Citat:
Ursprungligen postat av stocklyn
Kan någon hjälpa mig tolka detta:
e = N *(Δ Φ/ Δt) där
n = antal varv.
Tex; ju högre värde på Φ och t, ger ett högre ems. typ, eller, aa, hoppas någon fattar vad jag menar?
Det du egentligen söker är tidsderivatan av det magnetiska flödet. Du har alltså ett magnetisk flöde som är en funktion av t. Φ(t) som du deriverar med avseende på t, och sedan multiplicerar med antalet varv N i spolen, för att få ut den totala inducerade emk. I enkla fall är tidsderivatan detsamma som den genomsnittliga förändringen, Δ Φ/ Δt och det är vad du har skrivit upp.
Vi kan alltså se här att, ju större förändring av Φ(t), alltså ju större ΔΦ vi har, desto större bli e. Vi ser också att ju MINDRE värde på förändringen i tid, alltså Δt, desto högre blir e. Sedan att detta är linjärt med antalet varv är inte så konstigt, alltså att vi bara multiplicerar med antalet varv för att få ut totala e för hela spolen.
Slutsatsen är alltså, att ju större förändring av det magnetiska flödet, och ju kortare tid denna förändring sker på, desto större blir den inducerade emk.
Till sist så har du glömt ett minustecken framför derivatan, vilket är viktigt för att få rätt riktning. Men som jag sade i din andra tråd kan du räkna ut beloppet, och sedan bestämma riktningen utifrån Lenz lag.