2012-05-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Ja, för att det finns fler än λ-2 val för antingen det nedre högra eller det övre högra hörnet.

Låt mig förklara. Kalla hörnen i grafen för

ABC
DEF

i den ordningen.

Säg att vi har λ färger att tillgå, och ska färglägga grafen. Säg att vi redan har gett A, B, D och E färger, och ska räkna hur många val vi har för C och F.

Låt oss börja med C. (Det spelar förstås ingen roll vilken av C eller F vi börjar med, utan svaret blir samma.) C får inte ha samma färg som B, men det är också den enda begränsningen, eftersom vi inte har valt färg för F än. Vi har alltså λ-1 val för vilken färg vi ska ge C.

Nu till F. F får inte ha samma färg som C eller E. Beroende på vilken färg vi valde till C, så finns det två fall:

Fall 1: Vi valde en färg på C som E. Det finns alltså bara en förbjuden färg för F, så vi har λ-1 val för F.
Fall 2: Vi valde olika färger på C och E. Nu finns det två färger som är förbjudna, det finns λ-2 val för F.

Det är bara en färg på C som ger fall 1, så fall 1 svarar mot totalt 1*(λ-1) val för färgerna på C och F, givet att ABDE redan är valda.
Resten av de möjliga färgerna för C, dvs λ-2 val för C, ger fall 2, så fall 2 svarar mot totalt (λ-2)(λ-2) val för färger på C och F.

Totalt får vi alltså

λ(λ-1)(λ-2)(λ-3) * (1*(λ-1) + (λ-2)*(λ-2))

(Argumentet ovan gäller bara för λ >= 2, men eftersom vi vet att kromatiska polynomet är ett polynom följer att formeln även stämmer för λ = 1 och λ = 0.)

Du, jag hajade!
Tack så mycket!
Om en sådan kommer på ett prov så kan jag lika gärna tagit bort 3 kanter va(Jobbigare, men säkrare)?

Löste två stycken nu, men fastnade på c-uppgiften!
Svaret är "x(x-1)(x-2)(x^5-7x+7)" och jag fick "x(x-1)(x-2)(x-3)(x-4)+2x(x-1)(x-2)(x-3)+2x(x-1)(x-2)" så jag kan inte vara så långt ifrån!

Min lösning:http://dl.dropbox.com/u/8776433/2012...2016.22.40.jpg
Kunde inte ladda upp nån bild så fick köra dropbox.

Hoppas du kan se bilden!
Citera
2012-05-17, 17:41
Medlem
Resorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
Visst har det med derivata och extremvärden att göra när du ställt upp modellen.

Arbeta i 2 dimensioner och beräkna max area. Rita cylindern symmetrisk placerad kring y-axeln och ovanför x-axeln. Därefter en kx+m linje med negativ riktningskoeff som går från y-axeln ner mot x-axeln i första kvadrant och tangerar spetsen av cylindern. Om linjen roteras i 3-d kring y-axeln bildas den kon som problemet handlar om.

Beräkna ekvationen för linjen och därefter ekvationen för triangelarean som bildas av linjen, y-axeln och x-axeln. Derivera och sök minsta arean. Mha minsta area beräknas konens minsta volym.

Hur beräknar jag ekvationen, har bara en punkt och ingen k?
Citera
2012-05-17, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resorb
Hur beräknar jag ekvationen, har bara en punkt och ingen k?
Av optimeringsskäl kommer konen att tangera kanten på cylindern. Där har du din andra punkt.
Citera
2012-05-17, 17:55
Medlem
Resorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bretteur
Av optimeringsskäl kommer konen att tangera kanten på cylindern. Där har du din andra punkt.

Jo det vet jag, trodde att den var den första punkten , vilken är den andra då?
Citera
2012-05-17, 18:25
Medlem
Citat:
Jo det vet jag, trodde att den var den första punkten , vilken är den andra då?
höjden över symmetriaxeln. Om du arbetar i 2D så placerar du med fördel både cylinderns och konens centrum i origo. Om h är höjden (cylinderns höjd + höjden över dylindern) så kommer du att ha en punkt som är (0,h). Alternativt kan du titta på när den skär x-axeln i (x,0). Eftersom att du varierar h eller x (beroende på vad du valt), så kommer du att kunna bestämma en funktion för konens volym som beror på h (eller x).
Citera
2012-05-17, 18:48
Medlem
Resorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bretteur
höjden över symmetriaxeln. Om du arbetar i 2D så placerar du med fördel både cylinderns och konens centrum i origo. Om h är höjden (cylinderns höjd + höjden över dylindern) så kommer du att ha en punkt som är (0,h). Alternativt kan du titta på när den skär x-axeln i (x,0). Eftersom att du varierar h eller x (beroende på vad du valt), så kommer du att kunna bestämma en funktion för konens volym som beror på h (eller x).

