Citat:
Ursprungligen postat av Zeeee
Jag har nu fått hem mitt MT2 och verktyg. Tänkte börja "kuren" 17/10. Och har nu en fråga, jag opererade nyligen ovansidan på ena låret. Och har nu sårskorpa kvar på 10 cm (från stygnen).
Och undrar om MT2 kan påverka huden på detta ställe då det är nyligen bildad ärrvävnad. Sen vet jag sen innan att det inte är bra att sola solarium med sår.
Tack på förhand!
Ärrvävnad ska inte utsättas för solen under läkningstiden då den blir missfärgad, brun och syns väldigt mycket tydligare om man solar...
Melanotanet torde ge samma effekt som vanlig sol dvs en förmörkning av ärrvävnaden , dock bör missfärgning inte uppkomma lika snabbt som om du spenderade tid i solen/solariet. Men det beror också på vilka doser du har i dig.
Så bäst vore kanske att vänta ett tag med melanotanet, åtminstonde så att sårskorpan hunnit läka innan injecering av melanotan.
Tänk också på att ärrvävnad faktiskt tar upp till två år att helt läka.
Om du ändå vill börja kör på ganska låga doser i början och sola inte. Effekten av melanotan går snabbare om man solar och dessa i kombination borde ge ökad risk för just den förmörkningen man vill undvika.
Sen har vi ju individfaktorn, där det faktiskt är så att vissa är mer eller mindre känsliga, så återigen prova dig fram efter vad som passar dig, men var medveten om de eventuella saker som kan ske.
För övrigt ska du inte lägga dig i ett solarie med ett färskt sår, den bakterieehärden klarar sig din kropp bra utan när den är under läkning.