2010-09-15, 16:38
Medlem
Adolf bittlers avatar
Skulle ha otroligt svårt att anmäla någon brud för en avsugning medans man låg däckad. Det kanske beror på att handlingen i sig inte är helt egoistisk? Vad vet jag!

Edit: Inte ens om hon var skitful.
Citera
2010-09-15, 16:52
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Skulle ha otroligt svårt att anmäla någon brud för en avsugning medans man låg däckad. Det kanske beror på att handlingen i sig inte är helt egoistisk? Vad vet jag!

Edit: Inte ens om hon var skitful.
Inte ens om det gav dig 85 lax, skattefritt?

Nej, skämt åsido. Du skulle känna att du fick skylla dig själv som blivit för full, eller hur?

Om man läser NJA 2008 s. 482, kan man konstatera att kvinnliga könsorgan är mer lättkränkta än manliga.
Citera
2010-09-15, 16:56
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Inte ens om det gav dig 85 lax, skattefritt?

Nej, skämt åsido. Du skulle känna att du fick skylla dig själv som blivit för full, eller hur?

Om man läser NJA 2008 s. 482, kan man konstatera att kvinnliga könsorgan är mer lättkränkta än manliga.

Nja alltså. Jag skulle nog bli rätt sur, kanske bjuda på en örfil eller en utskällning(om jag nu känner mig kränkt) Men att anmälan för våldtäkt känns som att ta i lite för mycket
Citera
2010-09-15, 17:02
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Nja alltså. Jag skulle nog bli rätt sur, kanske bjuda på en örfil eller en utskällning(om jag nu känner mig kränkt) Men att anmälan för våldtäkt känns som att ta i lite för mycket
Fast rent lagtekniskt, så har hon gjort sig skyldig till ett brott som har ett straffminimum på två års fängelse.

Rimligt?
Senast redigerad av Justitiemord 2010-09-15 kl. 17:48.
Citera
2010-09-15, 17:55
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Fast rent lagtekniskt, så har hon gjort sig skyldig till ett brott som har ett straffminimum på två års fängelse.

Rimligt?

Nej jag anser ju att brottet våldtäkt innefattar alldeles för olika brott för att ha samma straffskala.
Citera
2010-09-16, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag läste nyligen några kommentarer på Pelle Billings blogg. En person skrev så här:

"Om man fick den hypotetiska frågan att man hade två val att välja mellan.
1. Bli våldtagen.
2. Sitta i fängelse 2-4 år oskyldigt utpekad som våldtäktsman.

Då är utan tvekan (2) det mest politiskt korrekta svaret.
Om vi instället bortser från allt som är politiskt korrekt och istället svarar helt ärligt så tror jag att de många skulle svara (1)"

Jag tyckte det var en intressant frågeställning. Visserligen är det två skilda saker, men de går under samma fenomen, dvs våldtäkt: antingen att mannen förgriper sig på kvinnan eller att kvinnan använder sig av staten som redskap för att psykologiskt begå övergrepp på en man. Vilket val väljer du som det värsta? Möjligen skulle män och kvinnor svara olika.

Länk till citatet:
http://www.pellebilling.se/2010/09/hur-ser-vi-pa-valdtagna-kvinnor/

Den här frågan antyder att det skulle sitta oskyldigt dömda i våra fängelser.

Det är skillnad mellan att bli anklagad för våldtäkt och att faktiskt bli dömd för våldtäkt. Varför får jag uppfattningen att flera i den här tråden blandar ihop falska anklagelser med att bli oskyldigt dömd?
Citera
2010-09-16, 21:03
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venusberget
Den här frågan antyder att det skulle sitta oskyldigt dömda i våra fängelser.

Det är skillnad mellan att bli anklagad för våldtäkt och att faktiskt bli dömd för våldtäkt. Varför får jag uppfattningen att flera i den här tråden blandar ihop falska anklagelser med att bli oskyldigt dömd?

För att det finns ett fåtal saker som idag är likt häxjakten i forna dagar. En anklagelse om våldtäkt kan leda till mycket olyckliga saker, som att förlora jobbet på ett eller annat sätt, folk som skyr en, vänner som inte vill ses och fan vet. Det var ganska nyligen en herre för en organisation som blev anklagad och trots att utredningen inte ens är klar så höjs fler och fler röster inom den egna organisationen att han ska "stiga ner" och låta någon annan ta över det som han har skapat.

Detta är ett av de relativt få brotten där blotta anklagelsen kan få jobbiga konsekvenser i dagens "åh så korrekta" Sverige.
Citera
2010-09-17, 10:00
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venusberget
De lågt ställda beviskrav som tillämpas hos svenska domstolar gör att skillnaden inte är överdrivet stor. Enär det räcker med en trovärdig berättelse - samt någon vän som återberättar densamma - för att få någon fälld för brottet, blir antalet falska anklagelser i stort sett likställt med antalet oskyldigt dömda. Hur många anklagelser som är falska varierar dock beroende på vem du frågar; allt ifrån 1,5 % av anmälningarna, ända upp till 50 % av dem har nämnts. Sanningen torde ligga någonstans mitt emellan.
Citera
2010-09-18, 00:00
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Förstår faktiskt inte allt tjafs om det här med att bli oskyldigt dömd som våldtäktsman.Det förekommer knappt och ni här på fb har förstorat upp det.Det vi ska istället lägga kraft och energi på är att få fast och få dem dömda som går fria.Dessa alla män som gjort sig skyldig till detta brott som traskar runt på våra gator och som inte fått något straff ännu det är dem vi ska lägga energi på att hitta.

Är du efterbliven eller vad är det frågan om?

Att bli oskyldigt dömd som våldtäktsman eller ens utpekad som sådan leder till att du blir dömd av samhället för resten av livet. Det spelar ingen roll vad du säger till försvar när folk får reda på ditt förflutna för endast de allra närmaste kommer att ge dig en chans. Resten (arbetsgivare såväl som bekanta) kommer att behandla dig som en våldtäktsman.

"Psykiska spår" går inte ens att jämföra med en sådan tillvaro...
Citera
2010-09-18, 00:02
Medlem
Spritzys avatar
Hade jag blivit våldtagen av en kvinna hade jag sagt 1. Annars klart 2. Man kan ju alltid bara säga sanningen, förhoppningsvis vet ens vänner att man alidrig skulle göra nåt så korkat.
Citera
2010-09-18, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Är du efterbliven eller vad är det frågan om?

Att bli oskyldigt dömd som våldtäktsman eller ens utpekad som sådan leder till att du blir dömd av samhället för resten av livet. Det spelar ingen roll vad du säger till försvar när folk får reda på ditt förflutna för endast de allra närmaste kommer att ge dig en chans. Resten (arbetsgivare såväl som bekanta) kommer att behandla dig som en våldtäktsman.

"Psykiska spår" går inte ens att jämföra med en sådan tillvaro...
Jag har väl rätt till min åsikt eller hur utan att bli klassad som efterbliven!
Jag anser fortfarande att det skulle vara värre att bli våldtagen!
Citera
2010-09-20, 11:21
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Jag har väl rätt till min åsikt eller hur utan att bli klassad som efterbliven!
Jag anser fortfarande att det skulle vara värre att bli våldtagen!

Presentera det då via formuleringar som dinåsikt i stället för att formulera det som "vedertagen fakta".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in