Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-10-21, 18:31
Medlem
Aquaglycerines avatar
Hur får jag (6/5)^x=(5*0.80^x) * 1/3 att bli

(6/5)^x=(1/3) 4^x 5^(1-x)
Citera
2012-10-21, 18:33
Medlem
eradicos avatar
Nu har jag ytterliggare några frågor:

Fråga ett:

Fråga två:

Fråga tre:

Vet att jag postar väldigt mycket frågor i den här tråden, men jag tentapluggar just nu och hamnade efter i början av terminen på grund av en massa personligt skit. Nu har jag bestämt mig för att jag jävlar i helvete ska komma igen, men jag behöver hjälp med vissa grundläggande saker.
Citera
2012-10-21, 18:35
Bannlyst
Bläddrade återigen igenom min gamla mattebok och hittade en uppgift jag inte begriper mig på inom proportionalitet:

"Hastigheten hos en satellit som kretsar kring jorden är omvänt proportionell mot kvadratroten ur satellitens avstånd till jordens centrum. En satellit på höjden 200 km ovan jordytan har en hastighet av 28,000 km/h. Jordradien är 6370 km.
Vilken hastighet och omloppstid har en satellit som kretsar runt jorden på höjden 36,000 km?"

Fick fram y = k/sqrt x
K = 28,000 * sqrt x
K = 395979

Y (hastighet) = 395979/sqrt 36,000 = 2086 km/h, vilket är helt fel.

Förstår inte heller hur man ska använda jordradien? Någon duktig matematiker som kan hjälpa till och sprida lite ljus?
Citera
2012-10-21, 18:48
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Nu har jag ytterliggare några frågor:

Fråga ett:

Fråga två:

Fråga tre:

Vet att jag postar väldigt mycket frågor i den här tråden, men jag tentapluggar just nu och hamnade efter i början av terminen på grund av en massa personligt skit. Nu har jag bestämt mig för att jag jävlar i helvete ska komma igen, men jag behöver hjälp med vissa grundläggande saker.

Trean:

3xh "är" ju noll då h-->0. Alltså är derivatan den resterande termen, dvs 3x^2.

edit. På tvåan så får du använda deriveringsreglerna. De enda gångerna du behöver använda derivatans defintion är när det står angivet i uppgiften. Så har det i alla fall varit på alla matte-tentor jag har haft.
Senast redigerad av preben12 2012-10-21 kl. 18:52.
Citera
2012-10-21, 18:53
Medlem
MoonPies avatar
Citat:
Polynomet x^3 + 3x^2 + 2x - 5 verkar (kontinuerligt) på intervallet [0,1]. Vissa att polynomet har minst en rot i nämnda intervall:

Jag väljer då att sätta det som en funktion:
f(x) = x^3 + 3x^2 + 2x - 5

Därefter beräknar jag de två punkterna på intervallet:
f(0) = 0^3 + 3*+0^2 + 2*0 -5 = -5
f(1) = 1^3 + 3*1^2 + 2*2 - 5 = 1

Jag väljer här att referera till medelvärdessatsen:
I boken är det så de gör på den här typen av uppgifter, stämmer detta verkligen? Hade jag fått poäng på en tenta för en snarlik formulering?
Ja, du behöver bara påpeka att funktionen f är kontinuerlig på intervallet [a, b], göra den undersökningen du gör, och sedan hänvisa till satsen om mellanliggande värden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bolzanos_sats

Citat:
Fråga två:
Jag har i min bok en rad uppgifter som det korfattat står:
Derivera funktionerna i uppgift 10.8-10.13 och sedan uppgifter av typen:
e^2x - sin3x.

Ska jag då utgå från derivatans definition eller från tabelsamlingen i boken?
Du behöver inte använda definitionen (det gör man sällan). Du ska kunna utantill vad derivatan av e^x och sin(x) är (och givetvis vad derivatan av 2x och 3x är), samt kunna använda kedjeregeln.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kedjeregeln

Citat:
fråga tre:
Använda derivatans definition för att beräkna derivatan av f(x) = x^3.
Vad jag tänker mig att man gör är:
(x+h)^3 - x^3 / h --> x^3 + 3(x^2)h + 3x(h^2) - x^3/h = 3(x^2)h + 3x(h^2)/h = 3x^2 +3xh
Som ni ser får jag alltså en rest jag inte är så intresserad av att ha kvar, vad gör jag fel?
Du låter nu h gå mot noll och erhåller alltså 3x^2 (eftersom 3xh går mot noll).
Citera
2012-10-21, 19:05
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viczey
Bläddrade återigen igenom min gamla mattebok och hittade en uppgift jag inte begriper mig på inom proportionalitet:

"Hastigheten hos en satellit som kretsar kring jorden är omvänt proportionell mot kvadratroten ur satellitens avstånd till jordens centrum. En satellit på höjden 200 km ovan jordytan har en hastighet av 28,000 km/h. Jordradien är 6370 km.
Vilken hastighet och omloppstid har en satellit som kretsar runt jorden på höjden 36,000 km?"

