2012-04-22, 15:18
Medlem
hannes156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Sannolikheten för att en slumpmässigt vald bil saknar defekt belysning, defekta däck och defekta bromsar är respektive (1-0,05), (1-0,10), (1-0,15) eftersom sannolikheten för en utsaga P och sannolikheten för icke-P ger summan 1. Antingen händer något, eller så händer samma sak inte.

Multiplicerar vi ihop dessa sannolikheter får vi sannolikheten för att bilen vi valt har allt fungerande. Motsatsen till detta är att bilen har något defekt. Sannolikheten för att något är defekt (alltså minst en defekt del) är alltså 1-(0,95*0,90*0,85)=0,27325=27,325%

Tack!

Hade räknat helt baklänges så drog 0,15*0,10*0,5
Citera
2012-04-22, 16:16
Medlem
Tja. Enligt min matte lärare kommer jag klara provet om jag kan dessa tal i Matte. Skulle vara guldvärt om någon skulle hjälpa mig med dessa tal.

1. Att hyra en motorcykel hos en viss uthyrningsfirma kotar y=350+2.5x kronor, där x är antalet körda kilometer.

a). Bestäm grundavgiften.
b) Bestäm kilometerkostnaden.

2. Volymen vatten i simbassäng som töms kan beskrivas med formeln V(t) = 600 - 2,5t m3, där t är antalet minuter som tömningen pågått.

a) Hur mkt vatten rymmer bassängen?
b) besräkna och förklara med ord vad V(60) betyder.
c) Hur lång tid tar hela tömningen?
Citera
2012-04-22, 16:22
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Ajajaj. Nu är det svårt.

Det handlar om bråk. 7/20 + 4/21 + 7/30 + 5/12 = ???
...
Ni behöver inte ge mig det direkta svaret, bara en liten upplysning om hur man går tillväga för att räkna ut det.

7/20 + 4/21 + 7/30 + 5/12 = ???

Ta det stegvis. Börja med "lätta" termer med gemensam faktor som kan brytas ut:

7/20 + 7/30 = 7/10 * (1/2 + 1/3) = 7/10 * 5/6 = 7/12.

Fortsätt genom att addera termen 5/12, och i sista steget den återstående termen, 4/21.
Citera
2012-04-22, 16:24
Medlem
fuskarens avatar
Jag har ett litet problem som gäller differentialekvationer.
Uppgiften Handlar om en kille som ska hoppa fallskärm.
V0=0m/s
Luftmotståndet är proportionellt mon hastigheten med proportionalitetskonstanten 16 kg/s.
Kraften nedåt är Fn=mg, kraften uppåt är luftmotståndet, Fm=kv.
Kraften F=ma.
a=dv/dt, g=9,8
Vi antar att han väger 80kg.

Hur ska man då ställa upp det här som en differentialekvation så att man kan veta vilken hastighet han har vid vilken tid?

Jag är inte bra på att ställa upp formler från fakta, så jag vet inte ens hur jag ska börja.
Citera
2012-04-22, 16:30
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Ja det stämmer, alla tall upphöjt till 0 när 1.
Ta till exempel potenslagar

a^b/a^b det är ju ett tal genom sig självt, det ska bli 1.
Potenslagarna säger att du kan subtrahera potenserna, alltså a^(b-b)=a^0=1
Nästan alla tal, det gäller inte för 0^0. Skulle det gälla för 0 också har man problemet om man sedan säger att 0^x=0 för alla x eftersom 1=0 inte är speciellt praktiskt.
Citera
2012-04-22, 17:50
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Jag har ett litet problem som gäller differentialekvationer.
Uppgiften Handlar om en kille som ska hoppa fallskärm.
V0=0m/s
Luftmotståndet är proportionellt mon hastigheten med proportionalitetskonstanten 16 kg/s.
Kraften nedåt är Fn=mg, kraften uppåt är luftmotståndet, Fm=kv.
Kraften F=ma.
a=dv/dt, g=9,8
Vi antar att han väger 80kg.

Hur ska man då ställa upp det här som en differentialekvation så att man kan veta vilken hastighet han har vid vilken tid?

