Citat:
Ursprungligen postat av Ilikeflashback
Matematik C
Hej jag behöver hjälp med matematik C. Ett tal där man behöver kunna om e, vilket jag har glömt verkar det som. De som står i boken är inte bra. Börjar kunna mer nu, men detta vet jag inte hur man gör bara.
Folkmängden y miljoner i ett land antas under åren 2009 till 2019 följa funktionen y = 32,5 * e^0,02x där x är antalet år efter 2009.
a) Beräkna folkmängden 2014.
b) Bestäm y'.
c) Med vilken hastighet ökar folkmängden 2014?
-----
Mitt försök:
a) ingen aning, trodde det bara var att sätta in x = 5 (fem år).
b). y' = 0,65 * 0,02e^0,02x
c) Får fel svar, när jag sätter in x = 5. Alltså f'(5) blir bara fel enligt facit.
facit:
Hej jag behöver hjälp med matematik C. Ett tal där man behöver kunna om e, vilket jag har glömt verkar det som. De som står i boken är inte bra. Börjar kunna mer nu, men detta vet jag inte hur man gör bara.
Folkmängden y miljoner i ett land antas under åren 2009 till 2019 följa funktionen y = 32,5 * e^0,02x där x är antalet år efter 2009.
a) Beräkna folkmängden 2014.
b) Bestäm y'.
c) Med vilken hastighet ökar folkmängden 2014?
-----
Mitt försök:
a) ingen aning, trodde det bara var att sätta in x = 5 (fem år).
b). y' = 0,65 * 0,02e^0,02x
c) Får fel svar, när jag sätter in x = 5. Alltså f'(5) blir bara fel enligt facit.
facit:
a) 35,9 miljoner
b) jag hade rätt, se ovan
c) ökninge med 0,72 miljoner/år
b) jag hade rätt, se ovan
c) ökninge med 0,72 miljoner/år
Svaret blir 35.9 om du beräknar f(5). Vet inte hur du har skrivit in det men det ska se ut såhär: 32.5*e^(0.1)=35.918... Du kanske glömmer bort att skriva parenteser i miniräknare så att din ekvation ser ut såhär: 32.5*e^0.02*5 och då blir svaret 165. Men det är svårt att veta vad som du har gjort snett eftersom du inte presenterar ditt felaktiga svar. Men testa att knappa in talet såhär på din miniräknare: 32.5*e^(0.02*5).
På C tror jag att du har gjort samma fel. Din derivata är rätt men du slarvar väldigt mycket med paranteserna när du presenterar dina uträkningar här på forumet. Gör du likadant på miniräknaren så kommer du inte att få rätt svar. Utifrån det du skriver så antar jag att du känner till hur man räknar ut derivator där talet e är inblandat. f'(5)=0.65*e^(0.02*5)=0.718..
Dessutom slog tanken mig att det här kanske är en hemtenta eller nåt.