2010-10-03, 21:57
Medlem
Shrewishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halebop4
Talade om för för läkaren att jag har haft domningar el "krypningar" i benen senaste veckorna av och till, men även känns mig lite yr. Så han kollade om jag kunde röra benet, och det var inga problem.

Hursomhelst, så pratade han först om en ev röntgen, men tyckte inte det var nödvändigt, då det inte var båda ögonen som jag tappade synen på, samt att synen i vänster öga var normal igen.

Det kändes som han hade hittat sitt leg i ett Kellogspaket...

Nu har du ju inte sagt särskilt mycket om ditt allmänna hälsotillstånd eller din ålder så det är väldigt svårt att värdera de fynd du beskriver, men hittills finns verkligen inget att anmärka på i den vård du fått. Halskärlsduplex låter nästan lite överdrivet, om den inte föregåtts av en MR hjärna?

DT skalle ska man verkligen inte safta på med hur som helst på unga människor. Förutom en ökad risk för malignitet innebär strålningen över linserna förhöjd risk för grå starr. I dag börjar människor strålas redan i unga år, den ena nästan helt onödiga undersökningen efter den andra eftersom man i effektiviseringens namn (och allmän ångest för att lämna något, vad som helst, outrett) inte har tid att avvakta. Vi har ingen aning om vad resultatet av denna röntgenorgie blir på sikt.
Citera
2010-10-03, 22:42
Medlem
Om du inte känner att läkaren som undersökte dig var bra ska du absolut söka en ny och inte ge dig förrän du får ett svar. Det är dyrt med prover och tester så det är vanligt att de försöker spara in på det. Ge dig inte förrän de har gjort de tester som behövs.

Jag har en kollega på jobbet som fick tunnelsyn en morgon helt plötsligt. Det konstaterades vara en sorts migrän och har inte kommit tillbaka sedan dess. Jag ska träffa henne på tisdag, jag kan fråga henne om hon hade någon kroppslig påverkan men det var inget hon nämnde iaf.
Citera
2010-10-05, 00:19
Medlem
Ikväll gick ridån ner för ena ögat igen, för andra gången den här veckan. Det blev svart 3-4 minuter, utan några andra symptom, som domningar etc. Samma öga. Försökt ta reda på ut vilken dr som remitterade mig till en halspulsåderundersökning, som jag gjorde en vecka efter CT:n, eftersom jag inte fått svar på den än. Enl växeln på sjukhuset svarar inte akuten på frågor, utan då får jag åka dit, men jag vill bara få ett svar på ultraljudet och vad dr hette. Lite onödigt att åka dit för den sakens skull, men är osäker på hur jag ska ta reda på det på annat håll.

Hur lång tid brukar svar ta? Nu har det gått 3 veckor. Skickar dom svar om allt ser bra ut? Jag är inte så bevandrad i sjukhusvärlden, och undviker gärna sjukhus i största möjliga mån. Tacksam för tips.
Citera
2010-10-05, 21:55
Medlem
Jag lyssnade med tjejen på mitt jobb och det var ett migränanfall som gav henne tunnelseende en morgon. Det var många år sedan och hon har aldrig haft det efter det och hon hade migrän innan också.

Hon sa att de testade att hon skulle stå på ett ben och hålla ut armarna för att utesluta, (hjärnblödning trodde hon).

Men det verkar inte som du har migrän iaf för då skulle det inte komma så tätt nu.

Om jag vore dig skulle jag inte gå ut från sjukhuset förrän jag har fått veta vad det är, jag skulle inte vänta några 3 jävla veckor när jag inte ens har fått en röntgen iaf..

Jag tror inte att du har berättat din ålder?

Är du i god form för övrigt, ingen övervikt, usel kondition osv?
Citera
2010-10-06, 02:51
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag förstår du väntar på svaret som dröjer så länge.
Har du inte läkare på din vårdcentral? Ordna en TID dit - samtidigt som du säger ifrån att du önskar att dom skaffar fram svar på undersökningen. Då borde dom kunna göra det.

Får man remisser via akuten så blir det genast svårare med svar då man vanligen inte kommer på "återbesök" dit.
Går det inte att ordna så får du kanske helt enkelt åka till akuten igen - och där be om besked eller att dom skickar svar till någon bestämd läkare.
Kan också vara så att dom skickat över svaret till någon mottagning som ska ge besked där det blivit liggande pga att det inte funnits några lediga tider. Du får försöka höra om det kan vara så.
Avdelningen som utförde undersökningen har också uppgifter om vilken läkare som remitterade dej dit.

Så är det ju patientsekretessen som också gör det svårt att få svar via telefon. Vem som helst ska inte kunna ringa och lämna dina uppgifter och få information om dej.

Ibland måste man vara tjatig, tyvärr.