Jag är inte bra på att ställa upp formler från fakta, så jag vet inte ens hur jag ska börja.
Om vi låter uppåt vara positiv riktning, så är han utsatt för krafterna kv och -mg. Dessa ska tillsammans bli ma = m*dv/dt, så du får sambandet m*dv/dt = kv - mg. Kom ihåg att när du löser för v så bör du få ett negativt värde, vilket innebär att han färdas nedåt.
Citera
2012-04-22, 17:59
Medlem
darko.alexanders avatar
Med risk att låta väldigt dum, hur blir det om man multiplicerar P med P^a?
Sitter nämligen och försöker beräkna U/P*[x(1-a)/Pa]^a. Hade P'et i nämnaren inte varit ^a hade man ju strukit den, men nudå?
går inte räkna när man är fett hungrig
Citera
2012-04-22, 18:12
Medlem
oskruvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko.alexander
Med risk att låta väldigt dum, hur blir det om man multiplicerar P med P^a?
Sitter nämligen och försöker beräkna U/P*[x(1-a)/Pa]^a. Hade P'et i nämnaren inte varit ^a hade man ju strukit den, men nudå?
går inte räkna när man är fett hungrig

P*P^a=P^(a+1)
Citera
2012-04-22, 19:26
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Om vi låter uppåt vara positiv riktning, så är han utsatt för krafterna kv och -mg. Dessa ska tillsammans bli ma = m*dv/dt, så du får sambandet m*dv/dt = kv - mg. Kom ihåg att när du löser för v så bör du få ett negativt värde, vilket innebär att han färdas nedåt.
Tack så mycket!
Jag har fortsatt en liten bit till och nu har jag kommit fram till att:
V'-0,2V=-9,82

Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta.
Är det nu man ska sätta den lika med noll så får man fram att:
V=Ce^(0,2t)

Vad ska man göra sen? Ska man hitta partikulär lösningen, eller ska man direkt sätta in V(0)=0?
Citera
2012-04-22, 19:56
Medlem
Jag förstår inte hur jag ska lösa följande tre tal. Tacksam för hjälp med hur jag ska räkna.

1. Vilket eller vilka av följande uttryck är lika med roten ur 3/2?

sin(13pi/3)
sin(11pi/6)
cos(−9pi/4)
cos(5pi/6)

2. För vilken eller vilka av nedanstående vinklar v är uttrycket sin v − cos v lika med noll?

−19pi/4
17pi/4
3pi/4
19pi/4

3. Förenkla (cos 9pi / 4 - sin 9pi / 4 )^2) - (cos(- 5pi / 3) - sin (- 5pi / 3 ))^2 så långt som möjligt. Svaret kan skrivas i formen: "sqrt a / b + c" där a, b och c är heltal. Ange a, b och c.
Citera
2012-04-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Tack så mycket!
Jag har fortsatt en liten bit till och nu har jag kommit fram till att:
V'-0,2V=-9,82

Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta.
Är det nu man ska sätta den lika med noll så får man fram att:
V=Ce^(0,2t)

Vad ska man göra sen? Ska man hitta partikulär lösningen, eller ska man direkt sätta in V(0)=0?

Det du har hittat, Ce^(0,2t), är den homogena lösningen, dvs lösningen till V' - 0,2V = -9,82. Du måste sedan hitta en partikulärlösning till ekvationen V' - 0,2V = -9,82. (Tips: Ansätt V = A, en konstant.) Den allmänna lösningen ges sedan av summan av den homogena lösningen och partikulärlösningen. Det är först efter att du har den allmänna lösningen som du ska sätta V(0) = 0, för att bestämma konstanten C.
Citera
2012-04-22, 22:00
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Det du har hittat, Ce^(0,2t), är den homogena lösningen, dvs lösningen till V' - 0,2V = -9,82. Du måste sedan hitta en partikulärlösning till ekvationen V' - 0,2V = -9,82. (Tips: Ansätt V = A, en konstant.) Den allmänna lösningen ges sedan av summan av den homogena lösningen och partikulärlösningen. Det är först efter att du har den allmänna lösningen som du ska sätta V(0) = 0, för att bestämma konstanten C.
Tack så mycket, jag kom fram till det sen. Jag blev bara lite förvirrad av alla olika lösningar.
Skönt att se att jag hade rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in