2017-10-24, 14:51
Medlem
trattfans avatar
Hallåå, jag var inne och kikade på SAS Amex Elite-kortet och där står det att man varje år får 20.000 poäng.

Men nu läser jag att det står "Poängen kan ej lösas in mot resor, varor eller tjänster inom EuroBonus-programmet."

Vad ska man ha poängen till? Rätt menlöst, är de bara för att man ska vara silver? :s
Citera
2017-10-24, 15:20
Medlem
De flesta ställen accepterar inte amex då % avgifterna är skyhöga för varje köp.
de som accepterar det har bara höjt priserna redan från början så att använda amex eller kreditkort är bara töntar som gör.

Vill du flasha så köp en ferrari eller annan snygg bil och parkera utanför.
sen kan du flasha med sedlar å rolex tillexempel de e inte helt fel.
Citera
2017-10-25, 09:54
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tjena, skaffade mitt Amex Golf för ett år sedan för att testa på det och nu går "gratisperioden" ut.
Jag funderar på hur jag skall göra.

Har iår snittat runt 20-25k/månad på kortet och brukar betala in 2-3 gånger per månad, är alltså därför inte ute efter att kunna ha kredit längre tid än det som är idag.

Eftersom jag fortfarande är under 26 så flyger jag fortfarande mycket med SAS (deras ungdomspriser är riktigt prisvärda) och samlar därför poängen på Eurobonuset.

Jag har sett nu att med Elite Card Amexet för 4000kr/år så får man samtidigt 20.000 saspoäng OCH dubbla poäng jämfört med goldet.

Flög senast med business class med sas och betalade 600$ enkel väg i uppgradering på plats på flygplatsen, de kunde ha kostat 15k saspoäng men hade inte det just då. Egentligen skulle man ju kunna säga att man redan där har "tjänat" in den med årskostnaden?

Det enda som får mig att tveka är Priority Pass, det ingår ju i Goldcardet (4 besök per år).. som jag har förstått det så ingår det ju inte i SAS Amex? Finns det något liknande eller, vet ju att SAS har en egen lounge i t.ex NYC, kommer jag in där? Hur mycket kostar PP om jag vill skaffa det annars, och vad får jag betala per tillfälle etc.

Vad hade ni gjort i mitt läge?

Om du enbart är utefter PP så skaffa Eurocard Platinum, kostar ca 1500/år, och då får du PP samt vistas i deras lounger hur mycket du vill dvs gratis. Plus bra komplement till Amex om de inte tar kortet i affären. Körde så ett tag men nu har jag bara Amex Gold, SEB debit samt ICA Banken. Eller varför inte uppgradera dig till Amex Platinum? Får 1500kr rabatt första året nu.

Värt att nämna är att Elite Cardet och deras SAS Eurobonus kort är kredit medan deras vanliga såsom Green, Gold och Platinum är betalkort. Om du vill tänka på ditt UC-score så att säga.
Senast redigerad av remixutoheaven 2017-10-25 kl. 10:01.
Citera
2017-10-25, 11:38
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Om du enbart är utefter PP så skaffa Eurocard Platinum, kostar ca 1500/år, och då får du PP samt vistas i deras lounger hur mycket du vill dvs gratis. Plus bra komplement till Amex om de inte tar kortet i affären. Körde så ett tag men nu har jag bara Amex Gold, SEB debit samt ICA Banken. Eller varför inte uppgradera dig till Amex Platinum? Får 1500kr rabatt första året nu.

Värt att nämna är att Elite Cardet och deras SAS Eurobonus kort är kredit medan deras vanliga såsom Green, Gold och Platinum är betalkort. Om du vill tänka på ditt UC-score så att säga.

Mjo, skaffade Sas Elite-kortet nu dock. Liten miss var dock att jag trodde att de 20k poängen man fick gick att använda, men skitsamma. Är under 26 så kommer nog flyga en hel del med sas nu eftersom de har sjysta ungdomspriser.
Citera
2017-10-25, 13:00
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Mjo, skaffade Sas Elite-kortet nu dock. Liten miss var dock att jag trodde att de 20k poängen man fick gick att använda, men skitsamma. Är under 26 så kommer nog flyga en hel del med sas nu eftersom de har sjysta ungdomspriser.

Är inte de 20k MR-poäng? Dessa kan man väl konvertera till EB-poäng?

EDIT:
Jaha dessa 20k är bara tillför att du alltid kommer vara EB-silver medlem.
Senast redigerad av remixutoheaven 2017-10-25 kl. 13:04.
Citera
2017-12-03, 15:49
Medlem
Vad är skillnaden mellan om dem olika SAS-korten? I grunden får du väl lika många poäng?
Citera
2017-12-03, 17:49
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Vad är skillnaden mellan om dem olika SAS-korten? I grunden får du väl lika många poäng?
Nej, du får 10, 15 eller 20 poäng per 100 kr spenderat beroende på vilket kort du väljer.
Citera
2017-12-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chentin
Kreditgränsen är personlig och beror på din ekonomi.
Gränsen kan således vara betydligt högre än 100.000:-

Jag köpte en ny Audi på mitt kort, bara ringa in och meddela att det var stora grejer på G
Citera
2017-12-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra122
Jag köpte en ny Audi på mitt kort, bara ringa in och meddela att det var stora grejer på G

Vilken bilhandlare gick med på det? Ni vaskade några tusenlappar....om det nu varit sant.
Citera
2018-03-28, 20:03
Medlem
Kaustis avatar
Nån som vet om man kan ansöka om ett extrakort till sig själv? Jag har idag ett Amex, men skulle vilja ha ett extra kort för att lägga alla kostnader som jag och sambon delar på på. Dock vill jag inte registrera det på henne, utan på mig själv.

Registreringen på Amex hemsida utgår ju från att någon annan ska stå på kortet, och jag har inte tid att ringa dom ikväll/imorgon så jag tänkte kolla om nån här har koll?
Citera
2018-03-29, 06:38
Medlem
HarryHotters avatar
Du skriver inte vilket kort du har.
För Gold, Platinum, SAS Elite och SAS Premium kan du få extrakort till dig själv (s.k. Additional card)
Citera
2018-04-01, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nån som vet om man kan ansöka om ett extrakort till sig själv? Jag har idag ett Amex, men skulle vilja ha ett extra kort för att lägga alla kostnader som jag och sambon delar på på. Dock vill jag inte registrera det på henne, utan på mig själv.

Registreringen på Amex hemsida utgår ju från att någon annan ska stå på kortet, och jag har inte tid att ringa dom ikväll/imorgon så jag tänkte kolla om nån här har koll?

Det fungerar bra, åtminstone om du har platinum enligt min erfarenhet. Jag ordnade ett åt min fru men de tog inga uppgifter på henne eller så. Jag hade kunnat döpa kortet till personal assistant eller vad som helst. Det är fortfarande mitt konto. Kostar lite extra tror jag men inte så mycket, kanske $150-300 per år eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in