Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Skulle uppskattas ifall någon som är bra på matte som Otrolig kunde hjälpa till och förklara hur jag ska tänka rätt.
Jag ger mig på ett försök ändå

Om du inte är nöjd så är det bara att säga det då jag är otroligt känslokall och nästan inte tar illa upp av någonting.
Citat:
I den 1:a tänker jag att vi rimligtvis adderar 147 grader till det vi redan fått och ser därefter ifall det blir det 147 grader. Vill verkligen lära mig hur man löser såna här typer av tal så man kan lösa det på egen hand!
Orientering: En riktning i plan geometri kan anges genom att ange ett gradtal mellan 0 och 360 (full cirkel). Sen kan man fortsätta runt både i positiv riktning (moturs) och negativ riktning (medurs) och därmed ange samma vinkel med andra tal.
Alltså t.ex. 361 grader och 1 grad anger samma riktning. Ekvivalenta resonemang för andra enheter som t.ex. radianer.
Samma riktning X kan därmed definieras av alla gradtal som kan skrivas som X + 360*n där n är ett heltal.
Ex. 1a från bilden:
147 + n*360=-573 <-->
n*360=-720 <-->
n=-2 vilket är ett heltal och därmed är 147 grader och -573 grader samma riktning.
När det gäller radianer får man antingen omvandla X och 360 till radianer eller omvandla tillbaka den givna riktningen till grader.
Citat:
På tal 3 vet jag ärligt talat inte hur jag ska gå tillväga. Det första som poppar upp är pq formeln men det kommer inte hjälpa oss så mycket. VAD är det rätta sättet att tänka - kurslitteraturen täckte inte så mycket på detta område.
Svårt när man inte vet vad som täcks i kurslitteraturen men jag antar att den nog nämner cirkelns ekvation för plan geometri.
(x − x0)^2 + (y − y0)^2 = r^2. Alla cirklar i ett xy-plan kan beskrivas så här där (x0,y0) är cirkelns centrum och r är dess radie.
Det gäller alltså att skriva om dina givna ekvationer så att de ser ut på detta viss och sen identifiera r.
Detta är svårast i fall b och d där man med fördel kan använda kvadratkomplettering. Jag demonstrerar på fall b.
Ex: 5x^2+14x+5y^2=51/5 <--> (delar med 5 på båda sidor)
x^2+(14/5)x+y^2=51/25 <--> (kvadratkomplettering)
(x+(14/10))^2-(14/10)^2+y^2=51/25 <--> (flytta över)
(x+(14/10))^2+y^2=51/25+(14/10)^2=4
Alltså det blev cirkelns ekvation med r=2.