2013-04-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Du har ju primtalsfaktorering av talen på form 2^a*3^b*5^c*7^d.

Tittar vi på a finns 2^4 medan i b finns 2^1 alltså 2^1 största faktorn där som båda kan delas med.
För 3 är det 3^3 i a och 3^2 i b alltså är 3^2 största faktorn i bägge.
För 5 är det 5^2 respektive 5^3 alltså är 5^2 största faktorn i bägge
För 7 är det 7^1 och 7^4 så 7^1 är största faktorn.

=> sgd(a,b) = 2*3^2*5^2*7

tack så mkt nimpo och dx, nu är jag med!
Citera
2013-04-17, 14:42
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micmac
tack så mkt nimpo och dx, nu är jag med!
Minsta potensen, ska det förstås stå i mitt svar!
Citera
2013-04-17, 18:24
Medlem
Jag har en fundering angående differentialekvationer.

Exempel:
-----------------------------------------
y' * y = x
(dy/dx) * y = x
y * dy = x * dx

Integrera.

(y^2)/2 = ( (x^2) / 2 ) + C
y = sqrt ( x^2 + 2C )

Det jag inte riktigt hänger med på är först, att det faktiskt är tillåtet att bara dela upp dy/dx på det sättet (alltså flytta dx till HL).
Hade någon annan än min lärare föreslagit det hade jag aldrig gått med på det... Är det något jag har missat?

Det andra jag funderar över, är hur integralen av : y * dy , är lika med (y^2) / 2 , samtidigt som integralen av: y också är (y^2) / 2 .
Det betyder ju då att Y' = y = y * dy.
Alltså att y = y * dy (!?)

Hoppas jag fick fram mina funderingar och att det inte blev allt för luddigt, annars är det bara att fråga om det som blev oklart!
Senast redigerad av FeedHurley 2013-04-17 kl. 18:28.
Citera
2013-04-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Jag har en fundering angående differentialekvationer.

Exempel:
y' * y = x
(dy/dx) * y = x
y * dy = x * dx

Integrera.

(y^2)/2 = ( (x^2) / 2 ) + C
y = sqrt ( x^2 + 2C )

Det jag inte riktigt hänger med på är först, att det faktiskt är tillåtet att bara dela upp dy/dx på det sättet (alltså flytta dx till HL).
Hade någon annan än min lärare föreslagit det hade jag aldrig gått med på det... Är det något jag har missat?
Du har inte missat något. Anledningen till att man får göra det i det här fallet är närmast bara för att det fungerar.

Om du ogillar det kan du utgå från uttryck på formen f(y) y' i stället för f(y) dy. Första uttrycket är derivatan av F(y) m.a.p. x.

Exempel:
y' * y = x
(y^2/2)' = (x^2/2 + C)'
y^2/2 = x^2/2 + C

Citat:
Det andra jag funderar över, är hur integralen av : y * dy , är lika med (y^2) / 2 , samtidigt som integralen av: y också är (y^2) / 2 .
När du integrerar differentialformen y dy sätter du bara dit integraltecknet, medan när du integrerar funktionen/uttrycket y sätter du dit både integraltecken och dy. Det är alltså inte riktigt samma sak du gör i de två fallen.
Citera
2013-04-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Du har inte missat något. Anledningen till att man får göra det i det här fallet är närmast bara för att det fungerar.

Om du ogillar det kan du utgå från uttryck på formen f(y) y' i stället för f(y) dy. Första uttrycket är derivatan av F(y) m.a.p. x.

Exempel:
y' * y = x
(y^2/2)' = (x^2/2 + C)'
y^2/2 = x^2/2 + C
Okej tack så mycket! Ska se om jag tycker det känns mer naturligt

Citat:
När du integrerar differentialformen y dy sätter du bara dit integraltecknet, medan när du integrerar funktionen/uttrycket y sätter du dit både integraltecken och dy. Det är alltså inte riktigt samma sak du gör i de två fallen.
Men vad är det för operation man utför då? Det blir väl inte en ren integration längre då? För vad jag har fått lära mig strängt (tills nu) är att dx alltid ska ingå när man integrerar.

Om man då vill integrera: x dx , skulle man då få två st dx (dx^2) <=> "integraltecken" x * dx * dx ... Vilket förstås blir helknasigt
Citera
2013-04-17, 20:20
Medlem
Bestebrors avatar
Behöver hjälp med detta tal, gäller matte C

Derivera
g(x) = 4 roten ur x+5
Citera
2013-04-17, 20:53
Medlem
Linjerna L1 och L2 ges av L1 : (x, y, z) = (0, −1, 1)t och L2 : (x, y, z) = (−1, 0, 1) +
(2, 1, 3)t. Bestäm avståndet mellan L1 och L2.

hur gör man? (vill inte ha en uträkning utan bara en push åt rätt håll)
Citera
2013-04-17, 21:09
Medlem
adequates avatar
Citat:
Det "får" man inte, men det skiter vi i. Weierstrass vänder sig i sin graf men det funkar.

Citat:
Men vad är det för operation man utför då? Det blir väl inte en ren integration längre då? För vad jag har fått lära mig strängt (tills nu) är att dx alltid ska ingå när man integrerar.
Jo, det är ren integration men det är en differentialform och inte en funktion du integrerar. Läs länken som manne postade.
Citera
2013-04-17, 21:32
Medlem
Urax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestebror
Behöver hjälp med detta tal, gäller matte C

Derivera
g(x) = 4 roten ur x+5
4 roten ur är samma sak som upphöjt i en fjärdedel. Vi skriver om:
g(x)=(x+5)^(1/4) sätt sedan funktionen h(x)=x+5 och f(x)=x^(1/4) då får vi:
g(x)=f(h(x)) derrivatan blir då:
g'(x)=h'(x)f'(h(x)) enligt kedjeregeln
Citera
2013-04-17, 21:50
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emv
Linjerna L1 och L2 ges av L1 : (x, y, z) = (0, −1, 1)t och L2 : (x, y, z) = (−1, 0, 1) +
(2, 1, 3)t. Bestäm avståndet mellan L1 och L2.

hur gör man? (vill inte ha en uträkning utan bara en push åt rätt håll)

Utnyttja det faktum att kryssprodukten mellan det två riktningsvektorerna är normalvektor mot respektive linje. Denna vektor går alltså i samma riktning som den linje vi kan tänka oss sammanbinder det två andra linjerna. Kalla den n.

Bilda sen en vektor u som är avståndet mellan de två positionsvektorerna (som är en punkt på linjerna). Det kortaste avståndet kan då ses som en projektion av u längs n.
Senast redigerad av c^2 2013-04-17 kl. 21:54.
Citera
2013-04-17, 21:53
Medlem
Citat:
Antingen har du f(x) och slänger på ∫ och dx på var sin sida, eller så har du f(x) dx och slänger bara på ∫. I båda fallen får du ∫ f(x) dx.

Citat:
Om man då vill integrera: x dx , skulle man då få två st dx (dx^2) <=> "integraltecken" x * dx * dx ... Vilket förstås blir helknasigt
När man integrerar en differentialform slänger man bara på ∫, inte ett extra dx.
Citera
2013-04-18, 00:13
Medlem
Sir.Fistsalots avatar
Lite hjälp med flervariabeln vore snällt.

Temperaturen i en punkt (x, y, z) i en kropp beskrivs av funktionen
T (x, y, z) = x**2 + y**2 + z**2 + 2x − 2y [grader Celsius]. Beskriv i ord det område
av kroppen där temperaturen är

a) lika med 3 grader
b) större än 2 grader men mindre än 3 grader.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in