Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-10, 22:59
  #1
Medlem
Ördögs avatar
Att det kan gå vilt till på färjorna mellan Sverige och Finland vet alla vi som någon gång färdats med en dylik. Och det är ganska ofta som vi kan läsa om passagerare som i beskänkt tillstånd trillar i havet. Ibland finns det åsyna vittnen som hinner reagera och slå larm, så att dessa arma varelser kan fiskas upp. Men ofta är alla räddningsinsatser förgäves - de som fallit överbord uppslukas av havet.

Dock tycks det på färjorna också inträffa försvinnanden som avviker från det banala standardmönstret. Passagerare som inte varit kända för att supa eller bete sig dumdristigt bara försvinner under resan över Östersjön, och man får aldrig veta vad som hänt med dem. I en del fall handlar det säkert om självmord. Men hur är det i de fall då den försvunne inte umgåtts med självmordsplaner, och inte haft några personliga problem som kunnat förklara en sån utväg? Vad har skett med honom / henne?

Jag har inte gjort nån systematisk kartläggning av alla oförklarliga försvinnanden / dödsfall ombord på färjorna under årens lopp. Men jag har nu läst och hört om så många fall (bland annat i andra trådar på Flashback samt på finska murha.info) att jag tycker det är på tiden att göra någon sorts sammanställning. Vad sägs om att öppna ett separat underforum om försvinnanden på färjorna?

Jag inleder med att in extenso återge ett kapitel ur boken Truly Bizarre av Harold E. Priestley. Det är en pocketbok i Signet Book-serien, utgiven av New American Librarys förlag år 1980. (Författaren uppges vara Ph.D. i historia från London University, och i mer än ett halvt sekel ha verkat både som lärare och utforskare av egendomliga fenomen.) Jag hittade den på loppis för något år sen.

Detta är vad Priestley berättar:

Citat:
The Mystery of the Stockholm Ferry

It was May, 1977, and the 9,000-ton ferry from Helsinki, filled with truckloads of furniture, had docked at Stockholm at the end of its twelve-hour night journey.

There had been 250 vehicles and 700 passengers on board, and now all had been unloaded and had left the dock except for one lorry whose owner had not appeared to drive it off. The owner was one Juho Heino, a Finnish road hauler, well known to the officers, and he could not be found, nor had he been seen since he had gone to his cabin at midnight.

How had he come to disappear? He was in good health and in apparent good spirits when last seen. His business was flourishing and his family circumstances were happy. He was making the crossing to bring the load of furniture to a daughter who is married to a Swede and resident in Stockholm.

What worried and baffled the authorities was that he was the seventh person to vanish completely at sea on that ferry service in the past two years. Three of them had been Swedes, four Finns, and all had disappered on the same Helsinki-Stockholm run. Not a single body had been recovered, nor had any been washed up on shore.

What could have happened to Mr. Heino and the other six passengers? Suicide, at least in his case, was ruled out, and in any event, it would be too much of a coincidence that seven people should commit suicide one after the other on the same boat. And they had certainly not all fallen overboard.

The only conclusion the police could reach was that they had been killed and their bodies disposed of in some mysterious way. “We must assume,” said te inspector, “that a crime of some kind has been committed. If we can get to the bottom of Mr. Heino's disappearance, we may find an explanation for the other six.”

There were two breaks and only two in the pattern. One of the seven had been a woman, and only one of the seven had been found missing while the ferry was still at sea. The disappearance of the others was discovered when the ship was in dock.

Detectives were sent on board for future trips in case of further events of the same kind—a fit job for Leslie Charteris' Saint.

Har någon hört om det här fallet förr - eller om något av de andra försvinnandena som Priestley skriver om? På nätet har jag inte funnit nånting alls, inte ens på murha.info - jag avser dock att öppna en tråd i ämnet där alldeles strax.

