2010-09-04, 05:32
Medlem
soffkuddens avatar
God kväll/morgon på er kära matkunniga flashbackvänner!

Sitter i lite av en ekonomisk kris för tillfället. Fått plundra igenom frysen i brist på föda tills på måndag.

Första objektet!
Hittade ett paket med potatisgratäng, 2kg (vacuumpaketerad) som man bara kör in i ugnen i 20min, så är den klar sen. Denna låg i en kyldisk-liknande grej (snarlik där kött brukar ligga). Har legat i frysen sen jag köpte den. Detta var 2010-01-14 på ett ungefär. Bäst före datum? 2010-03-10

Andra objektet!
Fläskfilé. Halvkilo. Är EJ säker på om den var djupfryst eller inte när jag köpte den. Har också legat i frysen sen jag köpte den 2010-01-14. Bäst före datum? 2010-02-17.

Så hurpass ligger det egentligen till med dessa livsmedel? Kan jag tina upp dom och tillaga, eller är det bara att slänga direkt?

Tack!
Citera
2010-09-04, 05:59
Bannlyst
Min mor hade sagt, släng iväg det! Du skall inte riskera din hälsa!
Min far hade sagt, vafan håller du på med, du tänker väll inte slänga iväg MAT???

Jag är ganska säker på att du fortfarande kan avnjuta potatisgratängen, köttet är jag lite mer osäker på.
Annars kör den urgamla metoden, om det smakar okey och luktar okey, så går det att äta.
Citera
2010-09-04, 06:04
Bannlyst
Kör hårt, vännen!
Värmen dödar alla eventuella bakterier och du kommer max (!) blir lite magsjuk om det är riktigt illa.
Är det fryst så blir det inte dåligt på ett jävla tag, ska du veta.

Nu skall jag sova.
Citera
2010-09-04, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamelFikus
Kör hårt, vännen!
Värmen dödar alla eventuella bakterier och du kommer max (!) blir lite magsjuk om det är riktigt illa.
Är det fryst så blir det inte dåligt på ett jävla tag, ska du veta.

Nu skall jag sova.

Har inget mer dåliga bakerier att göra, fläsk kött säjer dom att man inte ska ha mer än 6månader i frysen för det blir SURT.

Lukta på skiten och känns det rätt är det bara att smaska i dig.
Citera
2010-09-04, 06:53
Bannlyst
Såvida du inte är gravid är det bara att köra på med fläskfilén. Samma sak med potatisgratängen.

http://www.svenskkottinformation.se/forvara-kott/
Citera
2010-09-04, 06:59
Medlem
SpaceCats avatar
Finns tråd - klistrad mitt framför ögonen!!!

https://www.flashback.org/t1044868
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in