2023-11-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Tack för era svar, uppskattas.

Jag kommer få Sas Amex Classic kortet om några dagar sedan åker jag på semester och är tillbaka strax innan jul. Under resan så kommer jag köpa lite saker och passerar nog rätt stora summor dvs rätt mycket poäng kommer samlas in 1 månad.

Vad jag har förstått så räknas poängen per kalendermånad dvs om jag har förstått rätt så nollställs detta vid årsskiftet. Kan det stämma?

Jag skulle gärna också vilja kontakta de om några veckor för att byta kort till Amex Classic, den gråa, så fort jag har mottagit den blåa kortet. Så jag har ett nytt kort när jag i alla fall kommer hem, dock blir jag orolig att mitt befintliga kommer sluta funka under resans gång samt att all poäng nollställs inom 1,5 månad.

Någon som har erfarenhet av detta?

1) Poängen nollställs inte. Men för att komma upp i en 2-4-1-voucher så räknas hur mycket du spenderat under kalenderåret, du måste upp till 150 000 kr under ett kalenderår. Så den beräkningen nollställs, men du behåller alla poäng du tjänat in.
Det bästa är att börja spendera i januari, då har du ett helt år på dig att spendera så du når upp till en 2-4-1.

2) Du menar att du vill byta till SAS Amex Premium (inte Classic)? Du kan ha två Amex-kort samtidigt så egentligen behöver du inte avsluta det första förrän du fått det nya. Annars är Amex kundtjänst väldigt bra. Ring och kolla med dem hur du smidigast gör. Som jag skrev tidigare så nollställs inga poäng även om du byter kort. Däremot kommer det från januari börja räknas en ny spend-period.
Citera
2023-12-21, 11:29
Medlem
Beställde hem ett Amex Premium, då jag och tjejen gillar att resa. Dock var vi tveksamma om man verkligen tjänar på detta i längden då vi brukar åka iväg på våra egna skräddarsydda resor i 2-3 veckor flyga och bo inom det billigare segmentet. Därför stängde jag kortet.

Dessutom insåg jag att man inte kan betala fakturor med kortet, vilket innebär att vi förmodligen inte ens kommer att komma nära 150 000 kr på ett år för att få en flygresa (annars hade man kunnat betala hyra/el och därmed betalat 125 000 kr), då vi inte har bil än och väntar vårt första barn.

Såg att Amex Platinum faktiskt tillåter att betala fakturor med kortet, men är skeptisk då det tar 8000 kr i årsavgift och det enda man kommer att utnyttja utöver Premium är 2 2-rättersmiddagar/år.

Är det någon som har positiv erfarnehet av Amex Premium/Elite/Platinum? Vad får man för typ av resmål är det bara en vecka på ett lyxhotel? Betalas hotell och flyg (för en person)? Man måste fortfarande punga ut för den andra personen?
Citera
2023-12-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blummonpull
Beställde hem ett Amex Premium, då jag och tjejen gillar att resa. Dock var vi tveksamma om man verkligen tjänar på detta i längden då vi brukar åka iväg på våra egna skräddarsydda resor i 2-3 veckor flyga och bo inom det billigare segmentet. Därför stängde jag kortet.

Dessutom insåg jag att man inte kan betala fakturor med kortet, vilket innebär att vi förmodligen inte ens kommer att komma nära 150 000 kr på ett år för att få en flygresa (annars hade man kunnat betala hyra/el och därmed betalat 125 000 kr), då vi inte har bil än och väntar vårt första barn.

Såg att Amex Platinum faktiskt tillåter att betala fakturor med kortet, men är skeptisk då det tar 8000 kr i årsavgift och det enda man kommer att utnyttja utöver Premium är 2 2-rättersmiddagar/år.

Är det någon som har positiv erfarnehet av Amex Premium/Elite/Platinum? Vad får man för typ av resmål är det bara en vecka på ett lyxhotel? Betalas hotell och flyg (för en person)? Man måste fortfarande punga ut för den andra personen?

Du bokar en flygresa och kan välja hela star alliance utbud så applicerar du 2-4-1 vouchern och får halva poängpriset (eller flyger två men betalar för en).

Dock gäller det enbart poängresor så det finns begränsat med platser på varje flight.

https://www.sas.se/eurobonus/star-alliance-award-trips/
Citera
2024-01-11, 19:49
Medlem
Hur står sig egentligen amex 'vanliga' kort för poängomvandling till eurobonus jämfört med ett amex eurobonus? Hur stor är skillnaden?
Citera
2024-01-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asktiska
Hur står sig egentligen amex 'vanliga' kort för poängomvandling till eurobonus jämfört med ett amex eurobonus? Hur stor är skillnaden?
SAS - 29 Amex-poäng motsvarar 1 EuroBonus Extrapoäng
https://www.americanexpress.com/sv-se/formaner/upptack-formanerna/poang/amex-poang/

Du får 1 Amex-poäng per spenderad krona, dvs 29 kronor spend ger 1 EB, eller 0,034 EB per spenderad krona.
För SAS Amex-korten så får du olika beroende på vilket kort du har.

Classic 0,10 EB per spenderad krona.
Premium 0,15 EB per spenderad krona.
Elite 0,20 EB per spenderad krona.
Citera
2024-01-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
SAS - 29 Amex-poäng motsvarar 1 EuroBonus Extrapoäng
https://www.americanexpress.com/sv-se/formaner/upptack-formanerna/poang/amex-poang/

Du får 1 Amex-poäng per spenderad krona, dvs 29 kronor spend ger 1 EB, eller 0,034 EB per spenderad krona.
För SAS Amex-korten så får du olika beroende på vilket kort du har.

