Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Nu fick han ju göra lite tester och fick lite svar. Det är nämligen långt ifrån ovanligt att läkaren tittar på en och säger att det inte behövs någon medicin. Jag råkade själv ut för det för ett tag sedan, trots att jag är ganska tänkade själv så satt jag där och lyssnade på vad läkaren sa som ett litet spån. Efteråt kom jag på att jag skulle ha krävt prover iaf.
Jag hade/har en influensa som inte har gett med sig ordentligt. Jag har vänner och bekanta som har haft samma, gått till läkaren och det har tagits prover och de har fått medicin. Min läkare tittade på mig och sa att jag inte behövde, jag blev glad för jag gillar inte att ta medicin men jag hostar lite fortfarande medan de andra är friska. Som sagt, min kropp klarar det ju så jag är glad att jag slapp men det kändes oseriöst i efterhand.
Min dotter var förra året för en envis influensa. Läkaren tog halsprov och sa att det inte såg ut som att hon behövde medicin men de tog en blodprov för säkerhets skull och då visade det sig att hon behövde medicin och läkaren påpekade att det var tur att de tog provet.
En vårdcentral som vann pris för bäst ekonomi var känd bland de boende för att aldrig ta några prover utan skicka hem folk och be dem ta en värktablett lr så. En läkare där sa till mig att det inte finns några halsinfektioner som kräver medicin..
Men du kan ju fortsätta att tro att den Svenska vården är vad den var för 20 år sedan om du vill... Men jag påstår att det handlar om pengar i första hand numera och jag är undersköterska, min dotter också och min mamma är sjuksköterska. Jag jobbar inte inom vården och min dotter ska bli kiropraktor men vi har en insikt i förändringen i de ekonomiska förutsättningarna inom vården under åren i vår familj.
De absolut flesta banala halsinfektioner behöver heller ingen medicin. Även streptokocktonsilliter har hög grad av spontan utläkning. Vanliga viroser kräver absolut inte någon medicin och efter en luftvägsinfektion är det inte ovanligt med hosta i 4-6 veckor. När man utreder tillfälliga infektioner på vårdcentral är inte provsvaren som är det primära, utan hur patienten mår. Det är patienten som ska (eller inte ska) behandlas, inte provsvaret. Så, då var vi klara med det.
Är du undersköterska med familjemedlemmar i vården kan du knappast undgått den uppblossande antibiotikaresistensen, orsakad av överanvändning? Du kan heller inte missat diskussionerna kring läkemedelsberoenden av olika slag, orsakade av överanvändning? Att vi inom vården i dag strävar bort från onödig förskrivning av t ex antibiotika, starka smärtstillande och bensodiazepiner (för att nämna några
mediciner) är ansvarsfullt och seriöst. Att fläska på med Kåvepenin mot snuva är det inte. En massa irrelevanta prover ändrar inte den saken.