(Dock måste jag framhålla att frånvaron av källhänvisningar i Priestleys bok direkt gör mig en smula skeptisk. Gamle Charles Fort var mycket noga med att ange de artiklar och publikationer där han hittade sina uppgifter om märkliga händelser. Det är en väldig skillnad mellan honom och många senare författare av böcker om oförklarliga fenomen - Charles Berlitz, Erich von Däniken, Frank Edwards och deras kumpaner. De har i sitt skamlösa publikfrieri både uppfunnit helt egna historier och "bättrat på" existerande fakta.)
__________________
Senast redigerad av Ördög 2010-09-10 kl. 23:02.
Citera
2010-09-10, 23:12
  #2
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Måste säga att det var grymt spännande läsning! Du skriver jävligt bra också. Kommer följa denna tråd och hoppas att vi får någon klarhet i det här. Får man komma med egna teorier? Eller snarare vad jag hoppas har hänt de försvunna?
Citera
2010-09-10, 23:13
  #3
Medlem
stilltons avatar
här presenteras ju bara ett fall som att det verkar oförklarligt, men samtidigt antas de andra sex personerna ha en lika låg självmordsbenägenhet enbart för att de dog under samma tidsperiod av två år.

känns det inte lika troligt att denna man blev avknuffad efter en smärre dispyt, eller att han ramlade av. och de övriga sex helt enkelt begick självmord?

det känns som dom utnyttjar den begränsade medvetenheten om hur många som faktiskt begår självmord i denna artikel. självmord rapporteras nästan aldrig i media, men antalet är i realiteten fler än vad som dör i trafiken (många av dom är dessutom i sig självmord)
Citera
2010-09-11, 13:54
  #4
Medlem
Troians avatar
Jag tror också det kan vara så att Finlandsbåtar ibland utnyttjas för att gå under jorden. Åker du med en färja och du så vitt känt inte kliver i land, samt att dina tillhörigheter ligger kvar i hytten, ja då räknar nog de flesta med att du av någon anledning fallit överbord.

Åtminstone lär denna metod fungerat innan kameraövervakning var så utbrett som det är nu.
Citera
2010-09-12, 00:48
  #5
Medlem
Ilmatars avatar
Jobbade under några år i min ungdom för ett av Östersjörederierna och några gånger under de åren (nu snackar vi 90/00-tal) så fick vi meddelanden om av båtarna var sena p g a att de stannat kvar och sökt efter "man överbord". Då betyder det inte att det är från rederiets egen färja personen fallit eller försvunnit ifrån utan vid sådana tillfällen stannar alla fartyg i området och söker. Det jag redan då noterade dock, var att man aldrig fick ett meddelande om att peronen ifråga skulle varit återfunnen, samt att dessa försvinnanden sällan fick någon plats i riksmediernas rapportering.

Åren har gått, och då och då återkommer jag och reflekterar över dessa som försvunnit, och hur deras anhöriga har det, därför finner jag ämnet oerhöt intressant och hoppas att någon men erfarehet inom sjöfart, i synnerhet på Östersjön kan bistå med fakta i ämnet. En av frågorna som direkt poppar upp är:

Hur gick det sen? Eftersom vi aldrig fick någon återrapportering så undrar jag vad det betyder. Återfanns ingen öht, eller har man faktiskt fiskat upp några och sedan fortsatt resan som om inget hänt?
__________________
Senast redigerad av Ilmatar 2010-09-12 kl. 00:51.
Citera
2010-09-12, 22:32
  #6
Medlem
Ördögs avatar
Jag har nu lagt in texten från Priestleys bok på det finska forumet murha.info i en tråd betitlad Försvinnanden på sverigebåtarna - är det en seriemördare?

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=7&t=33

Tråden har existerat i drygt tre år; där nämns en lång rad brott och försvinnanden som inträffat ombord på färjorna, samtidigt som en del fantasifulla teorier ventileras. Jag kommer efterhand att öppna separata trådar på FB för fler av fallen (visst liknar många av dem varandra, men herregud, det finns ju utrymme här!)

Ett av de senaste inläggen i ovannämnda tråd är gjort den 29 augusti 2010 av signaturen Paikallinen Rutku, och har viss anknytning till de fall som nämns här. Skribenten refererar en artikel ur ett gammalt nummer av Uusi Maailma (Nya Världen). Det var en populär veckotidning som utkom mellan 1963 och 1979 (och som så vitt jag minns ådrog sig president Kekkonens vrede genom sina "antisovjetiska" sensationsartiklar).

