• 3
  • 4
2010-10-10, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halebop4
Sömnlös, efter att jag tappade synen på vänstra ögat för ett par timmar sen. Det var som man hade väldigt svarta solglasögon på sig inomhus, där man bara kan se konturer av saker. Höll i sig ca 30 minuter, sen blev såg jag som vanligt igen. Tips, va det kan bero på? Likaså vänster ben som domnar och "pirrar" sista tiden... avskyr att besöka vitrockar, och skulle behöva lite tips va det kan vara.

Skulle nog anlita en vitrock om jag var du, de är rätt så justa faktiskt.
Citera
2010-10-10, 18:37
Medlem
Exakt detta har bekanta råkat ut för. Typ att halva synen (!) på ett öga försvinner i någon timme och sedan kommer tillbaka.

Högst sannolikt en liten blodpropp. Skulle definitivt diskutera detta med min lokala vitrock, om det hade hänt på mig.
Citera
2010-10-10, 22:44
Medlem
Shrewishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Nu fick han ju göra lite tester och fick lite svar. Det är nämligen långt ifrån ovanligt att läkaren tittar på en och säger att det inte behövs någon medicin. Jag råkade själv ut för det för ett tag sedan, trots att jag är ganska tänkade själv så satt jag där och lyssnade på vad läkaren sa som ett litet spån. Efteråt kom jag på att jag skulle ha krävt prover iaf.

Jag hade/har en influensa som inte har gett med sig ordentligt. Jag har vänner och bekanta som har haft samma, gått till läkaren och det har tagits prover och de har fått medicin. Min läkare tittade på mig och sa att jag inte behövde, jag blev glad för jag gillar inte att ta medicin men jag hostar lite fortfarande medan de andra är friska. Som sagt, min kropp klarar det ju så jag är glad att jag slapp men det kändes oseriöst i efterhand.
Min dotter var förra året för en envis influensa. Läkaren tog halsprov och sa att det inte såg ut som att hon behövde medicin men de tog en blodprov för säkerhets skull och då visade det sig att hon behövde medicin och läkaren påpekade att det var tur att de tog provet.

En vårdcentral som vann pris för bäst ekonomi var känd bland de boende för att aldrig ta några prover utan skicka hem folk och be dem ta en värktablett lr så. En läkare där sa till mig att det inte finns några halsinfektioner som kräver medicin..

Men du kan ju fortsätta att tro att den Svenska vården är vad den var för 20 år sedan om du vill... Men jag påstår att det handlar om pengar i första hand numera och jag är undersköterska, min dotter också och min mamma är sjuksköterska. Jag jobbar inte inom vården och min dotter ska bli kiropraktor men vi har en insikt i förändringen i de ekonomiska förutsättningarna inom vården under åren i vår familj.

De absolut flesta banala halsinfektioner behöver heller ingen medicin. Även streptokocktonsilliter har hög grad av spontan utläkning. Vanliga viroser kräver absolut inte någon medicin och efter en luftvägsinfektion är det inte ovanligt med hosta i 4-6 veckor. När man utreder tillfälliga infektioner på vårdcentral är inte provsvaren som är det primära, utan hur patienten mår. Det är patienten som ska (eller inte ska) behandlas, inte provsvaret. Så, då var vi klara med det.

Är du undersköterska med familjemedlemmar i vården kan du knappast undgått den uppblossande antibiotikaresistensen, orsakad av överanvändning? Du kan heller inte missat diskussionerna kring läkemedelsberoenden av olika slag, orsakade av överanvändning? Att vi inom vården i dag strävar bort från onödig förskrivning av t ex antibiotika, starka smärtstillande och bensodiazepiner (för att nämna några mediciner) är ansvarsfullt och seriöst. Att fläska på med Kåvepenin mot snuva är det inte. En massa irrelevanta prover ändrar inte den saken.
Citera
2010-10-12, 23:20
Medlem
Liten uppdatering igen. Neurologen ringde dagen efter, så nu har jag varit där och fått lite tabletter...
trombyl 160 mg och simvastatin. Var uppe och körde vita porslinsbussen efter jag tagit det senaste inatt. Väntar på att få reda på om det blir fler undersökningar, men det känns som att det räcker nu.
Fö är jag i yngre medelåldern, normalviktig, men äter skräpmat, och har ett sjukt stressigt jobb. Jag tror det är stress, inget annat. Vad tror ni?
Citera
2010-10-12, 23:24
Medlem
tzjs avatar
Stress i kombination med dåliga matvanor är ingen höjdare för kroppen. Röker du också så blir det ännu värre.

Börja med att försöka skaffa bättre matvanor.
Citera
2010-10-13, 00:14
Medlem
Är ganska sur för att jag missade en tjänst jag sökte precis i samband med första gången jag var på att akuten. Lite för ärlig och berättade vad som hade hänt, och igår fick jag motiveringen att anledningen till att jag inte fick tjänsten var att dom bedömde mig som ett "osäkert kort" och hade velat veta hur det skulle påverka jobbsituationen. Jag har hela tiden sagt att det är inget som jag ser det, som kommer påverka min förmåga att jobba. WTF! Jag har haft en sjukdag totalt, efter en natt på akuten, resten har jag skött på min sk fritid.
Citera
2010-10-18, 11:57
Medlem
Liten uppdatering igen. Nu ringde neurologen igen, och berättade att synbortfallen med största sannolikhet var små blodproppar som gått, samt att CT'n som tidigare var u.a, visade en cysta som gör att flödet i ventriklarna (om jag fattar det rätt) inte flyter på som det ska. Hm... Det kunde vara den som orsakar yrseln, och ska utredas vidare med en MR, och ev tas bort. Sen skulle jag in på mer blodprover.. Cystor i skallen låter inget vidare, och funderar på hur det kunde vara utan anmärkning första gången dom tittade på plåtarna?
Citera
2010-10-18, 13:34
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halebop4
Liten uppdatering igen. Nu ringde neurologen igen, och berättade att synbortfallen med största sannolikhet var små blodproppar som gått, samt att CT'n som tidigare var u.a, visade en cysta som gör att flödet i ventriklarna (om jag fattar det rätt) inte flyter på som det ska. Hm... Det kunde vara den som orsakar yrseln, och ska utredas vidare med en MR, och ev tas bort. Sen skulle jag in på mer blodprover.. Cystor i skallen låter inget vidare, och funderar på hur det kunde vara utan anmärkning första gången dom tittade på plåtarna?

Skönt att du inte gav dej utan fortsatte söka svar på problemen!
Dina symtom tydde faktiskt på att det var något sådant som småproppar på gång. Nu ska vi inte påstår att det alltid är sådant, men att man ska få det utrett om det händer.
En del förändringar är ju så små att dom är svåra att finna så oroa dej inte.
Hoppas du vill fortsätta uppdatera - och givetvis:
Lycka till!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här