösa en sån här uppgift räcker det att multiplicera med lämpliga tal så att man får liknämnigt. Om du inte vill ta alla tre termerna samtidigt, kan du göra de två första liknämniga och sedan gå vidare på samma sätt med den sista.
Ah tack så mycket. Har ett till litet till problem. Håller på med talet 35/6 / 7/3 jag kan de regler som används då och fick fram 105/42 vilket blir 2,5 när jag slog det på miniräknaren (vilket jag endast gör när jag rättar mina svar). I facit fick de det till 5/2 vilket också blir 2,5. Alltså bråket i förkortad form. Kruxet är att jag är lite kass på att förkorta bråken. Jag känner mig relativt säker på att slå ut bråken som de är men då endast i ej förkortad form. Har du något bra tips jag kan använda mig utav för att förkorta stora bråk när jag har slagit ut dem? Blir så frustrerad då jag kunde detta tidigare men ett friår gör tydligen mycket...

Ibland använder jag mig utan en metod då jag förkortar bråken flera gånger. Te.x 105/42 så räknar jag 105/3=35 respektive 42/3=14 för att sedan räkna 35/7=5 respektive 14/7=2 och då får rätt svar 5/2. Dock så tar detta relativt lång tid och känns inte så användbart när det kommer till krångligare bråk etc i framtiden. Kan det vara så att jag är på rätt väg med detta och helt enkelt får slipa till mina huvudräkningstalanger mer?
Senast redigerad av TuppenGusav 2013-07-23 kl. 02:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in