Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Oj, förlåt och tack för hjälpen! Alla ställen som det står x på ska det givetvis stå t på. Kan lägga upp den ursprungliga uppgiften:
http://www.maths.lth.se/matematiklth/personal/magnusa/kurser/endim-ht2012/B2/redovis2B2012.pdf
En användare i en annan tråd föreslog att jag skulle använda cos(a-b)=cos(a)cos(b)+sin(a)sin(b). Det verkade rimligt och jag kom hyfsat nära, enda problemet är att jag misstänker att det ska vara xsinx för att få funktionen helt kontinuerlig.
Sorry, glömde bort vad jag påbörjat
Jag förstår fortfarande inte var du får en diskontinuitet...
Något jag inte tänkte på sist (som egentligen inte har någon matematisk betydelse men som underlättar beräkningarna något) är att givetvis är cos(pi/2 - t) = sin(t) (vilket enkelt kan inses m.h.a. enhetscirkeln eller den trigometriska identitet du fick av användaren i den andra tråden)
Integrera nu denna m.a.p. t från 0 till x
int (sin(t)) fr. 0 till x = [-cos(t)] fr. 0 till x = -cos(x) - (-cos(0)) = - cos(x) + cos(0) = -cos(x) + 1 = 1 - cos(x)
Denna funktion är kontinuerlig för alla x (Det är en helt vanlig cosinusfunktion som är flyttad ett steg i höjdled bara) och är således kontinuerlig i alla punkter på hela tallinjen [-inf < x < inf]
Rita den och se själv, exemplvis genom att skriva 1 - cos(x) i sökfältet på google... den svänger upp och ner, upp och ner, upp och ner i all oändlighet