Citat:
Ursprungligen postat av SwAxX
Jag har lite svårt med att bestämma värdet av trig.funktioner. Hur ska göra för att t.ex bestämma cos pi/3, sin pi/6 osv. Och kom inte och säg att det blir en halv på båda funktionerna, det vet jag redan. Vill dock gärna veta hur jag ska räkna ut det.
Det finns ett väldigt bra sätt, där du med enkelhet kan lära dig räkna ut exakta trigonometriska värden för tan(x), cos(x) och sin(x). Du ska bara lära dig 2 trianglar. När du kan dom i huvudet kommer du utifrån dessa kunna räkna ut allt.
Börja med att rita en triangel på ett papper, där ena kateten har längden 1, och den andra sqrt(3) "roten ur tre". Enligt Pythagoras sats kommer då hypotenusan vara 2 längdenheter lång. När du gjort detta ser du att vinkeln mellan kateterna (sqrt(3) och 1) kommer vara pi/2 alt. 90 grader.
Vinkeln som är mellan kateten 1 och hypotenusan 2 kommer ha vinkeln pi/3 alt. 60 grader. Och den sista vinkeln pi/6 alt. 30 grader. Utifrån denna triangel kan du räkna ut dom flesta exakta värdena som används utan större problem i huvudet, det gäller bara att du lär dig triangeln bra i huvudet.
Nästa triangel är en triangel med kateterna 1 och hypotenusan sqrt(2). Där gäller samma sak som tidigare, förutom att vi har vinkeln pi/2 alt. 90 grader och två stycken vinklar på pi/4 alt. 45 grader.