Ok, men hur kommer jag fram till funktionen för V, har försökt en hel del, men kör alltid fast.
Citera
2012-05-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ok, men hur kommer jag fram till funktionen för V, har försökt en hel del, men kör alltid fast.
En kons volym är pi * r^2 *h/3. Eftersom konens cemtrum är i origo så är dess radie x.
Citera
2012-05-17, 19:41
Medlem
Ett mineralprov från en klippa på månen antas från början ha innehållit atomer av den radioaktiva isotopen Ruibidium-87 som med halveringstiden 4,7 x 10^10 år sönderfaller till den stabila isotopen Strontium-87. Nu innehåller provet 588 Strontiumatomer på 10000 Rubidiumatomer.

Hur gammalt är provet?

Fattar så långt att man ska få ut utgångsmängden av rubidium tror jag och lägga in i y=y0(2^-1)^x/T. Där T är halveringstiden och y0 utgångsmängden av rubdium om jag inte är helt ute o cyklar. Men inte hur jag får ut det. Tack på förhand.
Citera
2012-05-17, 20:22
Medlem
I en lek blir 2 personer uppmanade att tänka på en veckodag. Hur stor är sannolikheten att båda slumpmässigt tänker på 2 dagar som följer på varandra?

Facit säger 14/49, men hur kommer man fram till det?
Citera
2012-05-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ole30000miljoner
I en lek blir 2 personer uppmanade att tänka på en veckodag. Hur stor är sannolikheten att båda slumpmässigt tänker på 2 dagar som följer på varandra?

Facit säger 14/49, men hur kommer man fram till det?

Tror du ska ta (1/7 x 1/7) + (1/7 x 1/7) 14 ggr = 14/49. Eftersom de är 14 olika utfall. Kan ha fel dock.

Citat:
Ursprungligen postat av WesthamOlives
Ett mineralprov från en klippa på månen antas från början bara ha innehållit atomer av den radioaktiva isotopen Ruibidium-87 som med halveringstiden 4,7 x 10^10 år sönderfaller till den stabila isotopen Strontium-87. Nu innehåller provet 588 Strontiumatomer på 10000 Rubidiumatomer.

Hur gammalt är provet?

Fattar så långt att man ska få ut utgångsmängden av rubidium tror jag och lägga in i y=y0(2^-1)^x/T. Där T är halveringstiden och y0 utgångsmängden av rubdium om jag inte är helt ute o cyklar. Men inte hur jag får ut det. Tack på förhand.

Lägger till den lilla detaljen på min fråga btw..
Senast redigerad av WesthamOlives 2012-05-17 kl. 20:51.
Citera
2012-05-17, 21:06
Medlem
proxims avatar
Någon som kan svara hur vad som händer i denna uppgift? Hur blir det vad det blir efter = tecket? http://i.imgur.com/vXHKf.png
Citera
2012-05-17, 21:11
Bannlyst
Ok har några uppgifter här som jag inte klurat ut - vill gärna ha ett seriöst svar, om det är möjligt.

tan x/2 = 0,2

Lös ekvationerna med en decimal

a. sin x - 3 cos x = 0

b. 5sin x + 2 cos x = 0

En kropp som är upphängd i en fjäder svänger upp och ner kring en jämviktsläge.
Avståendet s cm till jämviktsläget kan beskrivas med funktionen s = 2,5 sin t + 3,2 cos t där t är tiden i sekunder.

a. Visa svängningsförloppet grafiskt
b. Bestäm svängningens amplitud

Lös ekvationen fullständigt, svara exakt.

sin 2x = 0,5

tan 2x = 1

Bestäm det minsta positiva x i radianer med två decimaler för vilket

b. sin3x=0,8

på b fick jag såhär och det blev fel:

sin3x/3=0,8/3

sin^-1(0,2666666667) = x
x=15,47 grader

15,47 x pi / 180

( snabb fråga här - hur vet man om det ska vara 180 i nämnaren och inte 360 t. ex?)

detta blir = 0,2699 = 0,27 och svaret ska bli 0,31.
Senast redigerad av Adutrumque 2012-05-17 kl. 21:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in