Skulle uppskatta förklaringar på dessa uppgifter, hur man löser dem och förklarat varför man gör vad!
"Om en sten släpps från ett 20 m högt hus kan vi beräkna hur lång tid det tar innan den slår i marken med ekvationen: 20 = 9,82*t^2/2"
Svaret ska bli 2,0 sekunder men jag fattar inte hur man räknar ut det, boken det står i är värdelös och förklarar lika bra som etiketten på bananer förklarar den befintliga mängden kalorier i ost.
"Oscars lön ökar på två från 18000kr/mån till 24500kr/mån.
Beräkna den genomsnittliga procentuella ökningen varje år".
Här har jag förstått det som att man ställer upp talet i en ekvation så här:
18000*x^2 = 24500
Man dividerar båda led med 18000 och får då fram x^2 = 24500/18000. Detta blir då 1,361111111(...?) och man tar sedan roten ur för att få svaret som ska vara ca 17 (16,6...), vilket det också är:P
Min fråga är varför man räknar ut det så här? Hänger med fram till efter att man dividerat med 18000 på båda leden.
Sen är det även följande:
"(2x)^2 = 4/9(bråk)"
"Beräkna rektangelns omkrets" (2205cm^2) (Den långa sidan har värdet av 1,8x och den korta bara x)"
"Vilken årlig procentuell tillväxt måste en summa pengar ha om den ska fördubblas på två år?"
Och till sist:
"x/3=5/x" (svaret är x1("låg etta") = roten ur 15 som är ca. 3,87)
samt
"1/x-1/2x = 2x" (svaret här är x1(samma som förra dvs låg etta) = 0,5)
Om någon skulle förklara hur man räknar ut dessa tal så skulle jag vara otroligt tacksam även om ni bara förklarar hur man räknar ut några av dem.
Har prov med det på tisdag och som ni kanske förstår är inte upplägget det bästa på skolan jag går("prov på tisdag, btw här har ni 3 nya kapitel att lära er över helgen och om ni inte förstår allt så kan ni gå och dö")