Citat:
Ursprungligen postat av
trattfan
Tjena, skaffade mitt Amex Golf för ett år sedan för att testa på det och nu går "gratisperioden" ut.
Jag funderar på hur jag skall göra.
Har iår snittat runt 20-25k/månad på kortet och brukar betala in 2-3 gånger per månad, är alltså därför inte ute efter att kunna ha kredit längre tid än det som är idag.
Eftersom jag fortfarande är under 26 så flyger jag fortfarande mycket med SAS (deras ungdomspriser är riktigt prisvärda) och samlar därför poängen på Eurobonuset.
Jag har sett nu att med Elite Card Amexet för 4000kr/år så får man samtidigt 20.000 saspoäng OCH dubbla poäng jämfört med goldet.
Flög senast med business class med sas och betalade 600$ enkel väg i uppgradering på plats på flygplatsen, de kunde ha kostat 15k saspoäng men hade inte det just då. Egentligen skulle man ju kunna säga att man redan där har "tjänat" in den med årskostnaden?
Det enda som får mig att tveka är Priority Pass, det ingår ju i Goldcardet (4 besök per år).. som jag har förstått det så ingår det ju inte i SAS Amex? Finns det något liknande eller, vet ju att SAS har en egen lounge i t.ex NYC, kommer jag in där? Hur mycket kostar PP om jag vill skaffa det annars, och vad får jag betala per tillfälle etc.
Vad hade ni gjort i mitt läge?

Om du enbart är utefter PP så skaffa Eurocard Platinum, kostar ca 1500/år, och då får du PP samt vistas i deras lounger hur mycket du vill dvs gratis. Plus bra komplement till Amex om de inte tar kortet i affären. Körde så ett tag men nu har jag bara Amex Gold, SEB debit samt ICA Banken. Eller varför inte uppgradera dig till Amex Platinum? Får 1500kr rabatt första året nu.
Värt att nämna är att Elite Cardet och deras SAS Eurobonus kort är kredit medan deras vanliga såsom Green, Gold och Platinum är betalkort. Om du vill tänka på ditt UC-score så att säga.