Citat:
Ursprungligen postat av Fascinations
aa jag tänkte väl att det va så nu efter lite mer tanketid
MEN
Så om (x+a)^2 = x^2 + 9x + a^2, gäller det att a = 9/2
Ska man alltid dela med 2 på alla sådana här tal?
Eller vart kommer iden om att dela i 2 in?
(Jag har precis fått en bok om detta räknesätt och det är första dagen nu så det är inte så lätt att lära sig själv

)
Det är absolut inte lätt! Är inte trivialt precis, men som med allt annat i matten så är det riktigt enkelt när man kan det bra.
Det har med kvadreringsregeln att göra.
(x+a)² = (x+a)(x+a) = x²+xa+xa+a² = x²+2xa+a²
Som du ser har vi en tvåa där, därför måste vi dividera med två för att kompensera, annars gäller inte likheten.
(x+a)² = x²+2xa+a²
Och så sätter vi tal på högerledet som du hade gjort i exemplet.
(x+a)² = x²+9x+a²
Vi provar då att utveckla vänsterledet, för att se hur det blir. Till hjälp har vi kvadreringsregeln.
x²+2xa+a² = x²+9x+a²
Sådär nu är det utvecklat. Vi kan subtrahera a² och x² på båda sidor och titta vad vi får.
2xa = 9x
Vad måste nu a vara för att likheten skall stämma?
Tips kring kvadratkomplettering:
Jag brukar alltid lära ut kvadratkomplettering där jag trycker hårt på likheten, eller egentligen identiteten. Vad menar jag när jag säger så då? Jo till verktyg har vi egentligen endast kvadreringsregeln. När man kvadratkompletterar så använder man kvadreringsregeln "baklänges".
Utveckla uttrycket (x+2)²
Utvecklar:x²+4x+4
Enligt kvadreringsregeln så är detta den utvecklade kvadraten. Kvadratkomplettering är när vi använder kvadreringsregeln för att skriva en kvadrat av ett polynom av grad två med både första- och andragradstermer.
Kvadratkomplettera uttrycket x²+6x+3
Kvadratkompetterar:x²+6x+3
Vi börjar då med att titta på x² och 6x, dessa skall vi skriva i en kvadrat. Vi skiter i +3 sålänge.
(x+3)²
Alltså skriver vi x och halva koefficienten framför förstagradstermen inne i en kvadrat. Vi provar nu att utveckla denna kvadraten.
(x+3)² = x²+6x+3²
Nu kan vi subtrahera 3² på båda sidor.
(x+3)²-3² = x²+6x
Sådär. På högerledet har vi det som var intressant i grunduppgiften x²+6x+3. Eftersom x²+6x = (x+3)²-3², så kan vi skriva (x+3)²-3² överallt där det står x²+6x.
Svar: x²+6x+3 = (x+3)²-3²+3
Slutsats? Vi tittar alltså helt enkelt bara på x² och 6x och vi skriver dessa i en kvadrat. På grund av kvadreringsregeln så skriver vi (x+6/2)². Men när vi utvecklar denna kvadrat så får vi för mycket. Det som är för mycket är (6/2)² = 3². Därför måste vi subtrahera 3².
Hoppas jag inte krånglade till det mer för dig.

Det låter bättre i verkligheten.
Mvh