2012-08-14, 18:52
Medlem
Har problem med uppgift 4 här : http://www.mai.liu.se/TM/kurser/TATA43/Tent/TATA43-20120529-UL.pdf - Scrolla nedåt för lösningsförslag.

Det är när det räknas ut z''_xy som jag inte riktigt är med. Det är steget från
z'_u + y*(z'_u)'_y till
z'_u + y(x*(z''_uu)+(z''_uv)). Jag får att det blir ett y framför båda z i parentesen, dvs

y(yx*(z'_uu)+y(z''_uv)).

Kan någon förklara hur det är tänkt?

Tack på förhand.
Citera
2012-08-14, 18:53
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwAxX
Jag har lite svårt med att bestämma värdet av trig.funktioner. Hur ska göra för att t.ex bestämma cos pi/3, sin pi/6 osv. Och kom inte och säg att det blir en halv på båda funktionerna, det vet jag redan. Vill dock gärna veta hur jag ska räkna ut det.

Det finns ett väldigt bra sätt, där du med enkelhet kan lära dig räkna ut exakta trigonometriska värden för tan(x), cos(x) och sin(x). Du ska bara lära dig 2 trianglar. När du kan dom i huvudet kommer du utifrån dessa kunna räkna ut allt.

Börja med att rita en triangel på ett papper, där ena kateten har längden 1, och den andra sqrt(3) "roten ur tre". Enligt Pythagoras sats kommer då hypotenusan vara 2 längdenheter lång. När du gjort detta ser du att vinkeln mellan kateterna (sqrt(3) och 1) kommer vara pi/2 alt. 90 grader.

Vinkeln som är mellan kateten 1 och hypotenusan 2 kommer ha vinkeln pi/3 alt. 60 grader. Och den sista vinkeln pi/6 alt. 30 grader. Utifrån denna triangel kan du räkna ut dom flesta exakta värdena som används utan större problem i huvudet, det gäller bara att du lär dig triangeln bra i huvudet.

Nästa triangel är en triangel med kateterna 1 och hypotenusan sqrt(2). Där gäller samma sak som tidigare, förutom att vi har vinkeln pi/2 alt. 90 grader och två stycken vinklar på pi/4 alt. 45 grader.
Citera
2012-08-14, 18:56
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Det finns ett väldigt bra sätt, där du med enkelhet kan lära dig räkna ut exakta trigonometriska värden för tan(x), cos(x) och sin(x). Du ska bara lära dig 2 trianglar. När du kan dom i huvudet kommer du utifrån dessa kunna räkna ut allt.

Börja med att rita en triangel på ett papper, där ena kateten har längden 1, och den andra sqrt(3) "roten ur tre". Enligt Pythagoras sats kommer då hypotenusan vara 2 längdenheter lång. När du gjort detta ser du att vinkeln mellan kateterna (sqrt(3) och 1) kommer vara pi/2 alt. 90 grader.

Vinkeln som är mellan kateten 1 och hypotenusan 2 kommer ha vinkeln pi/3 alt. 60 grader. Och den sista vinkeln pi/6 alt. 30 grader. Utifrån denna triangel kan du räkna ut dom flesta exakta värdena som används utan större problem i huvudet, det gäller bara att du lär dig triangeln bra i huvudet.

Nästa triangel är en triangel med kateterna 1 och hypotenusan sqrt(2). Där gäller samma sak som tidigare, förutom att vi har vinkeln pi/2 alt. 90 grader och två stycken vinklar på pi/4 alt. 45 grader.

Och där har man svaret jag letat efter! Så det är bara att memorera vilken triangel som har vilka vinklar, right?
Citera
2012-08-14, 19:02
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Och där har man svaret jag letat efter! Så det är bara att memorera vilken triangel som har vilka vinklar, right?

Precis. Memorera sidornas längd, och vilka vinklar som "hör" till vilka vinklar. Men det inser du snabbt annars genom att resonera att pi/3 som är den näst största vinkeln måste vara motstående vinkel till den näst längsta sidan sqrt(3).
Citera
2012-08-14, 19:13
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Precis. Memorera sidornas längd, och vilka vinklar som "hör" till vilka vinklar. Men det inser du snabbt annars genom att resonera att pi/3 som är den näst största vinkeln måste vara motstående vinkel till den näst längsta sidan sqrt(3).

