2012-05-25, 17:41
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
Nu känner jag mug jävligt korkad men är osäker på hur projektioner,särskilt L2 fungerar. Sen skulle det vara mycket snällt om du kunde hjälpa till med att få någon klarhet i den identitet jag citerade sist
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
En projektion p är helt enkelt bara en avbildning som uppfyller p(p(x)) = p(x).
En annan mer direkt definition är att projektionen P_S på underrummet S ges av
P(s) = s för alla s \in S
P(x) = 0 för alla x \notin S
och det är väl inte så svårt att visa att det är ekvivalent med mannes definition. (Fast då kanske man måste kräva att S är slutet och att p är kontinuerlig eller något sånt...)
Citera
2012-05-25, 17:48
Medlem
[quote=manne1973]Håller med. Blev väldigt konfunderad över förklaringarna som verkade handla om att A innehåller udda tal i stället för att det är fyrsiffriga tal där varje siffra är udda (som iofs medför att hela talet är udda).

Exempel:
1753 finns i A, men 1763 finns inte i A (eftersom siffran 6 inte är udda).
1753 ~ 3535 eftersom 1+7+5+3 = 16 = 3+5+3+5.

Citat:
Ursprungligen postat av Rawyon
Egentligen skulle det räcka att visa en väldigt generell sats:
Låt f : A → B vara en funktion och definierar R genom xRy om f(x) = f(y).
Då är R en ekvivalensrelation.

För R är f("abcd") = a+b+c+d.

Ok, jag missuppfattade det rejält...
Finns det möjlighet att förklara den som jag gjorde(Fast med rätt relation)
reflexiv, transiv och symmetrisk

Facit säger att det finns (4*9-4*1)/2+1=17 olika klasser. Hur har de kommit fram till det?
Citera
2012-05-25, 17:53
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Facit säger att det finns (4*9-4*1)/2+1=17 olika klasser. Hur har de kommit fram till det?
Den minimala siffersumman är 1+1+1+1 = 4. Den maximala siffersumman är 9+9+9+9 = 4*9. Om x tillhör A, vad gäller då för siffersumman av x? Hur många sådana tal finns det mellan 4 och 4*9?
Citera
2012-05-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nnnice
Lös följande differentialekvation
x^2*y*y'+y(x-1)^2=0

eftersom båda termerna innehåller y av samma grad tar dom ju ut varandra så jag kan inte få fram den allmäna lösningen
y (x² y' + (x-1)²) = 0
y = 0 eller x² y' + (x-1)² = 0

Vi börjar med att lösa fallet x² y' + (x-1)² = 0:
y' = - (x-1)^2/x² = - (x^2-2x+1)/x² = -1 + 2/x - 1/x²
y = -x + 2 ln |x| + 1/x + C
Denna lösning uppfyller differentialekvationen för alla x ≠ 0.

Ett bättre sätt att skriva denna lösning är dock
y(x) = -x + 2 ln |x| + 1/x + C1 för x < 0
y(x) = -x + 2 ln |x| + 1/x + C2 för x > 0
Man kan nämligen ha olika värde på C för negativa och positiva x eftersom vi har ett avbrott i x = 0.
Citera
2012-05-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
Nyvaken som jag är ser jag inte vad detta P innebär, hur den mer formellt definieras och hur den senare likheten uppkommer. För att förklara närmare så har denna typ av frågor uppkommit på grund av en likhet jag hittade i en publicering:

Citat:
F^{-1}[F(Χ_[-b,b])Χ_[0,∞]] = [(I+iH))/2](Χ_[-b,b])

Edit: Kan tillägga att ovan likhet alltså är i en variabel.

Jag tror att X_[-b, b] mest är förvirrande, utan det där gäller för vilken funktion som helst:

Jag hävdar att
F^{-1}[F(f)Χ_[0,∞]] = [(I+iH))/2](f) [*]
gäller för alla (rimligt snälla, t.ex. L^2 borde funka) funktioner f, där Χ_[0,∞] alltså är den karakteristiska funktionen för [0, ∞], I är identitetsavbildningen, och H är Hilberttransformen.

Men definitionen av H är att H = F^{-1}(-F(f)*i*sgn), dvs ta Fouriertransformen av f, multiplicera med funktionen -i*sgn(omega), och Fouriertransformera tillbaks.

Å andra sidan kan vi skriva I som I = F^{-1}(F(f)*1): Ta Fouriertransformen, multiplicera med konstantfunktionen 1 (dvs gör ingenting), och Fouriertransformera tillbaks.

Av linearitet hos Fouriertransformen och dess invers följer då att högerledet av[*] är
[(I+iH))/2](f) = F^{-1}(F(f)*(1 - i*i*sgn)/2.
Men man ser direkt att funktionen (1 - i*i*sgn)/2 är lika med funktionen Χ_[0,∞], i alla fall nästan överallt. Detta visar[*].

Det formeln[*] intuitivt säger är att (1 + iH)/2 är operatorn som tar en signal, tar bort alla negativa frekvenser, men sparar alla positiva. (En signal med positiv resp. negativ frekvens är f(t) = e^(i*omega*t), där omega är positivt resp. negativt.)

Så intuitivt så kan man se P = (1 + iH)/2 som projektionen på underrummet till L^2(R) som "spänns upp" av funktionerna e^(i*omega*t) för alla omega > 0.
Senast redigerad av dbshw 2012-05-25 kl. 18:29.
Citera
2012-05-25, 18:27
Medlem
muminporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
En annan mer direkt definition är att projektionen P_S på underrummet S ges av
P(s) = s för alla s \in S
P(x) = 0 för alla x \notin S
och det är väl inte så svårt att visa att det är ekvivalent med mannes definition. (Fast då kanske man måste kräva att S är slutet och att p är kontinuerlig eller något sånt...)

Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
En projektion p är helt enkelt bara en avbildning som uppfyller p(p(x)) = p(x).

Vanligast är de i linjär algebra, där man t.ex. har ortogonalprojektioner av vektorer .
Till exempel är projektionen av vektorn (x, y, z) ned på xy-planet (x, y).
Plocka fram din gamla bok i linjär algebra om du behöver kolla mer på det. :-)

F^{-1}[F(Χ_[-b,b])Χ_[0,∞]] = [(I+iH))/2](Χ_[-b,b])

Jag antar att X_A är karakteristiska funktionen för mängden A, dvs X_A(x) = 1 om x tillhör A, = 0 annars.

Ekvationen säger att om man tar Fouriertransformen av X_[-b, b], multiplicerar resultatet med X_[0, ∞] och sedan tar inversa Fouriertransformen, så får man samma resultat som om man låter den linjära avbildningen (I+iH)/2 verka på funktionen X_[-b, b].
Mycket mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig i att tolka ekvationen.

Stort tack till er båda två! Jag är lite virrig idag så ber om ursäkt för min ignorans. Har som princip att aldrig använda något jag inte har full förståelse för så ville bara få lite klarhet om det hela!
Citera
2012-05-25, 18:28
Medlem
muminporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Nyvaken som jag är ser jag inte vad detta P innebär, hur den mer formellt definieras och hur den senare likheten uppkommer. För att förklara närmare så har denna typ av frågor uppkommit på grund av en likhet jag hittade i en publicering:

Jag tror att X_[-b, b] mest är förvirrande, utan det där gäller för vilken funktion som helst:

Jag hävdar att
F^{-1}[F(f)Χ_[0,∞]] = [(I+iH))/2](f) [*]
gäller för alla (rimligt snälla, t.ex. L^2 borde funka) funktioner f, där Χ_[0,∞] alltså är den karakteristiska funktionen för [0, ∞], I är identitetsavbildningen, och H är Hilberttransformen.

Men definitionen av H är att H = F^{-1}(-F(f)*i*sgn), dvs ta Fouriertransformen av f, multiplicera med funktionen -i*sgn(omega), och Fouriertransformera tillbaks.

Å andra sidan kan vi skriva I som I = F^{-1}(F(f)*1): Ta Fouriertransformen, multiplicera med konstantfunktionen 1 (dvs gör ingenting), och Fouriertransformera tillbaks.

Av linearitet hos Fouriertransformen och dess invers följer då att högerledet av[*] är
[(I+iH))/2](f) = F^{-1}(F(f)*(1 - i*i*sgn)/2.
Men man ser direkt att funktionen (1 - i*i*sgn)/2 är lika med funktionen Χ_[0,∞], i alla fall nästan överallt. Detta visar[*].

Det formeln[*] intuitivt säger är att (1 + iH)/2 är operatorn som tar en signal, tar bort alla negativa frekvenser, men sparar alla positiva. (En signal med positiv resp. negativ frekvens är f(t) = e^(i*omega*t), där omega är positivt resp. negativt.)

Så intuitivt så kan man se P = (1 + iH)/2 som projektionen på underrummet till L^2(R) som "spänns upp" av funktionerna e^(i*omega*t) för alla omega > 0.

Lika pedagogisk som vanligt! Tack Jag hinner inte riktigt lusläsa detta nu, men skulle det uppkomma några frågetecken från min sida återkommer jag. Tack!
Citera
2012-05-25, 18:49
Medlem
Nnnices avatar
Vilket högerled måste du finna en primitiv funktion till om metoden med integrerande faktor ska fungera?

y'+(4y/x)=1/(x²)
Citera
2012-05-25, 20:06
Medlem
I en rätvinklig triangel är den ena kateten 5 cm längre än den andra. Hypotenusan är 20 % längre än den längsta kateten. Beräkna triangelns omkrets.

Jag löser den pytagoras sedan kvadreringsregel nummer 2 och sedan kvadratkomplettering.
Jag har löst denna tidigare. Svaret är 42,5 cm.

Kommer inte ihåg hur jag gjorde då jag får fel svar denna gång.

När jag tänker efter använde jag nog inte kvadratkomplettering på den här.
Senast redigerad av JanGudrun 2012-05-25 kl. 20:15.
Citera
2012-05-25, 20:18
Medlem
Nnnices avatar
Lös diff.ekv.
y' + sin x * y = 4 sin x

jag har fått fram den integrerande faktorn IF = e^(-cosx) och bakat in den i ekvationen, men när jag sedan ska få fram den primitiva funktionen till 4 sin x * e^(-cosx) tar det slut. Hur gör man?
Citera
2012-05-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Den minimala siffersumman är 1+1+1+1 = 4. Den maximala siffersumman är 9+9+9+9 = 4*9. Om x tillhör A, vad gäller då för siffersumman av x? Hur många sådana tal finns det mellan 4 och 4*9?

(9*4-1*4)/2 och och tydligen en till.

Varför "missar" man en? Skulle man gjort det om man ville åt de jämna istället för de udda?
Citera
2012-05-25, 20:48
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
(9*4-1*4)/2 och och tydligen en till.

Varför "missar" man en? Skulle man gjort det om man ville åt de jämna istället för de udda?
Det är (36-4)/2 steg om 2 mellan 4 och 36, men då missar man ju att räkna med där man börjar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fencepo...encepost_error
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in