Citat:
Ursprungligen postat av
OneDoesNotSimply
Primfaktorisering antar jag att du får lära dig senare. Bara för att lösa en sån här uppgift räcker det att multiplicera med lämpliga tal så att man får liknämnigt. Om du inte vill ta alla tre termerna samtidigt, kan du göra de två första liknämniga och sedan gå vidare på samma sätt med den sista.
Ah tack så mycket. Har ett till litet till problem. Håller på med talet
35/6 / 7/3 jag kan de regler som används då och fick fram
105/42 vilket blir 2,5 när jag slog det på miniräknaren (vilket jag endast gör när jag rättar mina svar). I facit fick de det till 5/2 vilket också blir 2,5. Alltså bråket i förkortad form. Kruxet är att jag är lite kass på att förkorta bråken. Jag känner mig relativt säker på att slå ut bråken som de är men då endast i ej förkortad form. Har du något bra tips jag kan använda mig utav för att förkorta stora bråk när jag har slagit ut dem? Blir så frustrerad då jag kunde detta tidigare men ett friår gör tydligen mycket...
Ibland använder jag mig utan en metod då jag förkortar bråken flera gånger. Te.x 105/42 så räknar jag 105/3=35 respektive 42/3=14 för att sedan räkna 35/7=5 respektive 14/7=2 och då får rätt svar 5/2. Dock så tar detta relativt lång tid och känns inte så användbart när det kommer till krångligare bråk etc i framtiden. Kan det vara så att jag är på rätt väg med detta och helt enkelt får slipa till mina huvudräkningstalanger mer?