Fick fram y = k/sqrt x
K = 28,000 * sqrt x
K = 395979

Y (hastighet) = 395979/sqrt 36,000 = 2086 km/h, vilket är helt fel.

Förstår inte heller hur man ska använda jordradien? Någon duktig matematiker som kan hjälpa till och sprida lite ljus?
Du ska inte använda höjden, utan avståndet till jordens centrum, vilket är höjd plus jordens radie.
Citera
2012-10-21, 19:29
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Trean:

3xh "är" ju noll då h-->0. Alltså är derivatan den resterande termen, dvs 3x^2.

edit. På tvåan så får du använda deriveringsreglerna. De enda gångerna du behöver använda derivatans defintion är när det står angivet i uppgiften. Så har det i alla fall varit på alla matte-tentor jag har haft.
Åh fyfan vad korkad jag känner mig nu. På med dumstruten med andra ord!
Tack så mycket för hjälpen!

Citat:
Ursprungligen postat av MoonPie
Ja, du behöver bara påpeka att funktionen f är kontinuerlig på intervallet [a, b], göra den undersökningen du gör, och sedan hänvisa till satsen om mellanliggande värden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bolzanos_sats

Du behöver inte använda definitionen (det gör man sällan). Du ska kunna utantill vad derivatan av e^x och sin(x) är (och givetvis vad derivatan av 2x och 3x är), samt kunna använda kedjeregeln.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kedjeregeln

Du låter nu h gå mot noll och erhåller alltså 3x^2 (eftersom 3xh går mot noll).

Tack för svaret, det du skriver låter rimligt! Får lära mig mer om exakta namn och formuleringar, känner mig måttligt korkad nu. Antar att det är stressen och oron över tentan som spökar.
Citera
2012-10-21, 19:52
Medlem
Bestäm alla distirubutionslösningar i D' och S' till diffekvationen (där d står för dirac)

u'' - 4u' + 4u = d'

Karaktäristiska ekvationen har en dubbelrot i r=2 så jag gör ansatsen

u = ve^(2t) där v = v(t).

Jag får efter lite jobb e^2t * v'' = d' <=> v'' = e^(-2t)d' = d' + 2d eftesom fd' = f(0)d' - f'(0)d.

Jag får alltså v'' - 2d - d' = 0 <=> (v' - 2H(t) - d)' = 0 => v' - 2H(t) - d = A <=> (v - 2t*H(t) - H(t) - At)' = 0 => v - 2t*H(t) - H(t) - At = B <=> v = At + B + H(t)(2t + 1) och slutligen

u(t) = e^(2t) * (At + B + H(t)(2t + 1))

Facit: u(t) = e^(2t) * (At + B - H(-t)(2t + 1))

I vilket läge missar jag att jag ska ha -H(-t) istället för H(t)?
Citera
2012-10-21, 20:02
Medlem
Hur löser man en sådan här uppgift?
Xupphöjt till 3 - x(8x-16)= 0

Tack. Gärna förklaring så man förstår.
Citera
2012-10-21, 20:07
Medlem
Blockchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
Hur löser man en sådan här uppgift?
Xupphöjt till 3 - x(8x-16)= 0

Tack. Gärna förklaring så man förstår.

Bryt ut x och använd PQ-formeln.
Citera
2012-10-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blockchoklad
Bryt ut x och använd PQ-formeln.
Menar du såhär:
x^3/x - 8x^2 - 16x/x=0

x^2-8x-16=0

Sedan kör pq?
Citera
2012-10-21, 20:21
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
Menar du såhär:
x^3/x - 8x^2 - 16x/x=0

x^2-8x-16=0

Sedan kör pq?
Fast du missar roten x=0 om du delar med x, bryta ut gör du när du delar varje faktor med x och sätter den framför hela ekvationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in