Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Det var en tangentlinje, i rummet. Borde man inte derivera den givna funktionen i x-,y- och z-led? Och sedan anpassa efter den givna punkten.
Ja, precis så ska man göra! Du är på helt rätt spår! En sak att begrunda är att varje komponent är en funktion av t, så indirekt använder du kedjeregeln, men det kommer egentligen inte att märkas och behövs inte för uppgiften.
Om du sedan vill verifiera att du har rätt så kan du till exempel bara sätta funktionen i z-led till 0 för att få projektionen i xy-planet och sedan lösa uppgiften i två dimensioner, som brukar vara en typuppgift man gjort många gånger.