Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
OK tack alltså som denna x^2-x-6>0
Jag gör PQ-formeln och får ut x1 och x2, det problem jag har är jag vet INTE när jag ska lägga t.ex 0<x<6 (T.ex) eller X>6 eller x<0 (Ex)
Kan hända att jag missförstår dig, men gör ett försök.
Det första du gör är att hitta funktionens nollställen, dvs -2 och 3 i ditt exempel ovan. Det är vid dessa x-värden som funktionen blir 0, och det är kring dessa x-värden du måste undersöka hur funktionen ser ut (punkten x=6 är helt ointressant). Vi skriver om din olikhet:
(x+2)(x-3) > 0
Det är som sagt kring -2 och 3 vi måste undersöka. Vi börjar att titta på vad som händer när x är mindre än -2 (x<-2): båda paranteserna blir negativa, och vi får alltså ett positivt tal.
Allså gäller x<-2.
Sen tittar vi i -2 punkten: Det get 0 > 0, vilket inte stämmer.
Nu tittar vi mellan -2 och 3 (-2<x<3): Vänsta parantesen blir konstant positiv och högra parantesen blir konstant negativ. Vänstra ledet blir alltså negativt, vilket ger att olikheten inte gäller för -2<x<3.
x=3 ger 0 > 0, vilket inte stämmer.
Slutligen tittar vi på när x är större än 3 (x>3): Vänstra parantesen blir positiv, och högra parantesen blir posivit, så vi får ett positivt vänsterled.
Dvs olikheten gäller för x>3.
Nu har vi undersökt alla nollpunkter, och alla fall före, mellan och efter.
Svaret blir x<-2 eller x>3, dvs när x är mindre än -2 eller större än 3.
För en vanlig andragradsfunktion finns det förstås mycket snabbare metoder än det här, teckenstudium är mer användbart på komplexare funktioner.
Som sagt, vet inte alls om det här hjälpte dig, eller om det var det här du frågade om.