2012-09-24, 22:55
Medlem
Grogganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwAxX
Tjao, håller på med lite matlab här och det blir inte bra:

Uppgiften med mina svar:
Det är bara den sista som jag har inte en aning om hur man ska göra. Hur ska jag få att funktionen ändras när p ändras. Får bara massa felmeddelanden. (Är medveten om att jag ändrar variablerna hela tiden, men detta är det senaste försöket.)

Du skulle kunna skapa en vektor P=[p1;p2;...;p5] och köra en for slinga runt hela.
For i=1:5
p=P(i,

Bör vara ett sett att göra på iaf!
Citera
2012-09-24, 22:56
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggann
Du skulle kunna skapa en vektor P=[p1;p2;...;p5] och köra en for slinga runt hela.
For i=1:5
p=P(i,

Bör vara ett sett att göra på iaf!

Varför en kolunnvektor och inte en radvektor?

EDIT: eftersom vi inte gått igenom loopar än, så är det lite knivigt att förstå.
Senast redigerad av SwAxX 2012-09-24 kl. 23:00.
Citera
2012-09-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arvid.norstrom
Multiplicera med nämnaren på bägge leden och förenkla
4x^2+4x = 2x^3+4x
Dividera med x
4x + 4 = 2x^2+4
För över alla termer till ett led
4x+4-2x^2-4 = 0 => 4x-2x^2=0
Dividera med x
4-2x = 0 => x = 2
Eftersom vi dividerar med x (två) gånger måste vi kolla om x = 0 är en lösning till originalekvationen (vi får inte med den lösningen annars eftersom det är ogiltigt att dividera ett tal med 0)
x = 0 ger
(4*0^2+4*0)/(0^2+2) = 2*0 => 0/2 vilket stämmer, därför är även x = 0 en rot.

Tack så mycket för en utförlig förklaring!
Citera
2012-09-24, 23:16
Medlem
Grogganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrrandom14
Problem med en Sannolikhetsuppgift

Låt X, resp Y, beteckna antal krona, resp klave, som fås vid n oberoende kast med ett asymmetriskt mynt, som vid varje kast kommer upp krona med sannolikhet p.

Låt sedan N vara Poissonfördelad med parameter λ, och låt X, resp Y, beteckna antal krona, resp klave, som fås vid N oberoende kast med myntet.

a) Visa, genom att beräkna sannolikheterna P(X =k), att X är Poissonfördelad. Angen parametern.

b) Är X och Y oberoende? Motivera.

c) Beräkna P(N =5| X =3):

a) Ska man använda sig av den här formeln

pz(k) = P(Z=k)= (λ^(k)*e^(-λ))/(k!) ? Eller hur gör man?

b) Båda är oberoende?

c) Hur ska man göra här?

Ser inte riktigt hur du ska kunna ange parameter utan något numeriskt värde alls, men kanske är ringrostig.

på b) är det samma sak som tidigare, om två saker inte kan hända samtidigt (--> disjunkta --> saknar snitt), så kan dom inte vara oberoende.

För att händelserna ska vara oberoende måste följande uppfyllas;
[;P(a)\cdot P(b)=P(a\cap b);]

Du kan själv kontrollera om detta uppfylls i ditt fall.

På c måste du ha lambda/p för att kunna lösa, jag ser inte hur du skulle kunna lösa det med den information du har iaf, men överbevisa mig mer än gärna!
Citera
2012-09-24, 23:25
Medlem
Grogganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwAxX
Varför en kolunnvektor och inte en radvektor? :)

EDIT: eftersom vi inte gått igenom loopar än, så är det lite knivigt att förstå. :|

Aah, ok.
Kolonnvektorer eller radvektorer spelar ingen roll, så länge du har koll på det själv!

Säg att vi skapar vektorn P=[p1;p2;p3;p4;p5] , där p1,...,p5 är alla vektorer (p1=[1 1 0] osv.)

for i=1:5 betyder att den kommer köra slingan 5 gånger, första gången med i=1, andra gången med i=2 ända upp till 5. (1:5 ger ju vektorn [1 2 3 4 5], så den tar varje värde i vektorn).

För att köra en rad av P åt gången, så kan vi skriva;
p=P(i,:) , vilket betyder att vi tar alla kolonner i rad i, så första slingan blir p=P(1,:) vilket är första raden, som så fint är p1.

p=(A,k,w), så vi vill alltså ha första värdet i p som A, andra värdet som k, tredje som w.

Då kan vi i ditt fall skriva (Du vill ha på formen y1=fkn1(t,A,k,w) )

y1=fkn1(t,p(1),p(2),p(3))

Sen 'end' för att stänga for-slingan.