Classic 0,10 EB per spenderad krona.
Premium 0,15 EB per spenderad krona.
Elite 0,20 EB per spenderad krona.

Tackar! Amex points känns rätt värdelöst i jämförelse med renodlat EB.
Senast redigerad av asktiska 2024-01-11 kl. 20:36.
Citera
2024-01-12, 11:39
Medlem
Ni med 'vanliga' Amex kort, vad änvänder ni Amex Points till?
Citera
2024-01-12, 12:58
Medlem
Citat:
Tackar! Amex points känns rätt värdelöst i jämförelse med renodlat EB.
Ja om du vill ha EB-poäng och resa med star alliance så är ett vanligt Amex-kort inte bra.
Citera
2024-01-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ni med 'vanliga' Amex kort, vad änvänder ni Amex Points till?
Förr när jag körde Amex Elite så använde jag poängen för att minska fakturan. Då motsvarade det 0,5% tillbaka. Men jag tror det är försämrat nu.
Citera
2024-01-18, 21:46
Medlem
EricBlairs avatar
Rolig tråd! På 90 talet reste jag jävligt mycket i jobbet och tjänade typ dubbelt som dåtidens riksdagsmän så behövde inte direkt snåla. Hade Amex, Diners, Visa, MC.

Dock verkar ju denna tråden vara mest leisure då diverse tidsödande slappande på hotellet är i fokus.
Ett bra hotellrum är rent o fräscht, mörkt och tyst, dvs en bit från hissen. Bra frukost med bacon och vill man lyxa till det möjligen Egg Benedict. Snabb utcheckning. Det räcker. Dessutom är det helst relativt litet jfr något jävla Las Vegas hotell där det är 200m korridor till lobbyn. Har fokuserat mitt hotellboende till en och samma kedja så har högsta bonusnivån där vilket ger uppgradering utan kort.

Jävligt dåligt att Diners försvann från Skandinavien ,var bra för helt gratis lounger över hela klotet. Någon som vet hur man kan fixa det som boende i Norden? En annan fråga, ni som jagar SAS poäng via Amex, varför? Ett billigt jävla SAS SEB MC ger bättre poäng för bråkdelen av kostnaden.

Ett plus till Harry W i tråden, Gillar det perspektiv som ges+!

Dock som halvt tillbakalutad i verksamheten och relativt ekonomiskt oberoende på min nivå så inskränker sig mitt Amex användande till gratis Amex på lägsta nivån och loungebuddy när man vill supa billigt på flygplats på väg till något ställe där jag lägger pengarna på någon häftig aktivitet istället för på fett hotell. Amex går tyvärr knappt använda i Sverige. Helt galen kreditgräns dock på mitt kort, passar mer Harry W än mig.
Citera
2024-01-19, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair

Ett plus till Harry W i tråden, Gillar det perspektiv som ges+!

Dock som halvt tillbakalutad i verksamheten och relativt ekonomiskt oberoende på min nivå så inskränker sig mitt Amex användande till gratis Amex på lägsta nivån och loungebuddy när man vill supa billigt på flygplats på väg till något ställe där jag lägger pengarna på någon häftig aktivitet istället för på fett hotell. Amex går tyvärr knappt använda i Sverige. Helt galen kreditgräns dock på mitt kort, passar mer Harry W än mig.

Ska erkännas att även jag lugnat ner mig med min spend. Vi tog in på en superior suite på Grand Hotel i Stockholm förra vintern i fem dagar eller något för 14 000 spänn natten om jag minns rätt. Sedan bad vi om att få bestick uppskickade för att kunna mata vår bebis. De debiterade då 70 spänn eller nåt i efterhand för att komma upp med bestick till rummet.

Det är så klart en skitsumma men det gav en oerhört dålig eftersmak. Man kände sig smutsig efteråt. Som att man bodde på ett zigenarhotell och blev utnyttjad och blåst som på en turkisk bazaar. Min fru blev iofs förbannad och ringde ner och fick det hela annulerat. Men den dåliga eftersmaken sitter kvar nu ett år senare.

De tog dessutom betalt för frukosten trots att det skulle ingått via Amex Fine Hotels and Resorts. Tydligen ingick inte room service i frukosterbjudandet enligt dem. Så vi fick pynta ett par tusen för ett par frukostar som vi tog på rummet istället för i matsalen. Så riktiga bazaarturkar är de alltså. Internationella hotell har aldrig varit snikna på samma sätt.

Så jag har faktiskt börjat ta in på mer prisvärda hotell. Typ 4.5 stjärnor som Sofitel. Och i sommar blir det nog rent av Airbnb i Stockholm. Om de inte håller måttet så känner man sig åtminstone kanske inte blåst och bedragen.

Men innan jag drog ner på excesserna så hann jag åtminstone göra ett personligt rekordköp på Amexkortet. Två Vacheronklockor för 45 000 USD. Halade upp korter, de drog det i terminalen och det rasslade till som vanligt. Som att köpa en Coca Cola på Pressbyrån ungefär! Det skulle nog inte funkat med ett kort från Ikanobanken.
Senast redigerad av Harrywinston 2024-01-19 kl. 02:22.
Citera
2024-01-19, 09:35
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Men innan jag drog ner på excesserna så hann jag åtminstone göra ett personligt rekordköp på Amexkortet. Två Vacheronklockor för 45 000 USD. Halade upp korter, de drog det i terminalen och det rasslade till som vanligt. Som att köpa en Coca Cola på Pressbyrån ungefär! Det skulle nog inte funkat med ett kort från Ikanobanken.

Ringde dom dig inte när du gjorde köpet? Jag köpte en båtmotor för 80kkr på amex och det tog inte ens 5 minuter innan deras kundtjänst ringde mig och bekräftade att jag hade gjort köpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in