Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Ja inget svar till TS fråga men vad är Samfrakt egentligen? Jag har sålt två hårdiskar på Tradera som vardera kostade 37kr st för frakten, i det här fallet Schenker.
Han köparen som vunnit de två diskarna frågar om samfrakt, vad betyder det?
Enligt mig betyder det att man skickar dessa varor i samma paket och att köparen betalar den verkliga fraktkostnaden så kan du skicka båda hårddiskarna i samma paket för 37 kr så är det vad köparen får betala åt dig och om du måste gå upp en storlek i paket och välja en som kostar t.ex. 52 kr så får köparen betala denna summa.
Många säljare på tradera tar ut en saftig avgift för frakten, tex 50 kr fast den verkliga kostnaden är 20 kr för att på så sätt tjäna extra pengar och blåsa tradera på deras provision. Likaså är det inte ovanligt att säljare väljer att inte samfrakta, då får köparen betala t.ex. 2 x 37 kr trots att säljaren sedan skickar prylarna i samma paket med en fraktkostnad på 37 kr, de resterande 37 kr är således en ren vinst för säljaren.
Du gör självklart som du vill men det brukar uppskattas av köparen om säljaren samfraktar och på så sätt gör att fraktkostnaden blir lägre för köparen, chansen är då stor att den potentiella köparen bjuder på fler av dina auktioner istället för bara en alternativt inte alls.
Så brukar jag ofta göra, dvs om säljaren samfraktar så brukar jag ropa in flera auktioner av samma säljare för att få ner fraktkostnaden, då kan man bjuda lite mer på respektive vara om man är intresserad av dem än om man måste betala frakten för varje vara separat.