Det här numret av UM (nummer 16, från den 17 augusti 1977) upplyser i rafflande rubriker Allt fler försvinner spårlöst på Östersjöbåten - Är det en seriemördare trots allt? Ingressen lyder ungefär:

Citat:
Hur friskt blåser inte havsbrisen. Hur rogivande är det inte att luta sig mot relingen och se hur båtens ljus sjunker i det svarta vattnet. Gestalten som dolt sig i mörkret har väntat på just detta ögonblick. Likt en ljudlös katt närmar den sig sitt offer, ser sig omkring för att förvissa sig att ingen råkar vara i närheten. Därpå ett kraftigt hugg i ryggen och överbord. Det sjuka sinnet spinner av tillfrdsställelse. Listan över försvunna på Östersjön växer med en.

Enligt Paikallinen Rutku finns det i artikeln en lista på hela 23 (tjugotre) personer som försvunnit på passagerarfärjorna mellan 1.1.1971 och 31.12.1975! De flesta av dem försvann mellan Finland och Sverige. De saknade lär vara ännu fler, men de här är de fall som har rapporterats.

Jag ska hålla tråden på murha.info under uppsikt, i händelse att nya uppgifter kommer in.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2010-09-12 kl. 22:59.
Citera
2010-09-12, 22:53
  #7
Medlem
Ördögs avatar
Jag översätter ytterligare ett intressant inlägg ur tråden på murha.info, skrivet den 26 februari 2009. Som jag konstaterade i trådstarten är självmord den sannolika förklaringen i många av fallen - signaturen BööD vet hur det går till:

Citat:
Jag vill inte utesluta teorier om seriemördare m.m, men ...

Att "tappa" sig själv på båten är lätt! Jag har själv bevittnat ett självmord från båtdäck i slutet av juni 2007. Folk hade samlats på däck för att njuta av den rätt så svala sommardagen. Jag fick se en man i 35- till 40-årsåldern, som stod vid relingen och log mot mig. Innan jag ens hunnit notera mannen desto mer, klev han över relingen och hoppade i havet. Jag underrättade besättningen, och från båten sköt man hastigt bojarna i sjön! Situationen var förvirrande och absurd! Karlen ville tydligt ha ett ögonvittne till sin gärning. Han hade radat upp sina ägodelar på däck (plånbok, mobil, solglasögon och biljett.) Att ordna egendom och andra aker lär vara vanligt då självmord ska begås. Trots att det fanns mycket passagerare ombord och solskenet hade lockat folk ut på däck, hade händelsen bara några vittnen (jag, och ett par på däcket nedanför)! Jag kan tänka mig läget nattetid!

Fartyget vände tillbaka efter cirka fem minuter, och också andra båtar kom till platsen för att leta. Mannen hade hoppat överbord ungefär midskepps (på Viking Amorella), så troligen sögs han in i propellern. Efteråt hörde jag en besättningsmedlem konstatera: "Nog sker sånt här onödigt ofta". Karlen har inte påträffats.

BööD bifogar en länk till en artikel om "avhopparen" från Åbo-tidningen Turun Sanomat (27 juni 2007). Där sägs förstås inget om självmord - bara att en finsk man vid middagstid hade fallit överbord söder om Sottunga, och att han inte har hittats, trots spaningar med både båt och flyg. Viking Lines informationschef Johanna Boijer-Svahnström säger att liknade tillbud inträffar då och då, men att det är svårt att i misstag falla över de höga relingarna.

http://www.ts.fi/kotimaa/?ts=1,3:100...88,1:0:0:0:0:0
__________________
Senast redigerad av Ördög 2010-09-12 kl. 23:05.
Citera
2011-08-20, 23:53
  #8
Medlem
Ördögs avatar
Jag har i sommar fått tag på ett par finska veckotidningar från 70-talet, som i stort uppslagna artiklar behandlar en rad försvinnanden på båtarna.

Den första artikeln är från Apu nummer 4 / 1976 (utkom 23 januari). Jag har översatt första delen av den, och gjort ett sammandrag av resten.

Citat:
Vad är de försvunna passagernas öde?

Under knappt två år har ett tiotal människor försvunnit spårlöst ombord på sverigebåtarna. Fem av dem försvann mellan den 10 oktober i fjol och den 3 september i år.

Försvinnandena har satt fart på ryktena om en ensam mördare, som lurar ombord och kastar berusade i havet. Ja, det finns redan signalement på honom.

