Citat:
Tack för era svar, uppskattas.
Jag kommer få Sas Amex Classic kortet om några dagar sedan åker jag på semester och är tillbaka strax innan jul. Under resan så kommer jag köpa lite saker och passerar nog rätt stora summor dvs rätt mycket poäng kommer samlas in 1 månad.
Vad jag har förstått så räknas poängen per kalendermånad dvs om jag har förstått rätt så nollställs detta vid årsskiftet. Kan det stämma?
Jag skulle gärna också vilja kontakta de om några veckor för att byta kort till Amex Classic, den gråa, så fort jag har mottagit den blåa kortet. Så jag har ett nytt kort när jag i alla fall kommer hem, dock blir jag orolig att mitt befintliga kommer sluta funka under resans gång samt att all poäng nollställs inom 1,5 månad.
Någon som har erfarenhet av detta?
Jag kommer få Sas Amex Classic kortet om några dagar sedan åker jag på semester och är tillbaka strax innan jul. Under resan så kommer jag köpa lite saker och passerar nog rätt stora summor dvs rätt mycket poäng kommer samlas in 1 månad.
Vad jag har förstått så räknas poängen per kalendermånad dvs om jag har förstått rätt så nollställs detta vid årsskiftet. Kan det stämma?
Jag skulle gärna också vilja kontakta de om några veckor för att byta kort till Amex Classic, den gråa, så fort jag har mottagit den blåa kortet. Så jag har ett nytt kort när jag i alla fall kommer hem, dock blir jag orolig att mitt befintliga kommer sluta funka under resans gång samt att all poäng nollställs inom 1,5 månad.
Någon som har erfarenhet av detta?
1) Poängen nollställs inte. Men för att komma upp i en 2-4-1-voucher så räknas hur mycket du spenderat under kalenderåret, du måste upp till 150 000 kr under ett kalenderår. Så den beräkningen nollställs, men du behåller alla poäng du tjänat in.
Det bästa är att börja spendera i januari, då har du ett helt år på dig att spendera så du når upp till en 2-4-1.
2) Du menar att du vill byta till SAS Amex Premium (inte Classic)? Du kan ha två Amex-kort samtidigt så egentligen behöver du inte avsluta det första förrän du fått det nya. Annars är Amex kundtjänst väldigt bra. Ring och kolla med dem hur du smidigast gör. Som jag skrev tidigare så nollställs inga poäng även om du byter kort. Däremot kommer det från januari börja räknas en ny spend-period.