• 1
  • 2
2010-09-09, 02:46
Medlem
Sömnlös, efter att jag tappade synen på vänstra ögat för ett par timmar sen. Det var som man hade väldigt svarta solglasögon på sig inomhus, där man bara kan se konturer av saker. Höll i sig ca 30 minuter, sen blev såg jag som vanligt igen. Tips, va det kan bero på? Likaså vänster ben som domnar och "pirrar" sista tiden... avskyr att besöka vitrockar, och skulle behöva lite tips va det kan vara.
Citera
2010-09-09, 02:58
Medlem
Humiliators avatar
Kanske en tia-attack, en blodpropp som löst upp sig själv. Googla och sök på symptom. Ingen orsak till panik men var på din vakt. Uppsök läkare, du kanske behöver blodförtunnande medicin.
Citera
2010-09-09, 04:48
Bannlyst
Det du beskriver hände på ett ungefär samma sätt på min mormor.. Det visade sig vara en slags hjärnblödning, lättare form.. tror de sa tia attack. hon klarade sig iallafall utan skador och så. uppsök läkare snarast!
Citera
2010-09-09, 07:00
Medlem
Generellt dumt att spekulera i vad det kan vara för något i ett forum som detta. Det finns ett flertal olika mer eller mindre troliga orsaker, allt från mer banala, ofarliga till mer allvarliga.

Du skall söka läkare akut.
Citera
2010-09-09, 07:58
Medlem
Precis tillbaks efter en tidig morgon på akuten. Efter läkaren lyst med en vanlig fick lampa i ögonen, samt att jag fick stå ut å blunda och ta på näsan växelvis fick jag åka hem igen 3 timmar senare...
300 kr fattigare och inte det minsta klokare
Citera
2010-09-09, 08:04
Medlem
Kan man utesluta en tia-attack utan att göra en röntgen?
Citera
2010-09-09, 13:06
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halebop4

En tia-attack är snabbt övergående så om den inte gett varaktig skada syns den inte.
Däremot ska man ALLTID söka läkare om man råkar ut för detta. Det kan dra med sej större besvär efteråt.
Talade du med läkaren om ditt ben TS? Vad sa han om det?
Se det inte så negativt med besöket. Du har gjort vad du skulle och ficklampan resp finger-nästest är betydelsefulla kontroller på ev skada i nervsystemet, även om du tycker det är lite.

Har du haft problemen med benet länge så tycker jag t.o.m. att du ska prata med din vårdcentral om det. Alltså ytterligare läkarbesök

F.ö. kan åldern och ditt hälsotillstånd f.ö påverka riskerna och om det vet vi ju inget. Däremot den läkare du träffade.
Mvh
Citera
2010-09-09, 13:19
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halebop4
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
En tia-attack är snabbt övergående så om den inte gett varaktig skada syns den inte.
Däremot ska man ALLTID söka läkare om man råkar ut för detta. Det kan dra med sej större besvär efteråt.
En TIA-attack är som sagt relativt snabbt övergående. Men du bör göra en datortomografi av hjärnan för att utesluta andra bakomliggande orsaker till de fokala symtomen. Har man upplevt vad man kan anta vara en TIA bör man ändå uppsöka sjukvård snarast möjligt. Undersökningen sedan syftar ofta till att utesluta intrakraniella expansiviteter i övrigt.
Citera
2010-09-09, 13:52
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
En TIA-attack är som sagt relativt snabbt övergående. Men du bör göra en datortomografi av hjärnan för att utesluta andra bakomliggande orsaker till de fokala symtomen. Har man upplevt vad man kan anta vara en TIA bör man ändå uppsöka sjukvård snarast möjligt. Undersökningen sedan syftar ofta till att utesluta intrakraniella expansiviteter i övrigt.

Ja, som jag skrivit anser jag att man alltid ska söka läkare i sådana här situationer. Vad jag vet brukar CT göras men TS läkare ansåg annorlunda.
Kanske med tanke på resurser?
Men jag tycker i varje fall att en utredning borde göras i efterhand för att om möjligt utreda/utesluta förändringar.
Mvh
Citera
2010-09-09, 14:10
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Ja, som jag skrivit anser jag att man alltid ska söka läkare i sådana här situationer. Vad jag vet brukar CT göras men TS läkare ansåg annorlunda.
Kanske med tanke på resurser?
Men jag tycker i varje fall att en utredning borde göras i efterhand för att om möjligt utreda/utesluta förändringar.
Mvh
Det skulle ju inte vara förvånande. Man kan ju tycka att en patients oro ska bli mer tagen på allvar än en klinisk undersökning med TS symtombeskrivning. Risken med att strunta i ex. en röntgen-us i förstaskedet är ju 1 - patienten får söka via vårdcentral/akuten igen, pga. oro eller att det händer igen. 2 - att patienten mår prima en lång tid framöver för att sedan insjukna akut, och ha sämre prognos än om det utretts nu - och blir mer kostnadskrävande ur resurssynpunkt. Det är mer en reflektion än något jag berättar specifikt för dig då jag förstår att du redan vet vad jag menar. Eller inte?
Citera
2010-09-09, 14:41
Medlem
DanSnows avatar
Det bör göras en CT-skalle samt ultraljud på kärlen i din hals för att utesluta plack som kan vara orsak till TIA.
Citera
2010-09-09, 14:50
Medlem
Talade om för för läkaren att jag har haft domningar el "krypningar" i benen senaste veckorna av och till, men även känns mig lite yr. Så han kollade om jag kunde röra benet, och det var inga problem.

Hursomhelst, så pratade han först om en ev röntgen, men tyckte inte det var nödvändigt, då det inte var båda ögonen som jag tappade synen på, samt att synen i vänster öga var normal igen.

Det kändes som han hade hittat sitt leg i ett Kellogspaket...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in