Citat:
Ursprungligen postat av melinda2001
Frågan är inte om man får granska utan HUR och PÅ vilket sätt det görs.
Kallar inte det att man ringer till hans arbetsgivare och s.k. informerar, som att man granskar precis.
Det är inte heller olagligt, så länge uppgifterna är sanna. Jag ser inte problemet? Tycker du inte kommunen ska informeras om en dömd pedofil jobbar på ett dagis? Eller ska man inte upplysa arbetsgivaren då heller?
Citat:
Ej heller är det försvarbart att person.nr. bostadsadress, mailadress m.m. läggs ut i ett forum på nätet. Detta hör heller inte till att granska detta hör till att hämnas på någon som det tycks ha gått bra för trots tidigare brott.
Det kan mycket väl ingå i en granskning, och inte heller det är olagligt.
Citat:
Att skriva fakta är en sak men när det spekuleras och förtalas i frågor som ingen egentligen vet och när det går så långt att hans son känner att det vore kanske bäst avsluta sitt liv med en kula i skallen då har det passerat gränsen för länge sedan.
Om det nu "förtalas" så kan man polisanmäla. Fast det är ju svårt att förtala ett sånt svin som vi snackar om här.
Citat:
Den här killen var inte ens fastanställd chef utan hade en projektanställning i en kommun, att han granskas för de ogentligheter han håller på med för tillfället om det nu funnits sådana ja, det är okey men att gå så långt tillbaka som 25 år och dra upp något han blivit dömd för och fått ett straff vilket han då avtjänat, oavsett vad vi tycker om straffet för det var domstolen som bestämde det och inte han själv, är inte okey för det innebär att om DU själv skulle få en sådan position så skulle det vara tillåtet att gå tillbaka till den dag du föddes och granska varenda dag i ditt liv.
Ja, så fungerar samhället. Man får ta ansvar för det man har gjort. Man kanske inte får körkort, man kanske inte får bli läkare, man kanske inte får jobba på dafis, om man gjort nåt dumt. Jag tycker att det är bra att Sverige fungerar så. Gillar du inte det så tycker jag att du ska lämna landet.
Citat:
Samhället tjänar inget på att det finns vissa personer som i hämndsyfte håller på med detta uthängande och smutskastande av andra. Vi är ALLA människor och har ett värde och ALLA bör ha
rätt få en andra chans att visa att trots tidigare brott, felhandlingar m.m. så är man mer än bara det
och skall ges en chans visa att man kan leva efter samhällets regler.
Man får en andra, och en tredje chans i Sverige, men kanske inte som kommunchef. Men kanske som busschauförr. Jag tycker det räcker. Varför tycker inte du det räcker?