2010-03-08, 17:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta var fortfarande ett olöst försvinnande när det skrevs om det i # 33, den 12 augusti 1976 i Hemmets Journal. Sidorna 16, 17, 100 och 101. Illustrerad medelst ett foto på sonen samt ett på modern.

Artikeln ingick i serien "En människa försvinner" av Olov Svedelid. Endast en liten del av artiklen tas med här.

Det var i oktober 1975 som Sven-Erik Ness försvann på Ålands hav.

"Anna-Greta Ness har aldrig fått veta vad som hände hennes 18-årige son."

"Ibland när jag hör mopedknatter tror jag att det är Sven-Erik....."

"Det skulle bli en nöjesresa med kompisarna på jobbet. 18-årige Sven-Eriks första resa hemifrån. En Ålandsresa. Vad som hände ombord på båten vet ingen - man vet bara att Sven-Erik spårlöst försvann någonstans på Ålands hav. Hans mor berättar här om månaderna, som gått sedan den ödesdigra resan, om sitt hopp och sin förtvivlan...."

Under denna text på sidan 16 så finns ett ett foto på den försvunne. Därunder finns följande skrivet: "Den sista bilden av Sven-Erik Ness, en frisk, glad och öppen 18-åring. Omtyckt av alla. Resan till Åland skulle bli hans första resa hemifrån."

Hopp i texten på sidan 16.

"Mina varningar var lite svävande, och han såg först frågande på mig, men så sa han: "Om det är så att du inbillar dig att jag skulle dricka mig full på båten behöver du inte oroa dig. Jag ska ta körkort på torsdag och jag tänker sannerligen inte riskera det."

Hopp i artikeln till sidan 17.

"- Hade Sven-Erik drunknat och vi fått veta det genast, så hade det varit något man accepterat. Men detta är något annat. Att inte veta vad som hände honom. Att inte veta hur han mötte sitt öde. Ens fantasi arbetar med så underliga saker..."

Hopp i artikeln till sidan 100.

"Mördad?"

Och så den eviga frågan:
- Vart tog han vägen?

Sakta, sakta kommer en tänkbar förklaring:
- Han kan förstås ha blivit slängd i vattnet. Han kan ha mördats av någon vettvilling. Det var kvav lungt på sjön det har polisen konstaterat. Sjösjuk har han således inte blivit och ingen annan hade märkt några tecken på det heller."

Hopp i artikeln till sidan 101.

"- Hans syster som är ett år yngre än vad han var. Hon fantiserar förstås vilt tillsammans med sina kamrater om att Sven-Erik ska komma tillbaka en dag och de har alla möjliga fantastiska förklaringar på att han har varit borta. Men så är det inte alls."

Tyvärr så står det inte i artikeln om Sven-Erik Ness försvann på väg till eller från Åland. Ej heller det exakta datumet resan gjordes.

Han måste ha fallit överbord och hamnat i vattnet? Var det mord som modern misstänkte? Var det genom en olycka?

Någon som har hört talats om detta försvinnande förut? Är det isf någon som vet om de återfann kvarlevorna efter honom?
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-07-31 kl. 22:51.
Citera
2010-03-13, 16:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Verkar inte ha blivit dödförklarad?

Enligt uppgift som jag erhållit, så verkar det inte som om Sven-Erik Ness har blivit dödförklarad? Konstigt med tanke på vad modern säger i samtalet med Svedelid 1976.

Modern avliden 2004 medans fadern lever fortfarande.
Citera
2010-03-13, 16:43
Medlem
William Hainess avatar
Hittar i alla fall ingen Sven-Erik Ness på Ratsit, men Sikås-bulletinen har en Sven-Erik Ness listad som född den 29:e maj 1957... men jag antar att de listat samtliga utan att ta hänsyn till om de är avlidna? Här är länken:

http://www.sikasbulletinen.se/Sikas.html

Annars så verkar det vara det som finns på nätet om denne herre.
Citera
2010-03-13, 18:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Samma person.

Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Hittar i alla fall ingen Sven-Erik Ness på Ratsit, men Sikås-bulletinen har en Sven-Erik Ness listad som född den 29:e maj 1957... men jag antar att de listat samtliga utan att ta hänsyn till om de är avlidna? Här är länken:

http://www.sikasbulletinen.se/Sikas.html

Annars så verkar det vara det som finns på nätet om denne herre.

Tack för denna information William Haines.

Detta måste vara samma person som omnämns i Sikås-bulletinen som försvann 1975.
Citera
2010-03-16, 18:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Del av artikel Nerikes Allehanda tisdgen den 14 oktober 1975.

Artikeln finns på första sidan och sidan 11.

"Olycka eller ett brott?

"Fjugestapojke mystiskt borta under båtresa."

"Örebropolisen var på måndagen inkopplad på ett mystiskt försvinnande som skedde natten till lördagen under en Ålandsresa. På en färja från Stockholm till Mariehamn försvann spårlöst en 18-årig yngling från Fjugesta. Polsien både i Stockholm och Mariehamn har gjort efterforskningar men inte kunnat finna någon förklaring till att 18-åringen plötsligt var borta. Olyckshändelse eller brott?"

Hopp iartikeln.

"Färjan avgick enligt Stockholmspolisen från Skeppsbron vid 19-tiden på fredagskvällen. 18-åringen och hans arbetskamrater åt middag och man dansade också. Några arbetskamrater till 18-åringen såg honom vid 23-tiden passera det bord i baren dessa satt vid och han var då ensam. Efter kl 24 har ingen sett ynglingen.

På lördagsmorgonen upptäcktes att 18-åringens sovplats i hans hytt var tom och oanvänd. 18-åringens bagage fanns kvar. Färjan kom till Mariehamn mellan 01-02 på natten. Sedan 18-åringen saknats gjordes med besättningens hjälp en grundlig genomsökning av hela fartyget, När man inte kunde finna ynglingen anmäldes försvinnandet till polisen i Mariehamn."

Hopp i artikeln.

"Enligt Stockholmspolisen kan det anses fastställt att 18-åringen inte steg iland i Mariehamn när färjan anlände dit. Detta är Mariehamnspolisen aäker på. Ynglingen försvann alltså på båten."
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-16 kl. 18:03.
Citera
2010-03-17, 17:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Del av artikel Nerikes Allehanda onsdagen den 15 oktober 1975.

Artikeln på första sidan och sidan 12 och är skriven av Hans Söder. Nu nämns den försvunne vid namn för första gången.

"Polisen utan spår."

"Vad har hänt försvunne Sven-Erik?"

På första sidan finns också ett foto på hans mamma, pappa och syster sittande vid ett bord.

Sidan 12.

Okänd flicka kan ge tips om Fjugestabon?"

Hopp i texten.

"Enligt vad som framkommit var emellertid den den försvunne vid 23-tiden tillsammans med en flicka som han träffat ombord på färjan. Flickan var inte någon för 18-åringen bekant medresenär. En fotograf, troligen knuten till båten, uppges ha tagit bild av dem tillsammans. Det är det sista spår man har efter den försvunne 18-åringen. Ännu på tisdagen hade polisen inte kommit i kontakt med eller kunnat identifiera flickan."
Citera
2010-08-15, 14:25
Medlem
BoISarens avatar
Kriminalhistoria => Försvunna personer

//Mod
Citera
2011-08-21, 13:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sven-Erik Ness 1975.

Eftersom Ördög har tagit upp ett flertal intressanta försvinnanden på färjorna mellan Sverige-Åland och Sverige Finland så "flyttar jag fram" fram tråden om Sven-Erik Ness försvinnande.

