2012-05-04, 13:12
Medlem
2e ^ (0,1x) - x + 6 = 0. Hur går man till väga?
Citera
2012-05-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepet005
2e ^ (0,1x) - x + 6 = 0. Hur går man till väga?
Grafiskt eller numeriskt är enklast.
Citera
2012-05-04, 15:39
Medlem
Heyzan evryhopa,

Sitter med en Matte C uppgift som rör olikheter och derivata. Den lyder såhär:

"Undersök med hjälp av derivatan i vilka intervall funktionen f(x)=x^3 - 3x^2 är växande."

Svaret ska bli: "x≤0 eller x≥2"

Det jag inte förstår är varför det blir "större än och 0/2". Eftersom x=2 och x=0 är nollpunkter är ju derivatan 0. Om derivatan är 0, betyder det väl att funktionen inte är växande i just den punkten?
Som jag tänker borde det inte vara: "x<0 eller x>2".

Jag förstår helt inte vad det är jag har missat,
oändligt tacksam för hjälp!
Citera
2012-05-04, 18:40
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulken3
Hej jag har en uppgift som jag är helt lost på skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig lösa den och beskriva steg för steg.

Tack på förhand!!

Tänk dig att du ska resa till en plats långt bort från jorden. Den gravitationskraft F som jorden påverkar dig med kommer att avta med avståndet r till jordens centrum enligt newtons gravitionslag:

F= G (Msub1 Msub2)/r^2

Där Msub1 och Msub2 är din respektive jordens massa

A) beräkna med hjälp av en generaliserad integral det arbete som krävs för att ta dig (i princip) oändligt långt bort från jorden

B) bestäm också den såkallade flykthastigheten, det vill säga den hastighet som ett föremål måste ha för att ha nog med rörlseenergi för att kunna frigöra sig från jorden gravition

Du har en funktion där kraften beror av avståndet, som kan ritas i en graf där du har F på y-axeln och sträckan r på x-axeln. Tar du en liten sträcka och multiplicerar med kraften så får du arbetet (Nm=J) som krävs.
F(r)=G*Mm/r^2
Integrera från 0 till ∞.

När du sedan har storleken på arbetet som krävs för att den ska ta sig oändligt långt bort från jorden, vet du även hur mycket energi som omsätts, och du kan du räkna ut flykthastigheten.
Citera
2012-05-04, 18:59
Medlem
Ett-Noll-Etts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawnzee
Heyzan evryhopa,

"Undersök med hjälp av derivatan i vilka intervall funktionen f(x)=x^3 - 3x^2 är växande."

Det jag inte förstår är varför det blir "större än och 0/2". Eftersom x=2 och x=0 är nollpunkter är ju derivatan 0. Om derivatan är 0, betyder det väl att funktionen inte är växande i just den punkten?

Det har med strängt växande och växande att göra, du får kolla upp det själv eller fråga läraren nästa vecka, tyvärr lite för trött för att förklara det just nu. I detta fall så är de ute efter för vilka intervall funktionen är växande. Vilket då ger x≤0 eller x≥2.
Citera
2012-05-04, 19:51
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Du har en funktion där kraften beror av avståndet, som kan ritas i en graf där du har F på y-axeln och sträckan r på x-axeln. Tar du en liten sträcka och multiplicerar med kraften så får du arbetet (Nm=J) som krävs.
F(r)=G*Mm/r^2
Integrera från 0 till ∞.

Kanske hellre från R (=jordradien) till ∞. Vi får väl anta att resenären startar från jordytan? Börjar vi från 0 får vi dessutom en divergent integral.
Citera
2012-05-04, 20:07
Medlem
Behöver lite hjälp med följande uppgift;
Du vet att log4~0,60, med hjälp av detta ska du räkna ut log 16, vad blir svaret?
Tack på förhand!
Citera
2012-05-04, 20:15
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusT
Behöver lite hjälp med följande uppgift;
Du vet att log4~0,60, med hjälp av detta ska du räkna ut log 16, vad blir svaret?
Tack på förhand!

16 = 4^2,
så log16 = ... ?
Citera
2012-05-04, 20:47
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawnzee
Heyzan evryhopa,

Det beror bara på begreppsförvirring.
Växande betyder icke-avtagande, d.v.s. y=1 är växande och avtagande.
Definitionen för växande är att f(x_1)≤f(x_2) om x_1<x_2 medan strängt växande är definierat som f(x_1)<f(x_2) om x_1<x_2.

Hade uppgiften bett som strängt växande(vad man i vardagligt tal kallar växande) hade du haft rätt.
Citera
2012-05-04, 21:00
Medlem
koppen89s avatar
Hejsan!

Jag har ett enormt svårt tal som jag sitter och klurar lite på.Det är Matte E, och handlar om ekvationer av typen Z^n=w

Talet i sig är: z^4=w
En lösning är: z=3( cos(pi/4) + i sin(pi/4))

Det är en komplex rot, uppgiften går ut på att man ska räkna ut dom andra tre rötterna.

Är det någon som kan visa lösningen på den, men samtidigt också förklara vad det är som händer?
Min mattebok är inte så detaljerad i sina exempel så att jag ska kunna förstå av bara dom.

Otroligt tacksam för svar
Citera
2012-05-04, 21:20
Medlem
Alla lösningar till z^n = w är på formen z = z0 e^(i k 2 pi / n), med k = 0, 1, 2, ..., n-1.
Med n = 4 får vi z = z0 e^(i k pi/2) = z0 (e^(i pi/2))^k = z0 i^k, med k = 0, 1, 2, 3.
Tag z0 = cos(pi/4) + i sin(pi/4) och beräkna z1 = z0 i, z2 = z0 i^2, z3 = z0 i^3.
Då får du de tre andra lösningarna.
Citera
2012-05-04, 22:16
Medlem
koppen89s avatar
Tack så väldigt mycket för svaret, dessvärre så följer jag inte helt med på vad som händer på dom två nedersta raderna, kan du vara snäll och förklara lite mer genomgående.

Det vore väldigt snällt.
Mvh// Jakob
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in