Men polisen och båtarnas personal anser att den mest sannolika orsaken är självmord, trots märkligheterna vid många försvinnanden.


Det färskaste fallet skedde den 3 januari i år. 28-årige Matti Nikkilä hade varit hemma i Finland för att fira jul, och körde den där kvällen sin bil ombord på färjan i Åbo för att återvända till Gislaved, där han arbetade på gummifabriken. Han reste tillsammans med en arbetskamrat.

På båten åt kompisarna middag tillsammans, och gick därefter åt varsitt håll. Det fanns mycket folk ombord, nöjeslivet var i full gång, och Mattis kamrat såg honom inte under hela natten.

När båten på morgonen anlände till Stockholm dök Matti inte upp på bildäck, och hans kamrat sprang runt hela färjan för att söka efter honom. Efter att han väntat ombord i tre timmar satte kamraten sig i bilen, körde till Gislaved och ringde till alla de vänner till Matti som han kände. Men ingen av dem visste något. Då gick kamraten till polisen och anmälde Matti som försvunnen.

Fallet är ett typexempel på det tiotal mystiska försvinnanden, som de senaste knappt två åren har skett ombord på båtarna i trafik mellan Sverige och Finland. En människa bara försvinner under natten utan att lämna några spår efter sig.

Det första av de här försvinnandena inträffade den 19 juni 1974. Ingenjör Kalervo Elsilä, 31 år, reste med Fennia från Åbo till Stockholm tillsammans med sin 10-åriga dotter. På morgonen vaknade flickan ensam i hytten - hennes pappa hade försvunnit spårlöst.

Knappt en månad senare, den 13 juli 1974, skedde det kanske mest mystiska försvinnandet av alla. 18-årige Markku Hatakka från Esbo var på resa med Svea Regina från Helsingfors till Stockholm, i sällskap med sin fästmö, hennes föräldrar och syskon. I båtens disco satte sig två finska ynglingar vid deras bord och betedde sig oförskämt - de bland annat drack ur de andras glas. Markku försökte medla och bad killarna att bete sig hyfsat. Men de sa vresigt att han skulle hålla tyst.

Strax efteråt begav sig sällskapet till sin hytt, och fästmön och hennes familj uppgav efteråt att alla hade känt sig konstigt trötta, som om de hade blivit drogade. När de skulle gå och lägga sig, sa Markku att han först skulle gå ut ett tag. Han tog hyttnyckeln med sig. Efter ett tag hade en av pojkarna i familjen hört att det talades finska i korridoren, och han tyckte sig urskilja Markkus röst som sa: - Nämen lägg av nu.

Då Markku inte var i hytten när de andra vaknade, började man söka efter honom - förgäves. Fartygets ordningsman tog inte saken på allvar, utan skrattade och sa att killen nog så småningom dyker upp i nån hytt. Därför hann fartyget tömmas innan besättningen reagerade på allvar.

Det övriga sällskapet vägrade bestämt att tro att Markku frivilligt hade hoppat i havet eller smitit i land i hemlighet - även om det senare påstods att han blivit sedd i Stockholm. Uppgiftens sanningshalt är tvivelaktig.

Fästmöns och henns familjs bestämda åsikt var att han hade blivit drogad och förts i land i en bil.

Men varför?

Näste försvunne var 18-årige Matias Pajunen från Nykvarn nära Södertälje. Han var den 17 november på väg med m/s Achilleus till Mariehamn tillsammans med några kamrater.

Förra våren (1975), den 14 maj, försvann en 30-årig svensk kvinna, Ylva, ombord på Svea Jarl.

Fredagen den 10 oktober i fjol (1975) begav sig ett sällskap ungdomar från Örebrotrakten med Achilleus från Stockholm till Mariehamn. En i gänget var 18-årige Sven-Erik Ness. Efter att ha ätit skingrades killarna för att ha kul, var och en för sig. Vid tretiden på natten såg en av Sven-Eriks kompisar honom för sista gången - han var i baren och snackade med en flicka. Därefter har man inte sett till Sven-Erik.

Bara ett dygn senare försvann 33-åriga Laila Wannemark ombord på m/s Prinsessan. Också hon reste från Stockholm till Mariehamn. Med på resan var en väninna och två manliga bekanta. Sällskapet hade roligt, och först på morgonen började de undra var Leila fanns. Men inte förrän elva dygn senare anmäldes hon som försvunnen.

