Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-03, 16:57
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Grannens router sparar din dators MAC-adress. Den kan du enkelt sproofa.
Men sen är det ganska långsökt att polisen kommer kolla upp mac-adressen i routern. sedan försöka spåra den tillbaka till just ett datormärke. Kontakta datormärket och se vilken affär som sålde den datorn. Sen kontakta affären och få ut uppgifter om vem som har köpt datorn i butiken.

Innan detta är klart så har säkert routern släppt mac-adressen och den är borta ifrån routern.
Precis, det är därför jag undrar vad de menar med relativt lätt?
Citera
2013-02-03, 17:19
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Grannens router sparar din dators MAC-adress. Den kan du enkelt sproofa.
Men sen är det ganska långsökt att polisen kommer kolla upp mac-adressen i routern. sedan försöka spåra den tillbaka till just ett datormärke. Kontakta datormärket och se vilken affär som sålde den datorn. Sen kontakta affären och få ut uppgifter om vem som har köpt datorn i butiken.

Innan detta är klart så har säkert routern släppt mac-adressen och den är borta ifrån routern.
Att spoofa en mac-adress tar ju inte många sekunder.
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Precis, det är därför jag undrar vad de menar med relativt lätt?
Avlyssna trafik och se vem som använder den aktuella mac-adress, t.ex om du loggar in på ditt Facebook-konto. Kräver dock att din dator är aktiv när polis är där.
Citera
2013-02-03, 17:34
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Att spoofa en mac-adress tar ju inte många sekunder.

Avlyssna trafik och se vem som använder den aktuella mac-adress, t.ex om du loggar in på ditt Facebook-konto. Kräver dock att din dator är aktiv när polis är där.
...och använder samma dator. Avlyssna trafiken lär väl inte polisen göra för upphovsrätts-brott.
Citera
2013-02-03, 17:45
Medlem
ArneIIIs avatar
Men om vi vänder på det då. Om man kör öppet nätverk och har ett antal datorer, varav en man gör olagligheter på (köpt begagnad/kontant), och sedan förvarar denna på annan plats.

Leder det till fällande dom?
Citera
2013-02-03, 17:54
Medlem
salxars avatar
Citat:
Men om vi vänder på det då. Om man kör öppet nätverk och har ett antal datorer, varav en man gör olagligheter på (köpt begagnad/kontant), och sedan förvarar denna på annan plats.

Leder det till fällande dom?
Jag har väldigt svårt att tro att du skulle bli dömd med öppet nätverk, speciellt om grannarna också använder det, eftersom polisen inte kan bevisa att det var just du som laddade upp den där barnporren.
Citera
2013-02-03, 17:59
Medlem
droles avatar
Citat:
...och använder samma dator. Avlyssna trafiken lär väl inte polisen göra för upphovsrätts-brott.
Alternativ 1: Polis kommer till lägenhet och ser i loggar att mac-adress x har loggat in på Facebook-konto y.

Alternativ 2: Polis kommer till lägenhet och ser att annan dator än de som finns i huset piratkopierat, routern loggar inget så polisen kör upp egen utrusning för det och väntar.
Det jag menade med avlyssna, sen om det är troligt eller inte vet jag ej.
----------
Sen går det ju enkelt att kolla upp vilka andra mac-adresser som används på nätverket och sedan spoofa en av dessa så vet inte hurvida man kan gå på det.
Citera
2013-02-03, 18:15
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Jag har väldigt svårt att tro att du skulle bli dömd med öppet nätverk, speciellt om grannarna också använder det, eftersom polisen inte kan bevisa att det var just du som laddade upp den där barnporren.
Haha, nu rör ju inte frågan mig personligen och skulle det röra så grova brott kan man ju enkelt skydda sig.
Citera
2013-02-04, 06:26
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PositiveNegative
Eftersom jag inte är så insatt i dator-världen så finns det en risk att det blir lite otydligt. Jag menade om brottet begicks för två år sedan och ip-adressen inte har sparats så borde det gå att spåra det idag om brottslingen använder samma mail. Jag tänker att om han använder den idag så borde ju polisen genom hotmail (om det var det han använde) få ut hans nya IP, eller fungerar det inte så? Om vi nu ska bortse från att det är preskriberat alltså..

Sorry om det blev otydligt.
Ja, Polisen skulle förmodligen kunna få ut IP-information från Hotmail om det t.ex. rörde sig om ett mord på en statschef.
Citera
2013-02-07, 12:55
Medlem
Jag har testat flera av siterna för spårning av ip adresser.
När jag kollade min ip så visar den att jag skulle befinna mig
i en helt annan lite större stad som ligger ca 5-6 mil från "byhålan" jag befinner mig.
Hur kommer det sig ?
När jag testat detta så har jag surfat normalt utan vpn tunnel eller någon anonymitets tjänst.
Man borde väl visas åtminstone i samma stad väl ?
Citera
2013-02-07, 18:59
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaman61
Jag har testat flera av siterna för spårning av ip adresser.
När jag kollade min ip så visar den att jag skulle befinna mig
i en helt annan lite större stad som ligger ca 5-6 mil från "byhålan" jag befinner mig.
Hur kommer det sig ?
När jag testat detta så har jag surfat normalt utan vpn tunnel eller någon anonymitets tjänst.
Man borde väl visas åtminstone i samma stad väl ?

Absolut ingen garanti för samma stad nej.
Citera
2013-02-09, 11:16
Medlem
Spåra ett Skype konto?

Hej
Vill ha hjälp med att spåra ett Skype konto.
Erik som är försvunnen i GBG är uppkopplad då och då på Skype och han mår inte vidare bra därför måste vi hitta han så fort det går. Polisen kan inte hjälpa till för ens på måndag.
Snälla kan någon hjälpa till?
Har hans namn på Skype kan skicka det via meddelande om någon kan
Citera
2013-02-09, 11:17
Medlem
svampdamps avatar
Det går inte. Det gick via en sårbarhet i Skype att få reda på en IP-adress tidigare men det var länge sedan. Det kommer ändå inte hjälpa dig speciellt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in