Finns det någon privat neurolog i närheten av där du bor så vore det nog bästa lösningen - oberoende på vad som dina problem kommer av migrän, TIA el. dyl.
Med tanke på att symtomen återkommer så tycker jag du borde få ett svar.
Mvh
Senast redigerad av Eliza CT 2010-10-06 kl. 02:54.
Citera
2010-10-07, 00:23
Medlem
Ringde vårdcentralen idag, och fick träffa en dr som lyckades få tag på provsvaret på ultraljudet. Hade plack tror jag det hette i halspulsådern, så jag skickades tillbaka till akuten. Väl där, så sa dr att om det bara är ena ögat som jag tappar synen på behöver dom inte utreda det där, utan hänvisade mig tillbaka till vårdcentralen, och ett besök till ögon. Tack för alla tips och råd. Nu lägger jag ner det här!
Citera
2010-10-07, 00:37
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ringde vårdcentralen idag, och fick träffa en dr som lyckades få tag på provsvaret på ultraljudet. Hade plack tror jag det hette i halspulsådern, så jag skickades tillbaka till akuten. Väl där, så sa dr att om det bara är ena ögat som jag tappar synen på behöver dom inte utreda det där, utan hänvisade mig tillbaka till vårdcentralen, och ett besök till ögon. Tack för alla tips och råd. Nu lägger jag ner det här!

Tack för uppdateringen. Bra att du lyckades få ett svar om än inte så utförligt.
Du hade alltså plackbildning. Vet du om det var på båda sidor?
Hoppas nu du snabbt kommer till en bra ögonläkare som kan förstå dina problem.
Uppdatera gärna vidare.
Mvh
Citera
2010-10-07, 20:13
Medlem
Dagens uppdatering. Tillbringat hela dagen på ögon, och gjort massor av tester. Inga fel där, förutom att jag tydligen inte var så bra på att se ljuspunkter i ngt test. Ögondr tyckte man skulle fortsätta utreda skallen, då förträngningarna i halsen var ovanliga för min min ålder och övriga hälsa. CT'n i skallen visade på förminskade ventriklar, men i övrigt u.a. Nu verkar det som dom ska göra ngn röntgen med kontrastvätska.
Citera
2010-10-08, 03:33
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Dagens uppdatering. Tillbringat hela dagen på ögon, och gjort massor av tester. Inga fel där, förutom att jag tydligen inte var så bra på att se ljuspunkter i ngt test. Ögondr tyckte man skulle fortsätta utreda skallen, då förträngningarna i halsen var ovanliga för min min ålder och övriga hälsa. CT'n i skallen visade på förminskade ventriklar, men i övrigt u.a. Nu verkar det som dom ska göra ngn röntgen med kontrastvätska.

Så bra att du fick komma till ögonläkare så snabbt! Låter bra att dom fortsätter med utredningen.
Hoppas du vill fortsätta att uppdatera här.
Mvh
Citera
2010-10-08, 15:39
Bannlyst
låter absolut inte bra det där. håller tummarna, och ge dig inte förens du fått någon vård, för nått måste hända.
Citera
2010-10-09, 11:50
Medlem
Shrewishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Om du inte känner att läkaren som undersökte dig var bra ska du absolut söka en ny och inte ge dig förrän du får ett svar. Det är dyrt med prover och tester så det är vanligt att de försöker spara in på det. Ge dig inte förrän de har gjort de tester som behövs./.../

Men vilka dumheter.

Vilka tester behövs då? Va? Nähä, det vet du förstås inte, däremot vet du att behandlande läkare på grund av att "det är dyrt med prover och tester" säkert avstår från dessa oidentifierade men nödvändiga och kostsamma åtgärder.

Herregud. Tillbaks med dig till spöktrådarna.
Citera
2010-10-10, 09:52
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
Men vilka dumheter.

Vilka tester behövs då? Va? Nähä, det vet du förstås inte, däremot vet du att behandlande läkare på grund av att "det är dyrt med prover och tester" säkert avstår från dessa oidentifierade men nödvändiga och kostsamma åtgärder.

Herregud. Tillbaks med dig till spöktrådarna.

Nu fick han ju göra lite tester och fick lite svar. Det är nämligen långt ifrån ovanligt att läkaren tittar på en och säger att det inte behövs någon medicin. Jag råkade själv ut för det för ett tag sedan, trots att jag är ganska tänkade själv så satt jag där och lyssnade på vad läkaren sa som ett litet spån. Efteråt kom jag på att jag skulle ha krävt prover iaf.

Jag hade/har en influensa som inte har gett med sig ordentligt. Jag har vänner och bekanta som har haft samma, gått till läkaren och det har tagits prover och de har fått medicin. Min läkare tittade på mig och sa att jag inte behövde, jag blev glad för jag gillar inte att ta medicin men jag hostar lite fortfarande medan de andra är friska. Som sagt, min kropp klarar det ju så jag är glad att jag slapp men det kändes oseriöst i efterhand.
Min dotter var förra året för en envis influensa. Läkaren tog halsprov och sa att det inte såg ut som att hon behövde medicin men de tog en blodprov för säkerhets skull och då visade det sig att hon behövde medicin och läkaren påpekade att det var tur att de tog provet.

En vårdcentral som vann pris för bäst ekonomi var känd bland de boende för att aldrig ta några prover utan skicka hem folk och be dem ta en värktablett lr så. En läkare där sa till mig att det inte finns några halsinfektioner som kräver medicin..

Men du kan ju fortsätta att tro att den Svenska vården är vad den var för 20 år sedan om du vill... Men jag påstår att det handlar om pengar i första hand numera och jag är undersköterska, min dotter också och min mamma är sjuksköterska. Jag jobbar inte inom vården och min dotter ska bli kiropraktor men vi har en insikt i förändringen i de ekonomiska förutsättningarna inom vården under åren i vår familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in