Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Jag får inte samma svar. Har jag tänkt fel någonstans?
Eftersom varje kund skall ha minst en bukett var kan vi börja med att dela ut en bukett till varje person. Vi har alltså 17-6= 11 buketter kvar. Eftersom den första personen skall ha antingen 2 eller 4 buketter och vi redan har delat ut en så får vi två fall.
Fall 1. Vi delar ut en bukett till till den första personen så att den har totalt 2 buketter och vi har slutligen 10 buketter som vi skall fördela på 5 personer. Detta kan göras på 10*9*8*7=5040 olika sätt.
Fall 2. Vi delar ut en 3 buketter till till den första personen och har alltså 8 buketter kvar att fördela på 5 personer. Detta kan göras på 8*7*6*5=1680 olika sätt.
Antalet olika kombinationer blir då 1680+5040=6720 olika kombinationer.
Jag antar att alla buketter är identiska och att personerna är särskiljbara d.v.s. det är olika fall om jag ger 5 buketter till en person eller om jag ger dem till en annan. Då är antalet möjligheter där jag kan dela ut 10 buketter till 5 personer (antalet buketter + antalet personer - 1) över (antalet personer - 1) = 14 över 4 = 14!/(4!10!). Detta är alltså förutsatt att en/flera av personerna kan få 0 buketter.
Tänk såhär: Du har fem olika personer, kalla dem (1,2,3,4,5) och tio buketter som ska fördelas mellan dessa. Vi översätter problemet till en serie tal på följande vis:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Om den första personen får t.ex. 2 buketter så markerar vi de två första talen och om den andra personen ska ha 1 bukett hoppar vi över ett tal och markerar nästa, och så vidare:
(1 2) 3 (4) 5 (6 7 8) 9 ()10 (11 12 13 14)
Här motsvaras vårt val av att person 1 får 2 buketter, person 2 får 1 bukett, person 3 får 3 buketter, person 4 får 0 buketter och person 5 får 4 buketter. Vi söker alltså antalet sätt att dela in dessa 14 tal på ovanstående vis.
Vi väljer alltså fyra stycken tal ur ovanstående serie av 14 tal, som markerar gränserna mellan personerna. Detta motsvarar ett val av 4 element ur en mängd på 14 tal.Man ser att detta blir (antalet buketter + antalet personer - 1) över (antalet buketter) = 14 över 10 = 14 över 4.
Liknande gäller för andra fallet.