Hans försvinnande är också det enda som som tagits upp innan Ördögs senaste trådstart.
Citera
2013-10-29, 21:56
Medlem
Har en bekant på jobbet som är ifrån Fjugesta, Fjugesta är inte alls stort skulle uppskatta att det bor max 3000-4000 personer där och ska återkomma om jag får reda på något matnyttigt.
Citera
2015-10-25, 17:36
Medlem
Jag var skolkamrat med Sven-Erik och vi umgicks, jag tror att någon har bragt honom om livet.
Det skumma är att denna båt "Baltic Star" figurerade vid flera försvinnanden och i samtliga fall så var det unga pojkar mellan 12 - 18 år som försvann. Besättningen fick i pressen kritik för att vara onödigt våldsamma.
Men en tanke som förföljt mig är att det just var pojkar som försvann, det ger mig dåliga vibbar.
Sven-Erik såg yngre ut än 18 år, så kanske det fanns någon i besättningen som hade en viss dragning till just pojkar. Detta är olustigt att tänka på men varför var det just på Baltic Star sådant hände ?
Att besättningen hjälpte till att leta borgar ju inte på något vis för att han inte fanns gömd någonstans på båten. Kanske vi kan hjälpas åt att få fram artiklar från 1970-talet om Baltic Star, det finns mer att läsa det är jag säker på.
Citera
2015-10-29, 00:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Baltic Star.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jag var skolkamrat med Sven-Erik och vi umgicks, jag tror att någon har bragt honom om livet.
Det skumma är att denna båt "Baltic Star" figurerade vid flera försvinnanden och i samtliga fall så var det unga pojkar mellan 12 - 18 år som försvann. Besättningen fick i pressen kritik för att vara onödigt våldsamma.
Men en tanke som förföljt mig är att det just var pojkar som försvann, det ger mig dåliga vibbar.
Sven-Erik såg yngre ut än 18 år, så kanske det fanns någon i besättningen som hade en viss dragning till just pojkar. Detta är olustigt att tänka på men varför var det just på Baltic Star sådant hände ?
Att besättningen hjälpte till att leta borgar ju inte på något vis för att han inte fanns gömd någonstans på båten. Kanske vi kan hjälpas åt att få fram artiklar från 1970-talet om Baltic Star, det finns mer att läsa det är jag säker på.

Stort tack för ditt inlägg Grodologen!

Alltid intressant att läsa ett inlägg från en person som själv har träffat den försvunne. Hur var Sven-Erik som person? Du skriver att han såg yngre ut än sina 18 år.

Det där med att just färjan Baltic Star skall ha figurerat i andra försvinnanden känner jag inte till sedan tidigare. Så det var alltid pojkar som försvann.

Visst finns den möjligheten att någon bragde honom om livet? Han kan också ha omkommit genom en olycka?
Citera
2015-10-29, 07:54
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen

Stort tack, Grodologen, för den här informationen. Jag håller med Skaraborg2 att det alltid är extra stimulerande när sådana här trådar om gamla försvinnanden tillförs information av personer som känt de berörda individerna! Det visar att de ännu lever kvar i minnet hos somliga.

Men det var från M/S Achilleus som Ness försvann, inte från Baltic Star. (Eller har du information som vi andra inte känner till?) Kolla inlägg #8 och #10 i nedanstående tråd.

(FB) Försvinnanden på Finlandsbåtarna: Juho Heino & sex andra, 1975-77

Mer information om Achilleus - ursprungligen M/S Hans Broge - finns här:
http://www.faktaomfartyg.se/hans_broge_1939.htm

Baltic Star hette ännu inte så år 1975. Hon var sjösatt 1953, hette ursprungligen M/S Birger Jarl, men innehades sedan 1973 av Jakob Line och trafikerade rutten Jakobstad-Skellefteå.
https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Birger_Jarl

Berätta gärna mer om de försvunna pojkarna, antingen i tråden ovan (som jag helst skulle döpa om till "Samlingstråden om försvinnanden på Finlandsbåtarna under epoken 1960-2000") eller i en helt ny diskussion!
Senast redigerad av Ördög 2015-10-29 kl. 08:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in