Okej, men har en uppgift där jag ska ange sidorna samt vinklarna i en vinkelrät-triangel. Hypotenusan (C) = 4 l.e, Vinkel BAC är 35 grader och vinkel ACB=90 grader. Kan du (eller någon annan) hjälpa till med den?
Citera
2012-08-14, 19:29
Medlem
Citat:
(a+b/2)^2-(a-b/2)^2
a^2+ab+b^2/4-(a^2-ab+b^2/4)
a^2+ab+b^2/4-a^2+ab-b^2/4
2ab

Antingen har du skrivit av uppgiften fel eller så har facit fel.

Nix, har dubbelkollat förut det är som det står i facit. Antar jag hade rätt då. Tack!
Citera
2012-08-14, 19:50
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluerabbits
Nix, har dubbelkollat förut det är som det står i facit. Antar jag hade rätt då. Tack!
Jag misstänker faktiskt att du skrev av uppgiften fel, och att den egentligen lyder ((a+b)/2)²-((a-b)/2)², ty det uttrycket är lika med ab.

För att förklara, om det står:
Kod:
a + b
-----
  2
så skrivs detta (a+b)/2, och inte a+b/2. a+b/2 är detsamma som:
Kod:
     b
a + ---
     2
för att division utförs före addition om ingen parentes finnes.
Citera
2012-08-14, 20:42
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Okej, men har en uppgift där jag ska ange sidorna samt vinklarna i en vinkelrät-triangel. Hypotenusan (C) = 4 l.e, Vinkel BAC är 35 grader och vinkel ACB=90 grader. Kan du (eller någon annan) hjälpa till med den?

En plan (platt) triangel har tre vinklar (anglar), med en vinkelsumma på 180 grader. Dina tre vinklar 90 + 35 + x = 180. Lös ut x.

Hypotenusan är 4. Lättast är det att använda pythagoras sats, a^2+b^2 = c^2, där a och b är katetrarna och c är hypotenusan. Då du bara känner till en av de tre sidorna behöver du dock få ut en av sidorna med hjälp av dina vinklar och cosinus alternativt sinus.

Tar vi vinkeln 35 grader tex, så vet vi att sin(35) = motstående kateter / hypotenusa <=> hypotenusa*sin(35) = motstående kateter.

Nu kan du sätta in det i pythagoras och räkna ut den tredje sidan. Alternativt tar du att cos(35) = närliggande kateter / hypotenusan
Citera
2012-08-14, 21:16
Medlem
Bestäm ekvationer för tangent och normal i punkten med x-koordinat 1 på kurvan

y=ln(x^2+3x+2)

svar på formen y=kx+m

står still i huvudet, lite hjälp vore snällt!
Citera
2012-08-14, 21:21
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloret
Bestäm ekvationer för tangent och normal i punkten med x-koordinat 1 på kurvan

y=ln(x^2+3x+2)

svar på formen y=kx+m

står still i huvudet, lite hjälp vore snällt!
derivatan för funktionen y ger tangentenslutning i punkten x.
Du stoppar då in x=1 i y' för att få ut lutningen för x=1.

Tanngentensekvation kan skrivas som y=kx+m där k är det du fick ut från föregående steg.
Stoppa sedan in en punkt (x,y) i tangentsekvation för att lösa ut k. Förslagsvis punkten som finns där x=1, vilket blir (1,ln6)
Citera
2012-08-15, 02:13
Medlem
Jag försöker beräkna residyn för sin( 1/(z-1) ) för z=1, men det blir bara fel. Jag har försökt att expandera med Laurent, men det blir konstigt...

Tack för hjälp!

(svaret är cos(1))
Citera
2012-08-15, 10:28
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
En plan (platt) triangel har tre vinklar (anglar), med en vinkelsumma på 180 grader. Dina tre vinklar 90 + 35 + x = 180. Lös ut x.

Hypotenusan är 4. Lättast är det att använda pythagoras sats, a^2+b^2 = c^2, där a och b är katetrarna och c är hypotenusan. Då du bara känner till en av de tre sidorna behöver du dock få ut en av sidorna med hjälp av dina vinklar och cosinus alternativt sinus.

Tar vi vinkeln 35 grader tex, så vet vi att sin(35) = motstående kateter / hypotenusa <=> hypotenusa*sin(35) = motstående kateter.

Nu kan du sätta in det i pythagoras och räkna ut den tredje sidan. Alternativt tar du att cos(35) = närliggande kateter / hypotenusan

Problemet är att jag har ingen aning om hur man räknar ut 4^2-4sin(35)=b^2.

Detta är en kurs jag läser som förbereder mig inför högskolestudier, och där _antar_ jag att jag inte ska använda miniräknare, eftersom alla andra uppgifter är upplagda utan miniräknare. Eller det måste jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in