• 1
  • 2
2010-09-08, 18:53
Medlem
Hej, Flashback. Vet inte om det här är rätt forum, men annars är det bara att flytta tråden.

Nu är det så att Försäkringskassan kräver mig på ca 1900 kronor efter en felaktig utbetalning som gjordes för nästan ett och ett halvt år sedan när jag var arbetslös och gick på utvecklingsersättning (Eller aktivitetsstöd, vet inte riktigt vad det egentligen hette).
Numera är jag dock student, och som alla studentkollegor vet, så är livet som student inte enkelt. Ekonomin är ganska tajt, trots att jag fortfarande bor hemma hos föräldrarna.

Beslutet kan överklagas, men min fråga är: Hur stor är min chans att slippa betala tillbaka pengarna? Finns det något man kan säga för att slippa undan det här?

Har bara studiebidrag, för dom som undrar.
Citera
2010-09-08, 18:56
Medlem
Astro-Monsters avatar
Jag jobbar med precis det där.
Det finns tyvärr inget du kan göra för att slippa betala tillbaka pengarna. Du skulle ha varit noga med att kolla varje utbetalning så att du inte fick för mycket pengar helt enkelt. Spelar ingen roll om Försäkringskassan eller du gjort fel.
Citera
2010-09-08, 21:38
Medlem
krang666s avatar
Jobba svart säger jag bara haha
Citera
2010-09-09, 18:38
Medlem
Astro-Monsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkis
Ja, man tycker ju att när dom själva klantar till det så borde dom få stå för det själva, och inte kräva pengar av en fattig student 1,5 år senare

Eller så har du koll på vad hur mycket pengar du har rätt till. Det är ditt ansvar att inte ta emot för mycket.
Citera
2010-11-03, 18:49
Medlem
PeitonOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astro-Monster
Eller så har du koll på vad hur mycket pengar du har rätt till. Det är ditt ansvar att inte ta emot för mycket.

Sitter själv i samma sitts fast på 11 000:-
Men när man har lämnat in rätt uppgifter och ändå får förklaringen att man ska betala tillbaka?
hur gör man??

Kortfattat, Jag har gjort som min handläggare sa till mig.. jag fyllde i korrekt på ansökan, 6 månader senare ändrade min ansökan om bidrag då jag fått jobb, Ändå så blir man återbetalningsskyldig?

Detta borde ju för f*n heta återbetalningsbidrag. Bara för att man börjar jobba som en vanlig svensson och sköter allt som ens ekonomiska handläggare kräver av en så blir man skuldsatt helt plötsligt? hmm...
Citera
2010-11-03, 20:28
Medlem
MDMAfags avatar
Ett tips är att ringa och få en avbetalningsplan om ni inte kan betala allt på en gång.
Citera
2010-11-03, 21:42
Medlem
csts avatar
Vadagsbekymmer > Privatekonomi

/mod
Citera
2010-11-03, 21:46
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Ett tips är att ringa och få en avbetalningsplan om ni inte kan betala allt på en gång.

Precis vad jag skulle föreslå. Visar man sig betalningsvillig och förklarar situationen så brukar de inte vara helt omöjliga.
Citera
2010-11-03, 22:44
Medlem
Tirpitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astro-Monster
Jag jobbar med precis det där.

Då kanske jag kan ställa dig en helt hypotetisk fråga.

Ponera att en person fått bostadsbidrag. Periodens bidrag är redan utbetalat pga. ändring av underlag under pågående period. Personen kommer således få ett återbetalningskrav på det redan utbetalada. MEN, vad personen har förstått, framgår det att försäkringskassan ej kräver tillbaka mindre summor. 100 kr per månad eller vad det är?

Så av 2000 utbetalt i bostadsbidrag, räcker det att betala tillbaka 801 kr för att hamna under gränsen för deras återbetalningskrav vid periodens* slut?

*förutsatt att perioden är 12 mån.
Citera
2010-11-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeitonOne
Sitter själv i samma sitts fast på 11 000:-
Men när man har lämnat in rätt uppgifter och ändå får förklaringen att man ska betala tillbaka?
hur gör man??

Kortfattat, Jag har gjort som min handläggare sa till mig.. jag fyllde i korrekt på ansökan, 6 månader senare ändrade min ansökan om bidrag då jag fått jobb, Ändå så blir man återbetalningsskyldig?

Detta borde ju för f*n heta återbetalningsbidrag. Bara för att man börjar jobba som en vanlig svensson och sköter allt som ens ekonomiska handläggare kräver av en så blir man skuldsatt helt plötsligt? hmm...

Ett "återbetalningsbidrag" kan man även kalla ett lån.
Citera
2012-01-29, 02:28
Medlem
larsen1s avatar
Bumpar denna istället för att göra ny, hur stor är chansen att dom upptäcker att dom har betalat ut för mycket, eller det gör dom alltid i slut ändan? fick nästan 10.000kr för mycket.
Citera
2012-01-30, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsen1
Bumpar denna istället för att göra ny, hur stor är chansen att dom upptäcker att dom har betalat ut för mycket, eller det gör dom alltid i slut ändan? fick nästan 10.000kr för mycket.

Beror på vad det handlar om.. Vad är det du har fått för mycket av?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in