2013-04-09, 23:03
Medlem
Shawn92s avatar
YO!

Har fastnat på en fråga här:

"Graferna till funktionerna y = sin x och y = sin (x + π/4)) skär varandra två gånger i intervallet 0 ≤ x ≤ 2π. Dessa båda skärningspunkter bildar tillsammans med punkten (3,5;0,5) en triangel. Beräkna denna triangels omkrets."

Gjorde såhär:

Börjar med att finna skärningspunkterna, alltså löser vi y = sin(x) = sin(x+pi/4)

y1=sinx
y2=sin(x+π/4)

y1=y2 <=> sinx = sin(x+π/4)

x=x+π/4+n2π <=> 0=π/4+n2π
eller
x=π-(x+π/4)+n2π <=> 2x=3π/4+n2π <=> x=3π/8+nπ (n=0 och 1)

men där fastnar jag. Någon som kan ge en push i rätt riktning? :-)
Citera
2013-04-10, 11:58
Medlem
pyro860s avatar
Kanske mer en fysikuppgift.. Testar.
Använd partikel i lådan modellen för att räkna ut den längsta våglängden på vilken Betakaroten absorberar strålning genom en pi excitation.
Låt C-C bindningslängden av en konjugerande bindning vara 140pm.
Vad har betakarotenen för färg?

R-|=-(R)=-=-(R)=-=-=(_R)-=-=(_R)-=|-R

= är dubbelbindning mellan kolen.
- är enkelbindning mellan kolen.
(R) indikerar R som går uppåt.
(_R) indikerar R som går neråt ovan.

| är begränsningen av lådan antar jag?

Så hur gör man?
Antar jag ska använda den här söta ekvationen på nåt vis: http://upload.wikimedia.org/math/f/1/d/f1d68666390fbdde99add5ae5f090656.png ?
Citera
2013-04-10, 12:25
Medlem
bulgariens avatar
Om den ena sidan i en kvadrat förlängs så att den blir 1,5 gånger så lång, så bildas en rektangel med 8cm^2 större area. Bestäm den ursprungliga kvadratens area.

A + 8cm^2 = 1.5h^2 + b^2

eller är jag ute och cyklar?
Senast redigerad av bulgarien 2013-04-10 kl. 13:08.
Citera
2013-04-10, 12:38
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
YO!

Har fastnat på en fråga här:

"Graferna till funktionerna y = sin x och y = sin (x + π/4)) skär varandra två gånger i intervallet 0 ≤ x ≤ 2π. Dessa båda skärningspunkter bildar tillsammans med punkten (3,5;0,5) en triangel. Beräkna denna triangels omkrets."

Gjorde såhär:

Börjar med att finna skärningspunkterna, alltså löser vi y = sin(x) = sin(x+pi/4)

y1=sinx
y2=sin(x+π/4)

y1=y2 <=> sinx = sin(x+π/4)

x=x+π/4+n2π <=> 0=π/4+n2π
eller
x=π-(x+π/4)+n2π <=> 2x=3π/4+n2π <=> x=3π/8+nπ (n=0 och 1)

men där fastnar jag. Någon som kan ge en push i rätt riktning? :-)

Du får ju ut 3 punkter. Dessa har du ju beräknat (ja, en var given). Titta nu på de tre vektorer du har mellan punkterna, så att dessa bildar en triangel, och beräkna deras längder. Summera dessa sedan.

