Citat:
Ursprungligen postat av Laphroaige
har kört fast..
Bestäm koefficienterna framför x och x^2 när (x^2+6x+4)(x^3−2x+9/x) utvecklas
Jag har kommit fram till vad x^2 är men kommer inte fram till vad x är. någon som kan hjälpa mig??
Den mest grundläggande lösningsmetoden är att du utvecklar hela satsen på vanligt sätt, och sedan räknar ihop koefficienterna.
(x+y)(z+w) = x(z+w) + y(z+w) = xz+xw +yz + yz.
På samma sätt:
(x+y+z)(a+b+c) = x(a+b+c) + y(a+b+c) + z(a+b+c) = ...
I ditt fall så får du:
(x^2+6x+4)(x^3−2x+9/x) = ..
Då är det bara att förenkla uttrycket som du får. Om du t ex får resultatet 2x -3x + x^3 +5x, så förenklar du det till 4x + x^3 .. koefficienten för x i det här påhittade exemplet är 4.
Man kan skippa allt detta och fokusera på de multipliceringar i utvecklingen som rör det du söker. Du kan titta på första termen i den vänstra parentesen och gångrar den med de termer i den högra parantesen som ger en produkt av den sökta potensen, t ex X, och gör också samma sak med de andra två termerna i den vänstra parentesen. Strunt i detta om du inte förstod vad jag menar. Detta är bara att man gör en multiplicering av parenteserna på vanlig vis, men skippar de multipliceringar som ger resultat som vi inte är intresserade av.
Exempel på det som jag snackade om sist. Utgår från att du vet hur man multiplicerar parenteser (fråga annars!). De enda delar av multipliceringen som ger potenserna x är
(
x^2+6x+4)(x^3−2x+
9/x)
och
(x^2+6x+
4)(x^3−
2x+9/x)
Dessa delar av utvecklingen ger: x^2 * 9/x - 4*2x = 9x - 6x = 3x
edit: gå och lägg dig :P