• 1
  • 2
2010-09-08, 00:22
Medlem
Mikkkas avatar
Nu är jag osäker på om denna tråden ligger rätt.
Men det är såhär att jag har handlat liteprylar av en och samma säljare på tradera. Vi bestämmer tidigt att vi skulle samfrakta sakerna (ca 5 stycken). Nu när auktionen är klar, vill hon ha frakt för allt men att jag får rabattprocent på totalfrakten.

Ponera att jag har fem artiklar, kläder mindre modell det står på varje annons frakt 39:- och någon 45:-. Jag köper dessa fem produkter och skickar ett mail om samfrakt och det verkar vara okey. Men nu när jag skickar och vill se vad samfrakten ska kosta säger aset, "5x39=156+45=201 sen -20% i rabatt på frakten"

Då påstår jag att samfrakt betyder just det oavsett vad som skrivits i annonsen, nu fick jag ju ingen samfrakt, däremot en hitte-på rabatt på något som är ren vinst för säljaren...

Kan mongot göra såhär?
Senast redigerad av Mikkka 2010-09-08 kl. 00:26.
Citera
2010-09-08, 00:28
Medlem
Sweemans avatar
Det är så Traderaäcklena går runt, billiga varor, dyr frakt.. köparen blir lurad, säljaren betalar en lägre avgift till tradera för summan dom sålt för.
Citera
2010-09-08, 01:04
Medlem
Mikkkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeman
Det är så Traderaäcklena går runt, billiga varor, dyr frakt.. köparen blir lurad, säljaren betalar en lägre avgift till tradera för summan dom sålt för.

Artiklarna kostar runt 100:-, frakten 201:- -20%, posten tar 39 kr för allt om jag själv kollar... Jag kan ju avbryta köpet, men vill ju har prylarna till rimligt pris, är det okey enligt tradera och göra så här?
Citera
2010-09-08, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikkka
Artiklarna kostar runt 100:-, frakten 201:- -20%, posten tar 39 kr för allt om jag själv kollar... Jag kan ju avbryta köpet, men vill ju har prylarna till rimligt pris, är det okey enligt tradera och göra så här?

Det är vad som står i objektsbeskrivningen som gäller. Den anses vara grunden för ett avtal mellan köpare & säljare.
Har denne skrivit samfrakt så skall man naturligtvis lägga allt tillsammans och ta ut frakt för ett kolli,
har säljaren saltat fraktkostnaden även på enstaka exemplar??
Säljer själv en del och lägger inte på något extra.

Tradera gör inte ett skit även om det helt klart tas ut överpris på frakterna.
Man säger att man har inte kompetens att avgöra detta.
Man har ingen kompetens överhuvudtaget enligt min mening, så där har man i alla fall fått ett rätt svar.
Citera
2010-09-08, 09:05
Medlem
I.Doda.Korpofagers.Sallskaps avatar
Har inte blivit utsatt för denna taktik själv.

Men ditt fall skulle jag alltid tolka det som att man packar ihop allt så billigt och litet som det går och betalar frakt efter det. Det där är som sagt en grupprabatt och det bör framgå. (Gärna också hur mycket rabatt med det ligger lite hos köparen att fråga också)

Annars kan man ju som säljare skriva samfrakt. Sedan att man syftar på en dyr form av frakt som används av samer i norr :/

Kolla ebay annars oftast finns samma saker, fast billigare, även om du betalar frakt för alla per styck.
Det tar ju dock tid.
Det är sånt här traderafraktkillarna köper in och säljer vidare. "Frakten" är det de tjänar pengar på.
(Köper varan ebay, 2$ inkl frakt. Säljer den sedan för 1 kr utrop med 39 kr frakt (Den blir bara 6-24 kr på riktigt)

Fråga hur h*n räknar frakten, hur stort blir paketet och hur mycket väger det totalt?

Vem av er har mest att förlora på ett dåligt omdöme?

Lägg inget för än h*n har lagt. Sitter personen på 0 negativa, så vill de väldigt gärna behålla det så.
Har säljaren lagt omdöme på dig redan och du verkligen vill ha sakerna, betala och lägg ett negativt på denne.

Vill du länka till en annons eller kränker det din anonymitet?
Citera
2010-09-08, 09:13
Medlem
Mikkkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Det är vad som står i objektsbeskrivningen som gäller. Den anses vara grunden för ett avtal mellan köpare & säljare.
Har denne skrivit samfrakt så skall man naturligtvis lägga allt tillsammans och ta ut frakt för ett kolli,
har säljaren saltat fraktkostnaden även på enstaka exemplar??
Säljer själv en del och lägger inte på något extra.

Tradera gör inte ett skit även om det helt klart tas ut överpris på frakterna.
Man säger att man har inte kompetens att avgöra detta.
Man har ingen kompetens överhuvudtaget enligt min mening, så där har man i alla fall fått ett rätt svar.

Jag skickade ett snabbt mail till säljaren innan alla auktioner var klara, och frågade om den kunde skicka allt på en gång, svaret blev positivt (även om vi inte nämnde fraktkostnaderna) jag tog för givet att man betalar frakt på lådan i sig, och inte alla artiklar per styck.

Nej fraktkostnaderna i övrigt har jag inga problem med.
Citera
2010-09-08, 09:17
Medlem
Mikkkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Doda.Korpofagers.Sallskap
Har inte blivit utsatt för denna taktik själv.