I praktiken kan du använda pythagoras sats för att beräkna dessa längder. Om vi som exempel tar vektorn mellan de två punkter du beräknat, så vi vi att dess x-komponent är exakt pi lång. Y-komponenten är 2sin(3π/8) - pga symmetri. Vektorns längd borde därmed blir roten(π² + 4sin²(3π/8)). Inte så vackert, men det borde vara så.
Citera
2013-04-10, 13:11
Medlem
Rita en enkel skiss av grafen till funktionen f om följande villkor gäller
f(3)=1 Jag tolkar det som om kurvan får genom punkten (3,1)
f´(3)=0 Jag tolkar det som att när x=3 har kurvan lutningen 0, dvs någon slags vändpunkt i kurvan
f´´(x)<0 för alla x Vet egentligen inte vad det innebär att andraderivatan är negativ för alla x
Citera
2013-04-10, 14:12
Medlem
Styrelserummets avatar
Är det så att ett positivt t‐värde alltid anger att b‐koefficienten är signifikant? I en regressionsanalys alltså.
Senast redigerad av Styrelserummet 2013-04-10 kl. 14:15.
Citera
2013-04-10, 14:23
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moonracer
Rita en enkel skiss av grafen till funktionen f om följande villkor gäller
f(3)=1 Jag tolkar det som om kurvan får genom punkten (3,1)
f´(3)=0 Jag tolkar det som att när x=3 har kurvan lutningen 0, dvs någon slags vändpunkt i kurvan
f´´(x)<0 för alla x Vet egentligen inte vad det innebär att andraderivatan är negativ för alla x
Du har tolkat de två första rätt. Den tredje betyder att extrempunkten i fråga är ett lokalt maximum.
Citera
2013-04-10, 14:25
Bannlyst
Ett övnings exempel som jag inte förstår.

Bestäm de tre tredjerötterna ur 8i, dvs lös ekvationen z=8i
Ge resultatet på formen a+bi.

Vi skriver om ekvationen på polär form.
z=r(cosv+isinv)

8i=8(cos(pi/2)+isin(pi/2)

Om vi använder de Moivres formel blir ekbationen nu

r³(cos3v+isin3v) = 8(cos(pi/2)+isin(pi/2)

Varför blir det samma? Jag får det till -isin(pi/2) och 8³ är ju 512...

Nån som är snäll o förklarar?
Citera
2013-04-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Du har tolkat de två första rätt. Den tredje betyder att extrempunkten i fråga är ett lokalt maximum.

Tacksam om du utvecklar "lokalt maximum". Ska jag tolka det som ett begrepp som har positiv lutningen till vänster resp negativ till höger om det "lokala maximum"?
Citera
2013-04-10, 14:56
Medlem
adequates avatar
Citat:
Tacksam om du utvecklar "lokalt maximum". Ska jag tolka det som ett begrepp som har positiv lutningen till vänster resp negativ till höger om det "lokala maximum"?
Öhm, va? Du håller på med derivator och nollställen men vet inte vad ett lokalt maximum är? Vänligen läs i din bok och återkom sen.
Citera
2013-04-10, 16:33
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crejzi
Hej Flashback!

En liten fråga från mig till er:

"Ett andragradspolynom har sina nollställen i x= - 4 och x = 2. Polynomets minsta värde är -27. Vilket är polynomet?"

Jag har börjat med att stoppa in - 4 och 2 i denna sats: P(x)=(x+4)(x-2) och sedan gissade jag på att man vill ha K-värdet där Y= - 27, alltså där x är - 1.

Gör jag då rätt om jag skriver: -27 = k(-1+4)(-1-2)? (k blir då 3).

Sedan vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta (om jag ens gjort rätt till att börja med )

Tacksam för svar!

/Crejzi

Du har gjort rätt men du ska svara med polynomet. alltså

f(x) = 3(x+4)(x-2)

Utväcklat blir det

f(x)= 3x*x + 6x - 24

x*x är x kvadrat
Senast redigerad av Motacilla.alba 2013-04-10 kl. 16:35.
Citera
2013-04-10, 16:34
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Man brukar tala om lokala extrempunkter respektive globala extrempunkter. En lokal extrempunkt är ett ställe där derivatan har olika tecken på varsin sida om punkten. En global extrempunkt är en lokal extrempunkt som dessutom antar det största eller det minsta värdet i hela funktionens värdemängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in