Hänger du med?
Den kommer alltså köra igenom vektorn P rad för rad med de värden vi satt som p1,p2 osv.
Citera
2012-09-25, 05:14
Medlem
iSkitzs avatar
Hade varit trevligt med hjälp hur jag skall ställa upp min andragradsekvation för att få ut rätt svar.

"Bestäm konstanten a så att ekvationen ax^2 + 25a = 3x får en dubbelrot"

Jag vet svaret och allting, det är 0,3 och -0,3 men har problem att komma dit på rätt sätt. Här är mitt felaktiga. Försök felsöka den..

=> ax^2 + 25a = 3x
=> ax^2 - 3x + 25a = 0
=> x = 1,5 +/- sqrt(2,25 - 25a)

Uträkning vid sidan om: (av diskriminanten)

=> 2,25 - 25a = 0
=> 2,25 = 25a
=> a = 2,25/25
=> a = 0,09

Det här är alltså fel och jag vet att hade a varit upphöjt till 2 (a^2) så hade jag fått rätt men det känns bara inte logiskt att den skall vara det. Hur ska jag göra för att det ska bli rätt? Känns som jag gör fel från början när jag inte får väck a från start. Hjälp!!
Citera
2012-09-25, 05:51
Medlem
spudwishs avatar
Let S be a convex subset of R^n, A an m x n matrix, b a scalar. Show that Im(A) and {bx | x in S} are convex.

Något trött nu, kanske tänker helt fel... Låt z,w vara i Im A, måste visa att mz+(1-m)w är i Im A också. Men det finns x,y i S sådana att z=Ax, w=Ay. Då har vi att mz+(1-m)w = mAx+(1-m)Ay = A(mx+(1-m)y). Borde inte det räcka? mx+(1-m)y är i S och A(mx+(1-m)y) tydligen i Im A. Och så motsv för den andra mängden.

En till:

Låt S vara icke-tom delmängd av R^n. Visa att S är konvex omm för alla k>1 följande är sant: x1...x_k i S ger att Sum m_i x_i är i S, med Sum m_i = 1, m_i =>0.

Jag har försökt använda induktion på ena implikationen, P="om S är konvex och x1...x_k är i S så är Sum m_i x_i i S". P(2) är sann eftersom S är konvex. Antag P(k-1). Eftersom S är konvex så behöver jag visa att om m är i [0,1], så är... tja, här blir jag osäker. Jag vet inte om jag behöver visa att m + (1-m) + Sum m_i = 1 (uppenbarligen falskt) eller om (1-m)+m*Sum m_i = 1 (uppenbarligen sant)? I vilket fall som helst följer det hela inte av induktion, då jag har reducerat fallet till k=2 igen, så här mer explicit:

Låt alltså Sum{i=1,k-1} m_i x_i vara i S och Sum m_i = 1. Låt m tillhöra [0,1], så att vi behöver visa att m Sum{-,k-1} m_i x_i + (1-m)x_k är i S. Sum m_i x_i är någon ny vektor, säg x, så att vi kan skriva om till mx+(1-m)x_k, vilket är i S eftersom S antags vara konvex.
Senast redigerad av spudwish 2012-09-25 kl. 06:34.
Citera
2012-09-25, 08:32
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSkitz
=> ax^2 - 3x + 25a = 0
=> x = 1,5 +/- sqrt(2,25 - 25a)
Du måste dividera med a innan du får använda pq-formeln.
Citera
2012-09-25, 09:50
Medlem
mrrandom14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggann
Ser inte riktigt hur du ska kunna ange parameter utan något numeriskt värde alls, men kanske är ringrostig.

på b) är det samma sak som tidigare, om två saker inte kan hända samtidigt (--> disjunkta --> saknar snitt), så kan dom inte vara oberoende.

För att händelserna ska vara oberoende måste följande uppfyllas;
[;P(a)\cdot P(b)=P(a\cap b);]

Du kan själv kontrollera om detta uppfylls i ditt fall.

På c måste du ha lambda/p för att kunna lösa, jag ser inte hur du skulle kunna lösa det med den information du har iaf, men överbevisa mig mer än gärna!

schysst!
Citera
2012-09-25, 09:56
Medlem
Problemställning: Sex stycken personer ska lottas in i två trepersons grupper. Hur många möjliga kombinationer blir det?
Citera
2012-09-25, 10:02
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarWolf
Problemställning: Sex stycken personer ska lottas in i två trepersons grupper. Hur många möjliga kombinationer blir det?
10
Citera
2012-09-25, 10:23
Medlem
FlyingMachines avatar
Har följande uppgift som jag inte förstår vad jag ska göra med (v^ ska föreställa v-hatt):
Kod:
Bestäm vektorerna û och v^ så att

û + v^ = u
2û + 3v^ = v
Hur bestämmer man vektorerna, och vad innebär det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in