2012-02-21, 00:47
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lettopetto
Behöver hjälp med följande tal: Ett företag gör prognosen att deras resultat F kr kommer att variera med tiden t år efter 2010. När kommer företaget att gå med vinst? (G)

F(t) = -3t2 + 24t - 3

Jag börjar då med att derivera för att få fram -6t+24. Dela detta och få T-värde 24/6=4.
Hur gör jag sen?

Du har precis bestämt k-värdet till en linjär ekvation. (y = kx + m), din uppgift är att bestämma denna ekvation (m-värdet) och sedan se när y är så stort som möjligt.
Citera
2012-02-21, 08:22
Medlem
I en formelsamling står det att för f(x)= ln x så är f´(x)= 1/x. Undersök om denna formel stämmer. Bevis behöver inte finnas med.
Citera
2012-02-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Gör en tabell över de 36 olika möjliga utfallen av två tärningar. Markera de där den gula visar högre än den blå. Hur många är dessa? Hur stor del av de 36 möjliga utfallen utgör dessa?

Hur många möjligheter finns det totalt att plocka 3 personer ur en grupp om 4+6 = 10 personer?

Det finns två möjligheter som gör att alla pristagarna är av samma kön:
1) alla tre pristagarna plockas från de 4 männen,
2) alla tre pristagarna plockas från de 6 kvinnorna.
Hur många möjligheter finns det att plocka 3 personer ur en grupp om 4 personer?
Hur många möjligheter finns det att plocka 3 personer ur en grupp om 6 personer?
Hur många möjligheter finns det därmed att alla 3 pristagarna har samma kön?

Hur stor del av det totala antalet möjligheterna att välja 3 personer utgör möjligheterna att välja 3 personer av samma kön?

För att miniräknaren skall fungera måste alla tre komponenter fungera.
Hur stora är sannolikheterna att var och en av de tre komponenterna fungerar?
Hur stor är sannolikheten att alla tre komponenter fungerar (och därmed att miniräknaren fungerar)?
Hur stor är alltså sannolikheten att miniräknaren inte fungerar?

Okej tack. 1an har jag förstått och på 3an gissar jag att man måste lägga ihop de tre sannolikheterna.. Men 2 an vet jag inte vad svaret är..
Citera
2012-02-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggman
I en formelsamling står det att för f(x)= ln x så är f´(x)= 1/x. Undersök om denna formel stämmer. Bevis behöver inte finnas med.
Det låter som det skulle kunna duga att rita upp grafen för ln x och undersöka tangentens lutningskoefficient i olika punkter. Följer koefficienterna 1/x ?
Citera
2012-02-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lalala0
Okej tack. 1an har jag förstått
Bra.

Citat:
på 3an gissar jag att man måste lägga ihop de tre sannolikheterna..
Din gissning är fel. Om X och Y är två oberoende utfall med sannolikheter P(X) resp P(Y), hur får man sannolikheten för X och Y?

Citat:
Men 2 an vet jag inte vad svaret är..
Försök svara på de delfrågor jag ställde. Jag har försökt dela upp problemet i småbitar åt dig.
Citera
2012-02-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Bra.

Din gissning är fel. Om X och Y är två oberoende utfall med sannolikheter P(X) resp P(Y), hur får man sannolikheten för X och Y?

Försök svara på de delfrågor jag ställde. Jag har försökt dela upp problemet i småbitar åt dig.

Tack men det hjälpte inte
Citera
2012-02-21, 11:45
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Tack men det hjälpte inte

Alltid när det handlar om conditional probabilities, så gäller det att använda Bayes sats .

Alltså: P(A l B)= (P(B l A)*P(A)))/P(B)

Du får laborera runt lite där.
Senast redigerad av Galvestonen 2012-02-21 kl. 11:50.
Citera
2012-02-21, 13:36
Bannlyst
För att definiera derivatan till funktionen f(x) använder man sig av förändringskvoten. f(x+h)-f(x)/h.

Förklara vad man räknar ut med f´(3) samt vad det innebär.

Hur kan man förklara denna?
Citera
2012-02-21, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lettopetto
Behöver hjälp med följande tal: Ett företag gör prognosen att deras resultat F kr kommer att variera med tiden t år efter 2010. När kommer företaget att gå med vinst? (G)

F(t) = -3t2 + 24t - 3

Jag börjar då med att derivera för att få fram -6t+24. Dela detta och få T-värde 24/6=4.
Hur gör jag sen?

Förstår inte riktigt uppgiften. Defineras vinst som när resultatet är positivt?

Och om man tittar på grafen så har den ju sin topp efter ca 4 år, och efter ca 8 år antar den negativa värden. Räknar företaget alltså att gå med förlust efter 8 år?
Citera
2012-02-21, 14:49
Medlem
Skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med denna uppgift.

Till kurvan y (x) = x^3+x dras en tangent i punkt (1,2). Tangenten skär kurvan y(x) i en punkt till. Bestäm koordinaterna för denna punkt.
Citera
2012-02-21, 15:06
Medlem
Hej jag söker svaret för "visa att...."

sin 2x sin 2x
----- + ------- = 4 tanx
1- sinx 1+sinx

Jag har suttit med den ett tag och har provat att göra om tan till sin/cos och därefter arbeta om uppgiften med hjälp av trigonometriska ettan (sin^2v + cos^2v = 1

Vet inte om jag är inne på fel spår men jag får helt enkelt inte till uppgiften.

Tack på förhand
Citera
2012-02-21, 15:08
Medlem
Citat:
Skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med denna uppgift.

Till kurvan y (x) = x^3+x dras en tangent i punkt (1,2). Tangenten skär kurvan y(x) i en punkt till. Bestäm koordinaterna för denna punkt.

Vi kan kalla tangenten för L.

y' = 3x^2 + 1. Sätt in x = 1, så får du L's lutning. Kombinera L's lutning med punkten (1,2), så kan du få ut L's hela funktion.

Frågan är när L skär y(x), så då sätter du L = y(x) och löser för x. Om du gjort rätt, ska du få fram 2 lösningar, varav den ena repressenterar den tidigare kända punkten (1,2) och den andra repressenterar den sökta punkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in