2018-04-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vilken bilhandlare gick med på det? Ni vaskade några tusenlappar....om det nu varit sant.

Undrar jag också. När jag köpte bil var bilhandlaren tydlig med att det var bankgiro eller debetkort som gällde. (men han berättade om "den gamla goda tiden" när restaurangägare kom och köpte bilar kontant i mindre valörer i en plastpåse.)
Citera
2018-06-11, 12:14
Medlem
CEBZs avatar
Tankar kring de nya korten? Ska ni byta?
Citera
2018-06-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Tankar kring de nya korten? Ska ni byta?

Jag kommer byta till det nya Platinum. Vad jag förstår är det ingen skillnad förutom att det nya är ett kreditkort samt att man får mer poäng t ex om man handlar utomlands. Det passar mig bra då jag har några resdagar per månad utomlands och representationen uppgår ofta till 10-15000 vid dessa tillfällen.
Citera
2018-07-09, 09:18
Medlem
Hej har inte haft mitt amex särskilt länge. Har instegskortet med eurobonus. Har precis gjort mitt första internetköp men köpet har inte registrerats på amexappen. Varför tar de sån tid innan det registreras? Är det onlinebutiken som är seg eller är det amex själva?
Citera
2018-07-09, 09:26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Undrar jag också. När jag köpte bil var bilhandlaren tydlig med att det var bankgiro eller debetkort som gällde. (men han berättade om "den gamla goda tiden" när restaurangägare kom och köpte bilar kontant i mindre valörer i en plastpåse.)
Vad snackar du om? Det är kortavgift på debetkort också.
Citera
2018-07-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Ja, men inte procentuell. I alla fall så var det vad bilhandlaren jag köpte bil av sa.
Citera
2018-07-09, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men inte procentuell. I alla fall så var det vad bilhandlaren jag köpte bil av sa.

Procentuell avgift på i princip samtliga kort (alt. minimiavgift i kronor vid låga köpbelopp). Däremot brukar kreditkort, oavsett typ, i regel ha en något högre procentsats. Därav att man förr kunde stöta på affärer som inte accepterade just kreditkort, men det har jag inte sett på många år. Det hade nog varit ohållbart idag med tanke på hur många fler som använder kreditkort idag på grund av alla olika fördelar det medför. Det finns som bekant inga nackdelar med ett kreditkort så länge man betalar sina räkningar i tid.

American Express har inte erbjudit några kreditkort förens alldeles nyligen, samtliga har varit betalkort, men hade å andra sidan högre avgifter än MasterCard och VISA. Det är nu korrigerat på den svenska marknaden och Amex avgiftsnivåer är ungefär som övriga. Ibland fortfarande marginellt högre, och ibland till och med lite lägre än för MC/VISA.
Citera
2018-07-13, 21:09
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Jobbar inom bilförsäljning av ett premium märke. Vi godtar endast DEBIT eller banköverföring / PG / BG.

Vill kunden betala med låt oss säga sitt American express så gör oss ingenting, men isåfall adderar vi på extra kostnaden på köpet. Vilken utan problem kan överstiga 5000kr.

Ha de bra’
Citera
2018-07-13, 21:22
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Jobbar inom bilförsäljning av ett premium märke. Vi godtar endast DEBIT eller banköverföring / PG / BG.

Vill kunden betala med låt oss säga sitt American express så gör oss ingenting, men isåfall adderar vi på extra kostnaden på köpet. Vilken utan problem kan överstiga 5000kr.

Ha de bra’
Ja det är helt meningslöst att skänka massa pengar för avgiften till banken i onödan.
Citera
2018-07-13, 21:35
Medlem
Citat:

Ha de bra’

Jag köpte en ny tysk premiumbil i höstas och betalade med mitt Eurobonus-kreditkort (för att få poängen). Betalade inte en krona extra till handlaren och givetvis inte heller någon ränta eftersom räkningen betalades i tid.

Ni hade med andra ord inte fått min affär med den policyn.
Citera
2018-07-14, 00:58
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytastic
Jag köpte en ny tysk premiumbil i höstas och betalade med mitt Eurobonus-kreditkort (för att få poängen). Betalade inte en krona extra till handlaren och givetvis inte heller någon ränta eftersom räkningen betalades i tid.

Ni hade med andra ord inte fått min affär med den policyn.

Aldrig varit med om att en kund backat en affär
Pga det och jag har levererar en del bil. Varför ge bort ytterligare pengar som annars ska adderas på min egen provision?

Visst vi orkar inte ta en strid på små summor, säg 20-50.000 för vinterhjul eller dyl.
Men en bil för 2miljoner blir ganska mycket i avgift.

Det måste även du förstå.. eller?

Ha de bra
Citera
2018-07-14, 10:38
Medlem
Citat:
Aldrig varit med om att en kund backat en affär
Pga det och jag har levererar en del bil. Varför ge bort ytterligare pengar som annars ska adderas på min egen provision?

Visst vi orkar inte ta en strid på små summor, säg 20-50.000 för vinterhjul eller dyl.
Men en bil för 2miljoner blir ganska mycket i avgift.

Det måste även du förstå.. eller?

Ha de bra

Jag tog givetvis reda på det innan affären skrevs på.

Jag förstår vad du menar, jag säger bara att ni inte hade fått min affär (en fabriksny M-bil) med den policyn.

Du tog upp Amex som exempel ovan. Amex tillämpar flexibel prissättning anpassad efter kunden, så om ni kontaktar dem och klargör att ni överlag har väldigt stora köp kan de säkert anpassa prisbilden därefter.

Accepterar ni alla Mastercard och VISA? Hur avgör ni om det är Debit eller Kredit? Det står inte på alla kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in