2012-02-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Jag har lite problem med en uppgift i matte E.
http://piclair.com/h074v
Man ska väl lösa den med hjälp av polynomdivision.
Jag gör det men, antingen gör jag fel. Eller så vet jag inte hur man fortsätter.
jag tar alltså:
(x^3-11x+20)/(x+4)
Eftersom att man ser att ena roten är -4.
Jag får då att det blir: x^2-4x-3 med 32 i rest.
Hur fortsätter man nu? Eller har jag gjort fel?
Jag försökte med något sånt här men det funkar ju inte...
(x+4)(x^2-4x-3)+32=0

Hur får du 32 i rest?

Istället för polynomdivision kan du skriva upp (x+4)(...) = (x^3-11x+20) och bestämma termerna.

Man ser att (...) måste innehålla x^2 för att få en x^3-term, och eftersom högerledet inte innehåller någon x^2-term måste x-termen i (...) vara lika med -4x. Då får man
(x+4)(x^2 - 4x + 5) = (x^3-11x+20)
Citera
2012-02-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Kan någon förklara för mig vilket sätt det är lättaste att räkna utan teckenstudium? Blir förbannad på skiten, förstår den inte. Finns det inget annat sätt att lösa t.ex x(x-8)>0 utom teckenstudium? Sedan hur ska jag veta om jag ska läga > eller < lika med under?

Jag brukar göra PQ-formeln eller multiplicera denna ovan tal, men t.ex jag får 8 och 0. Sen vet jag inte hur tecken ska vara t.ex 8<0 eller 8>0

Edit: > betyder större än och < betyder mindre än. T.ex. 8 > 0

x(x-8) > 0

Man ser direkt att om x är negativt är vänsterledet positivt och alltså satisfierar x < 0 olikheten. Om x = 0 är vänsterledet 0 och olikheten är ej uppfylld. Om 0 < x < 8 så är vänsterledet negativt och olikheten ej uppfylld. Om x är 8 är vänsterledet 0 och olikheten ej uppfylld. Om x > 8 är vänsterledet positivt och olikheten uppfylld.

Svar: x < 0 eller x > 8
Citera
2012-02-09, 21:34
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elevations
Hur får du 32 i rest?

Istället för polynomdivision kan du skriva upp (x+4)(...) = (x^3-11x+20) och bestämma termerna.

Man ser att (...) måste innehålla x^2 för att få en x^3-term, och eftersom högerledet inte innehåller någon x^2-term måste x-termen i (...) vara lika med -4x. Då får man
(x+4)(x^2 - 4x + 5) = (x^3-11x+20)
Då gör jag säkert något fel i min division..
Jag så här gör jag: http://piclair.com/wx8ci

Jag förstår inte riktigt ditt andra sätt tyvärr
Citera
2012-02-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elevations
Edit: > betyder större än och < betyder mindre än. T.ex. 8 > 0

x(x-8) > 0

Man ser direkt att om x är negativt är vänsterledet positivt och alltså satisfierar x < 0 olikheten. Om x = 0 är vänsterledet 0 och olikheten är ej uppfylld. Om 0 < x < 8 så är vänsterledet negativt och olikheten ej uppfylld. Om x är 8 är vänsterledet 0 och olikheten ej uppfylld. Om x > 8 är vänsterledet positivt och olikheten uppfylld.

Svar: x < 0 eller x > 8

OK tack alltså som denna x^2-x-6>0

Jag gör PQ-formeln och får ut x1 och x2, det problem jag har är jag vet INTE när jag ska lägga t.ex 0<x<6 (T.ex) eller X>6 eller x<0 (Ex)
Citera
2012-02-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vondasoben
Hej jag har en uppgift som är lite luddig och undrar bara om detta skulle kunna vara ett "svar" på den

Uppgiften:

Låt säga att P(n) är ett påstående om talet n (dvs. ett påstående av typen n(n 3) är ett jämnt tal eller n(n 3) > n, osv.). Anta att du har bevisat att om påståendet P(p) skulle vara sant så måste även påståendet P(p + 1) sant, oberoende av värdet på p . Anta att du också vet att P(0) verkligen är ett sant påstående. Förklara för en skeptisk person varför du då kan säga helt säkert att även P(100) är ett sant påstående.

Mitt svar:

Eftersom att vi vet att P(0) är sant så är "Bassteget" klart (där man bevisar att påståendet gäller i enklast möjliga form). Vilket i sin tur leder en till "Induktionssteget" (Där man bevisar att om första fallet P(p) är sant så kommer nästkommande P(p+1) också vara det).
Så om P(0) sant så är P(p+1) sant.
Så oberoende på värdet av p kommer nästkommande falla vara sant eftersom att P(0) är sant, vilket i sin tur leder tillslut till att P(100) sant.