Den 20 oktober försvann 15-årige Lars ombord på m/s Marella, som var på väg till Norrtälje.

Den siste av de försvunna under fjolåret var montören Jan-Olov Rehn, som den 14 december var på väg från Stockholm till Åbo. Han ingick i ett sällskap på runt 30 personer. Att Rehn saknades märkte man först på morgonen då man närmade sig hamnen, men letandet var lika fruktlöst som tidigare: också han hade försvunnit spårlöst.
---
Apus reporter talar därefter med kommissarie Matti Virkki vid kriminalpolisen i Åbo, med Wellamos kapten Holger Hermansson, och med kapten Lars Mäki och purser Claes-Henrik Johansson, båda på Viking 5. Alla verkar vara mer eller mindre eniga om att försvinnandena antingen är självmord eller olyckor. Kommissarie Virkki tycker inte att antalet försvunna verkar misstänkt högt, med tanke på hur mycket folk som reser med båtarna och hur mycket sprit som dricks ombord.
Kapten Hermansson säger att unga människor som druckit för mycket ofta börjar gräla, av svartsjuka eller andra skäl. Han skildrar ett fall, där en flicka kommit och berättat för besättningen om sin pojkvän som hotade att hoppa överbord. Killen greps och sattes i finkan för resten av resan - enligt lagen kan en fartygschef ställas till svars, om han får höra om självmordsplaner ombord och inte ingriper. Men både kapten Hermansson och kapten Mäki säger att besättningen omöjligen kan hålla hela däcket under uppsikt, i synnerhet vintertid.

Tydligen tycks det ha funnits teorier om att de försvunnas syfte med sjöresan hade varit att gå under jorden. Dock verkar det enligt de tillfrågade osannolikt i de angivna fallen. I samtliga fall hade den saknade rest tillsammans med en eller flera kamrater, som hade lagt märke till att han / hon var borta innan båten var i hamn. Det är inte lätt att i en sådan situation obemärkt ta sig i land.

Det troliga, enligt artikeln, är alltså att de fallit i sjön - helt avsiktligt, i ett ögonblick av förvirring, eller av misstag. Men varför har de inte hittats? Kommissarie Virkki förklarar att havsströmmarna kan föra en kropp långt bort, innan den stiger upp till ytan. Det är svårt att lägga märke till lik som bara till en liten del syns ovanför ytan, och slutligen sjunker de ganska snart ner i djupet igen.

Enligt Apu har det i svenska tidningar cirkulerat en berättelse om en mördare som rör sig runt på båtarna. Det skulle röra sig om storväxt man i 30-årsåldern med buskiga ögonbryn, som talar svenska med åländsk accent. Åtminstone en rikssvensk pojke ska ha sagt att en dylik individ hade hotat slänga honom överbord. Både Stockholms- och Mariehamnspolisen har gjort resor med färjorna och iakttagit passagerarna, men utan att få syn på någon med de aktuella signalementen. Kapten Hermansson kallar historien om mannen fria fantasier.

Så långt Apu. Sven-Erik Ness' fall är det enda av försvinnandena som det över huvud taget finns nån information om på nätet - och då, naturligt nog, i form av en tråd på Flashback.
https://www.flashback.org/p24852638

Men har någon av er hört om de övriga försvinnandena förr? Observera att Juha Heino-fallet ännu inte hade inträffat då tidningen kom ut.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2011-08-21 kl. 00:20.
Citera
2011-08-21, 13:12
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvunna resenärer på färjor.

Måste säga att det var grymt spännande läsning! Du skriver jävligt bra också.

Även jag måste instämma till fullo med detta. Du skriver mycket bra och medryckande.

Verkligen intressant med alla dessa fall som du har tagit upp som har försvunnit på färjor över Östersjön.
Citera
2011-08-21, 20:11
  #10
Medlem
Ördögs avatar
Försvinnandena till havs behandlas också i veckotidningen Uusi Maailmas nummer 16 / 1977 (utkom dagen efter Elvis' död, den 17 augusti). Jag återgav i ett tidigare inlägg ett stycke ur tidningens artikel, som publicerats på forumet murha.info. Men först nu har jag fått tillgång till hela texten.

