Godkväll, jag håller på med en obligatorisk förstudie inför en matlab-lab, men har lite problem.
Koden, samt mina svar för varje uppgift står i spoilern, men det handlar om att plotta en sinuskurva, fkn2, och fkn2 beror av fkn1 vilket är rätt svårt när det kommer till anonyma funktioner, vilket är _den_ metod som ska användas. Skulle uppskattas om någon kan ta en titt på detta!
Kod:
%% Anonym funktion med fyra in-parametrar.
% Skapa ett funktionshandtag fkn1 som tar en tid t, en amplitud A, en
% fasförskjutning k och en vinkelfrekvens w som inargument och beräknar
% värdet av funktionen f(t,A,k,w)=Asin(wt-k). Se till att den är
% vektoriserad.
fkn1=@(t,A,k,w)(A.*sin(w.*t-k))
%% Anonym funktion som anropar funktionshandtag
% Skapa ett funktinshandtag fkn2 som tar en tid t som inargument och
% anropar fkn1 ovan med detta värde samt sätter A, k respektive w till de
% tre sista sifforna i ditt personnummer.
A=7
k=3
w=0
fkn2=@(t,A,k,w) fkn1(t,A,k,w)
%% Rita en graf
% Rita funktionsgrafen av funktionen som defineras av funktionshandtaget
% fkn2 ovan. Sätt namn på axlar och titel. Välj definitionsmängden så att
% några perioder visas.
%figure(1) %Öppnar figurfönster nummer ett
t=linspace(0,500,100);
y=fkn2(t,A,k,w);
plot(t,y,'-rd') %tex
hold on
EDIT: Satte w=0 och får då ett konstant värde som inargument. Tror det löst sig!
Senast redigerad av SwAxX 2012-09-24 kl. 20:03.
Har ett problem. 9 hela 1/6 - 2 hela 4/6 blir ju 7 hela och 3/6 som sagt...
vad fan ska jag göra nu med 3/6. Hur kan man skriva om detta till blandat form så att jag kan fortsätta med uträkningen? Räcker det med att jag vänder på talet till 6/3 så blir svaret alltså ett heltal dvs. 2?
så då tar jag 7 hela - 2 hela så får jag 5 helar. Då blir svaret 5 hela och 3/6?
Äsch fan jag ger upp. Jag ber er, förklara vad fan man ska göra efter att man har räknat ut det fetstila...
Godkväll, jag håller på med en obligatorisk förstudie inför en matlab-lab, men har lite problem.
Koden, samt mina svar för varje uppgift står i spoilern, men det handlar om att plotta en sinuskurva, fkn2, och fkn2 beror av fkn1 vilket är rätt svårt när det kommer till anonyma funktioner, vilket är _den_ metod som ska användas. Skulle uppskattas om någon kan ta en titt på detta!
Kod:
%% Anonym funktion med fyra in-parametrar.
% Skapa ett funktionshandtag fkn1 som tar en tid t, en amplitud A, en
% fasförskjutning k och en vinkelfrekvens w som inargument och beräknar
% värdet av funktionen f(t,A,k,w)=Asin(wt-k). Se till att den är
% vektoriserad.
fkn1=@(t,A,k,w)(A.*sin(w.*t-k))
%% Anonym funktion som anropar funktionshandtag
% Skapa ett funktinshandtag fkn2 som tar en tid t som inargument och
% anropar fkn1 ovan med detta värde samt sätter A, k respektive w till de
% tre sista sifforna i ditt personnummer.
A=7
k=3
w=0
fkn2=@(t,A,k,w) fkn1(t,A,k,w)
%% Rita en graf
% Rita funktionsgrafen av funktionen som defineras av funktionshandtaget
% fkn2 ovan. Sätt namn på axlar och titel. Välj definitionsmängden så att
% några perioder visas.
%figure(1) %Öppnar figurfönster nummer ett
t=linspace(0,500,100);
y=fkn2(t,A,k,w);
plot(t,y,'-rd') %tex
hold on
Kommer med ett litet stick-in bara, tror du gör bäst i att sätta w/=0, då du annars får att funktionerna är tidsoberoende.
Dra åt regeringskansliet - det blev ju rätt svar med u_1 = sqrt(2) - 1. Hur fan blev det till? Trodde jag behövde utföra en massa fler operationer. (Ingen retorisk fråga, jag är helt seriös).
Att du ska välja just u_1 och inte u_2 framgår av att tan(x) > 0 i intervallet (0,pi/2] vilket ju pi/8 ligger i. u_2 är dock negativt så den lösningen är orimlig.
Annars var det jag tänkte på formeln för halva vinkeln för tangens. Den lyder tan(x/2) = sin(x)/(cos(x) + 1). Inga krångliga rotuttryck vilket alltid är nice. Att den stämmer är lätt att se genom att substituera 2t = x vilket ger HL = sin(2t)/(cos(2t)+1) = (2sin(t)cos(t))/(cos^2(t) - sin^2(t) + (sin^2(t) + cos^2(t)) = (2sin(t)cos(t))/(2cos(t))=tan(t)
vad fan ska jag göra nu med 3/6. Hur kan man skriva om detta till blandat form så att jag kan fortsätta med uträkningen? Räcker det med att jag vänder på talet till 6/3 så blir svaret alltså ett heltal dvs. 2?
så då tar jag 7 hela - 2 hela så får jag 5 helar. Då blir svaret 5 hela och 3/6?
Äsch fan jag ger upp. Jag ber er, förklara vad fan man ska göra efter att man har räknat ut det fetstila...
please hjälp mig med det här talet.
Jag vet att jag har frågat mycket och att ni antagligen inte pallar hjälpa mig mer eftersom jag tydligen aldrig lär mig, jo jag gör, men visar ni mig hur man löser detta tal så kommer jag att lösa resten i boken nu.
9+1/6-(2+4/6) blir inte 7+3/6 utan 6+3/6. Sen så är 3/6 = 1/2 så "svaret" blir 6+1/2 eller 13/2.