Samma typ av uppgift jag frågade om ovan, nedanstående är saxat från Lunds matematik hjälp
http://www.matematik.lu.se/query/answers/q201210.php.
Det jag fortfarande inte förstår är det fetmarkerade i den saxade texten. Varför blir det egentligen upphöjt till 11 och inte 10? Det är ju 10 år inte 11 år?
Edit: Jag blir lite grundlurad tror jag, skriver man upp åren 30,31, 32 osv till och med 40 får man 11 år och inte 10. Vid första anblick tänkte jag direkt 10 år såklart...
Citat:
Hej,
Jag skulle vilja ha förklarat hur jag ska räkna ut detta:
Anna sätter in 5000 kr på ett konto varje gång hon har födelsedag. Hon gör den första insättningen på sin 30-årsdag och den sista på sin 40-årsdag. Hur mycket har hon sparat ihop då? Räntesasten har varit oföränderad hela tiden, 3,25%.
Malin
Svar:
Eftersom banken sätter in årets ränta vid årsskiftet, så beror svaret på när på året Anna fyller år. Vi förenklar problemet genom att antaga att hon fyller år vid ett årsskifte. Beteckna det insatta kapitalet 5000 kr med K och låt r = 1,0325 vara räntefaktorn. Kapitalet K har på ett år ökat till Kr, på två år till Kr2 osv. Det först insatta kapitalet har alltså på de 10 åren ökat till Kr10. Det kapital Anna satte in efter 1 år har stått inne i 9 år och har vuxit till Kr9. Det hon satte in nästa gång har vuxit till Kr8. Det sist insatta har inte alls förräntats utan är K efter de tio åren. Sammanlagt har Anna
K + Kr + Kr^2 + … + Kr^10 = K(r^11 − 1)/(r − 1) ≈ 64868,21 kronor
efter de tio åren.
Kjell Elfström