Egentligen rör det sig om två artiklar. Den första har rubriken Allt fler försvinner spårlöst på Östersjöbåtarna - Är det ändå en mördare i rörelse?

UM:s reporter har försökt sig på att behandla ämnet i novellartad form, och väjer inte för de allra banalaste klichéer. Sakinnehållet är hur som helst följande:

Under fem år har totalt 23 människor försvunnit under resan över Östersjön. Så många fall har i varje fall kommit till finska polisens kännedom - men därtill kan det ha inträffat fler försvinnanden, som ingen vet något om. Oroväckande ofta har de försvunna varit väldigt unga, och ofta har fallen inträffat under någon större helg. Polisen bedömer att ungefär hälften av försvinnandena kan förklaras som självmord, och att vissa fall nog är olyckor, där alkoholen haft en avgörande roll. Men mord kan inte heller uteslutas.
Och så följer en tillgjort rafflande skildring av hur en intet ont anande passagerare står på promenaddäck och njuter av den nattliga havsbrisen ... och hur en figur smyger fram ur skuggorna, ser sig omkring, och går till angrepp. "Ett kraftigt hugg i ryggen och överbord".

Därefter får man veta att det färdas en hel del kriminella element på Östersjöns båtar, och att polisen i Finland förbannar det rådande systemet med fängelsepermissioner. Alltför ofta får man åka till Tyska förbundsrepubliken, Sverige, Norge eller Danmark för att hämta hem rymlingar, och det blir dyrt för staten. Finska brottslingar är intresserade av Sverige. År 1974 satt 983 finländare i svenska fängelser (att jämföra med bara 75 danskar och 87 norrmän). Och hur skulle de ha tagit sig dit, om inte med båt?

Artikeln upplyser också om att ett stulet finskt pass kan inbringa 2.000 kronor i Sverige. Körkort och landstigningskort är också begärligt gods. På båtarna har ligor rentav brutit in sig i hytterna. Vissa rederier har därför begärt polishjälp, då deras egna säkerhetsmän inte räcker till. Så finns det till exempel under varje resa med Silja Line en civilklädd polisman ombord. Men två man är ändå i minsta laget, då upp till 1.400 människor kan resa med båten under ett veckoslut.

Det mest intressanta är den lista som sedan följer, på personer som försvunnit i passagerartrafiken (främst mellan Sverige och Finland) under tiden 1.1.1971-31.12.1975. Här följer offrens namn, yrke och födelsedatum, tidpunkten för försvinnandet, platsen samt båtens namn.

Citat:
Seppo Juhani Korhonen, telefonförsäljare - försvann 23.8.1971, Östersjökryssning, Finnhansa

Markku Tapani Kangasniemi, bilförsäljare, född 11.10.1949 - försvann 21.10.1971, Stockholm-Åbo, Ilmatar

Veijo Juhani Lappalainen, skolelev, född 30.4.1955 - försvann 12.2.1972, Nådendal-Kapellskär, Apollo

Esa Veli Kolehmainen, bagarelev, född 11.5.1954 - försvann 20.8.1972, Skellefteå-Jakobstad, Bore III

Birgitta Katariina Kumlin, född 10.9.1948 - försvann 5.11.1972, Bammarbodafjärden-Stockholm, Birger Jarl

Anni Rita Inkeri Kinnari, född 11.4.1935 - försvann 26.6.1973, Åbo-Kapellskär, Svea Jarl

Michael Schulz, kock, född 4.6.1951 - försvann 6.7.1973, kryssning Helsingfors-Leningrad, Hamburg

Veli-Matti Riipi, fastighetsskötare, född 5.9.1955 - försvann 28.7.1973, Åbo-Stockholm, Bore

Karin Linea Lindholm, född 10.11.1948 - försvann 28.7.1973, Stockholm-Åbo, Viking IV

Leo Kristian Ikäheimonen, skolelev, född 10.1.1957 - datum och båt anges ej

Pertti Juhani Ruokonen, skolelev, född 27.10.1957 - försvann 24.12.1973, Stockholm-Åbo, Bore I

Harri Henrik Lindholm, mässkalle, född 14.5.1956 - försvann 24.4.1974, Helsingfors-Travemünde, Ilmatar