Men ditt fall skulle jag alltid tolka det som att man packar ihop allt så billigt och litet som det går och betalar frakt efter det. Det där är som sagt en grupprabatt och det bör framgå. (Gärna också hur mycket rabatt med det ligger lite hos köparen att fråga också)

Annars kan man ju som säljare skriva samfrakt. Sedan att man syftar på en dyr form av frakt som används av samer i norr :/

Kolla ebay annars oftast finns samma saker, fast billigare, även om du betalar frakt för alla per styck.
Det tar ju dock tid.
Det är sånt här traderafraktkillarna köper in och säljer vidare. "Frakten" är det de tjänar pengar på.
(Köper varan ebay, 2$ inkl frakt. Säljer den sedan för 1 kr utrop med 39 kr frakt (Den blir bara 6-24 kr på riktigt)

Fråga hur h*n räknar frakten, hur stort blir paketet och hur mycket väger det totalt?

Vem av er har mest att förlora på ett dåligt omdöme?

Lägg inget för än h*n har lagt. Sitter personen på 0 negativa, så vill de väldigt gärna behålla det så.
Har säljaren lagt omdöme på dig redan och du verkligen vill ha sakerna, betala och lägg ett negativt på denne.

Vill du länka till en annons eller kränker det din anonymitet?

Du får ner allt i en 20x20x20 låda, utan problem, som enl. posten ska kosta runt 34:-. Och säljaren och jag har ca 2 mil emellan oss. Nu har jag även erbjudit och hämta skiten om dumfan tänker debitera frakt per styck, tror dock inte den är intresserad, vill nog tjäna klöver på frakten helt enkelt.

Denna säljaren säljer mycket och har endast bra kommentarer, så helt klart förlorar säljaren mest på dåligt omdöme, tyvärr kan jag inte länka pga. anonymitet.
Citera
2010-09-08, 09:34
Medlem
I.Doda.Korpofagers.Sallskaps avatar
Hör vad tradera säger om detta.
Fråga om det är rätt att skriva samfrakt och göra såhär.
Det finns ju inte någonstans i postens fraktlista det kan kosta så här.

Visst, om du får ett paket med frimärken för 200 kr är det ju inget att snacka om, men det finns ju inte en chans att det är så.

Dock är ju detta för och nackdelen med Traderas omdömen. Folk vill självklart bara ha bra, men när man behöver sätt ett negativt får man till 99% ett likadant tillbaka som "hämnd".

Så det blir ju bara tre alternativ antagligen;

Betala skiten

Ni kommer överens och häver köpet. Båda håller på sina omdömen tills den andra har lagt. Antagligen kommer inga att läggas.

Du sätter negativt och skriver om fraktbluffen så andra kan läsa. Även om du köper eller inte.
Citera
2010-09-08, 10:53
Medlem
Be säljaren skicka med Schenker eller DHL. Kostar inte en bråkdel av postens avgifter.
Hur som helst, säg att du mäter och väger paketet efterhand för att se att det stämmer överens med kostnaden. Skulle säljare lägga på massa (ta betalt för tidningspapper?) så lämna negativt.
Citera
2010-09-08, 19:32
Medlem
Är det en privat säljare eller företagare ??

tycker du skall skicka över mailkonversationen tillTradera.
Citera
2010-09-09, 08:56
Medlem
Om det är en företagare som säljer så vill de naturligtvis också få betalt för jobbet och materialet för att skicka en vara, så fraktkostnaden består inte bara av portot de betalar till posten. Detta borde dock framgå av annonsen. Det är likadant med annan postorder där de kallar avgiften för "porto och expeditionsavgift" och den inluderar allt som har med köpet att göra, även deras avgifter för kreditkortsköp. Om det hade varit rätt så borde det ha framgått av annonsen hur säljaren räknar ut priset för samfrakt. Om säljaren agerar som en privatperson så anses det fult att ta ut mer än porto och möjligen självkostnaden för paketeringen, så det hade inte jag accepterat och därmed aldrig lagt ett bud. Som läget är nu så har du ändå accepterat villkoren i annonserna så se detta som läropengar. Att ge ett negativt omdöme är helt fel här men du kan ju alltid poängsätta fraktkostnaden.
Senast redigerad av hakanh 2010-09-09 kl. 08:58.
Citera
2010-09-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Om det är en företagare som säljer så vill de naturligtvis också få betalt för jobbet och materialet för att skicka en vara, så fraktkostnaden består inte bara av portot de betalar till posten. Detta borde dock framgå av annonsen. Det är likadant med annan postorder där de kallar avgiften för "porto och expeditionsavgift" och den inluderar allt som har med köpet att göra, även deras avgifter för kreditkortsköp. Om det hade varit rätt så borde det ha framgått av annonsen hur säljaren räknar ut priset för samfrakt. Om säljaren agerar som en privatperson så anses det fult att ta ut mer än porto och möjligen självkostnaden för paketeringen, så det hade inte jag accepterat och därmed aldrig lagt ett bud. Som läget är nu så har du ändå accepterat villkoren i annonserna så se detta som läropengar. Att ge ett negativt omdöme är helt fel här men du kan ju alltid poängsätta fraktkostnaden.
Auktionen anger samfrakt och allmänt accepterat på Tradera betyder samfrakt antingen att frakten kostar så mycket som är satt som den högsta frakten bland objekten eller ett eventuellt större paket.
Är det en företagare får man läsa dennes finstilta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in