Är det fel att säga "Alla P(p) där p => 0 är sanna" ?

Tack på förhand

Bump
Citera
2012-02-09, 22:33
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Då gör jag säkert något fel i min division..
Jag så här gör jag: http://piclair.com/wx8ci

Jag förstår inte riktigt ditt andra sätt tyvärr

-4x*4 blir -16x inte -8x
Citera
2012-02-09, 22:36
Medlem
Hur bevisar jag att VL = HL i följande två uppgifter?

cos^2v (tan^2v +1) = 1
tan^2v = sin^2v/cos^2v, men hur går jag vidare efter den omskrivningen?

sin x (1/sin x - sin x)=cos^2x

?
Citera
2012-02-09, 22:38
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servus
-4x*4 blir -16x inte -8x

Tack så jättemycket! Börjar nog bli för trött nu...
Citera
2012-02-09, 22:39
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KexxeT
Hur bevisar jag att VL = HL i följande två uppgifter?

cos^2v (tan^2v +1) = 1
tan^2v = sin^2v/cos^2v, men hur går jag vidare efter den omskrivningen?

sin x (1/sin x - sin x)=cos^2x

?

tan x = sin x / cos x

så ( tan x )^2= (sin x / cos x)^2= (sin x)^2 /( cos x)^2

sätt in:

(cos x)^2 ((sin x)^2 /( cos x)^2+1)=1

(cos x )^2 sstryks

=>

(sin x)^2+(cos x )^2=1

(triggettan)

VSV
Citera
2012-02-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
OK tack alltså som denna x^2-x-6>0

Jag gör PQ-formeln och får ut x1 och x2, det problem jag har är jag vet INTE när jag ska lägga t.ex 0<x<6 (T.ex) eller X>6 eller x<0 (Ex)

Kan hända att jag missförstår dig, men gör ett försök.

Det första du gör är att hitta funktionens nollställen, dvs -2 och 3 i ditt exempel ovan. Det är vid dessa x-värden som funktionen blir 0, och det är kring dessa x-värden du måste undersöka hur funktionen ser ut (punkten x=6 är helt ointressant). Vi skriver om din olikhet:

(x+2)(x-3) > 0

Det är som sagt kring -2 och 3 vi måste undersöka. Vi börjar att titta på vad som händer när x är mindre än -2 (x<-2): båda paranteserna blir negativa, och vi får alltså ett positivt tal. Allså gäller x<-2.

Sen tittar vi i -2 punkten: Det get 0 > 0, vilket inte stämmer.

Nu tittar vi mellan -2 och 3 (-2<x<3): Vänsta parantesen blir konstant positiv och högra parantesen blir konstant negativ. Vänstra ledet blir alltså negativt, vilket ger att olikheten inte gäller för -2<x<3.

x=3 ger 0 > 0, vilket inte stämmer.

Slutligen tittar vi på när x är större än 3 (x>3): Vänstra parantesen blir positiv, och högra parantesen blir posivit, så vi får ett positivt vänsterled. Dvs olikheten gäller för x>3.

Nu har vi undersökt alla nollpunkter, och alla fall före, mellan och efter. Svaret blir x<-2 eller x>3, dvs när x är mindre än -2 eller större än 3.

För en vanlig andragradsfunktion finns det förstås mycket snabbare metoder än det här, teckenstudium är mer användbart på komplexare funktioner.

Som sagt, vet inte alls om det här hjälpte dig, eller om det var det här du frågade om.
Senast redigerad av Beace 2012-02-09 kl. 22:46.
Citera
2012-02-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexam92
Tack. Får ut svaren

a. z = sqrt(5) cos 296.6 x i sin 296.6

b. z = 10.3e ^ 129i

Stämmer dessa svar?

Jag gav dig ju svaren:

a)
z=sqrt(5)*(cos(-arctan(2))+i*sin(-arctan(2)))

b)
z=sqrt(106)e^(i*arctan(5/9))
Citera
2012-02-09, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-nuht
Jag gav dig ju svaren:

a)
z=sqrt(5)*(cos(-arctan(2))+i*sin(-arctan(2)))

b)
z=sqrt(106)e^(i*arctan(5/9))

Yes men sen kanske man ska fortsätta genom att förenkla allt. Blev iaf så, kan ha gjort fel med miniräknaren. Kan du slå in det och se ifall det stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in