Citat:
Ursprungligen postat av MartinESS
Som rubriken lyder så har min kompis facebook- och hotmailkonto blivit hackat. Förövaren har även bytt lösenord. Frågan är hur man ska gå tillväga för att få tillbaka kontrollen över inloggningarna. Någon som vet hur man kan ta reda på IP-adressen för att sedan kunna ta reda på vad personen heter och bor. Finns det någon expert som kan hjälpa till?
Allvarligt!?! Utan att ens söka så vågar jag nog påstå att det finns minst 50 nånting sådana här trådar om hackade hotmail konton och
"hur får jag tag i hans dära ip nummer så jag kan se var han bor.. jag har sett på tv att dem kan göra så!"
.... SÖK FÖR I HELVETE! ...
Men för att vara så vänliga som jag ändå är så! När man skapar ett konto, mail, what ever.. Så fyller man väl "alltid" i säkerhetsrutiner för återställning av lösenord antingen med alternativa mailadresser, hemliga säkerhetsfrågor etc etc... Det första man kan göra är ju att åtminstone trycka på "återställ lösenord" på sidan i fråga och testa sig fram..
Och sen får väl din "kompis" se till att ha en brandvägg, ett skyddat nätverk, svårt lösenord, inte samma lösenord överallt, och en ordentlig säkerhetsfråga till att börja med kanske.....
Annars är det lite som att hoppa i havet utan flytväst när man vet att man inte kan simma!