Sakari Kalervo Elsilä, arbetsledare, född 13.1.1943 - försvann 8.6.1974, Åbo-Stockholm, Fennia

Markku Juhani Hatakka, född 29.12.1955 - försvann 13.7.1974, Helsingfors-Stockholm, Svea Regina

Raymund Martin Lingnau, född 11.11.1948 - försvann 2.9.1974, Helsingfors-Köpenhamn, Finlandia

Kaarlo Arimo Sarkkinen, arkitekt, född 20.11.1945 - försvann 20.1.1975, Stockholm-Åbo, Marella

Lauri Kalervo Ahponen, bilmekaniker, född 13.5.1953 - försvann 22.2.1975, Helsingfors-Stockholm, Viking 6

Dagny Anneli Högberg, född 26.3.1945 - försvann 15.5.1975, Stockholm-Åbo, Svea Jarl

Vuokko Orvokki Väisänen, född 21.6.1953 - försvann 6.6.1975, Kapellskär-Nådendal, Kapella

Mikko Juhani Koivumäki, diversearbetare, född 16.9.1957 - försvann 16.9.1975, Nådendal-Kapellskär, Diana

Sven Erik Ness, född 29.5.1957 - försvann 10.10.1975, Stockholm-Mariehamn, Achilleus

Anne-Marjut Pajula, skolelev, född 18.5.1962 - försvann 25.11.1975, Nådendal-Kapellskär, Apollo

Jan Olof Rehn, motorman, född 31.12.1938 - försvann 15.12.1975, Stockholm-Åbo, Bore I

Listan upptar som synes 23 namn, av vilka fyra - Elsilä, Hatakka, Ness och Rehn - också förekommer i Apu-artikeln halvtannat år tidigare. Därtill kommer Dagny Anneli Högberg, som rimligtvis bör vara den "Ylva" som Apu talar om. Men Apu nämner varken Sarkkinen, Ahponen, Väisänen, Koivumäki eller Pajula. Å andra sidan har Uusi Maailma inget att berätta om Matias Pajunen, Laila Wannemark eller "Lars".

Med tanke på ämnet och vilken mängd människor det rör sig om, tycker jag Uusi Maailmas artikel är snudd på katastrof. Reportern (Jouko Hava heter han) har valt att fylla sin story med klichéspråk i stället för att presentera hårda, koncisa fakta om försvinnandena. Inte heller listan verkar fullt tillförlitlig. En del av namnen är uppenbart felstavade (jag har dock återgett dem som de stavats, och bara bytt ut begynnelsebokstaven i "Hammarbodafjärden"), och datumet för Elsiläs försvinnande är inte detsamma som i Apu.

Men med alla sina brister är det ändå en katalog som sätter fantasin i rörelse 34 år efteråt. Många av de försvunnas anhöriga lever säkert fortfarande. Hur har deras liv präglats av att en närstående människa aldrig kom tillbaka från en resa över Östersjön?

Fortsättning följer ...
__________________
Senast redigerad av Ördög 2011-08-21 kl. 20:29.
Citera
2013-10-29, 20:32
  #11
Medlem
Ördögs avatar
Jag har de senaste månaderna kommit över en del material om försvinnanden på färjorna under 1970- och 80-talen, det ska definitivt bli fler inlägg här så småningom.

Även på murha.info publiceras då och då nya uppgifter i ämnet. Således kunde signaturen Helmie den 21 juli 2013 meddela att den i förra inlägget nämnde Veijo Juhani Lappalainen dödförklarades av Norra Savolax tingsrätts kansli i Varkaus den 5 november 2012. Alltså drygt 40 år efter sitt försvinnande i februari 1972.

Enligt förhandsnotisen i Virallinen lehti / Officiella tidningen nummer 88 / 2012 (utkom den 1 augusti 2012) var Lappalainen mycket riktigt född den 30 april 1955 samt hemmahörande i Varkaus. Mer än så får vi tyvärr inte veta.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2013-10-29 kl. 20:43.
Citera
2013-10-29, 20:41
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
1969.

Här är ytterligare ett intressant fall om ett försvinnande från en finlandsfärja från 1969 som det har gått ett TV-program om.

https://www.flashback.org/t1644596

Sven-Erik Ness: https://www.flashback.org/t1142445
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback