2010-12-03, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melinda2001
Vilka vägar anser du är öppna efter detta ???? Den möjligheten har denna avskyvärda uthängning satt stopp för och det enbart i ren elakhet från personer som anser sig vara förmer än andra.

För det första kan du knappast kalla det en "uthängning", tycker jag, för det handlar bara om att använda helt offentliga uppgifter, strikt talat en domstolsdom och sen folkbokföringen. Resten, att det fanns 1000 bilder och artiklar på internet om karln ifråga, är hans eget fel. Alla de här uppgifterna är redan offentliga. Att någon sedan sammanställt dem på en sida på internet är knappast någon dramatik.

Många vägar är fortfarande öppna för honom, anser jag. Jag ser inga problem med att en sån som han skruvar på en bil, kör en buss, städar golv eller kröker rör. Till exempel. Eller att han startar en egen firma och sysslar med vad det nu är han är bra på.
Citera
2010-12-03, 08:01
Medlem
Citat:
Åsiktsfrihet är att yttrycka sina åsikter inte missbruka privata uppgifter om en person.
Beskriv exakt hur uppgifterna "Missbrukats"?

Att han är dömd är offentlig information och har varit så i 25 år.
Att han jobbar på en kommun är rimligtvis också offentlig information.
Hans adress, pnr etc är också det offentlig information så länge han inte har skyddad identitet, vilket han inte har.

Sen om folk har ringt hotsamtal osv till honom är det naturligtvis straffbart.

Men jag ställer samma fråga som Testa - ska man inte få granska chefer i offentligheten? Ska man inte kunna få ta reda på om en högt uppsatt person inom kommun, landsting eller stat är dömd för ett grovt brott? Om Fredrik Reinfeldt dömts för våldtäkt, skulle vi ha mörkat det och låtit honom bli statsminister ändå?
Senast redigerad av bredställ 2010-12-03 kl. 08:03.
Citera
2010-12-03, 22:20
Bannlyst
Frågan är inte om man får granska utan HUR och PÅ vilket sätt det görs.
Kallar inte det att man ringer till hans arbetsgivare och s.k. informerar, som att man granskar precis.
Ej heller är det försvarbart att person.nr. bostadsadress, mailadress m.m. läggs ut i ett forum på nätet. Detta hör heller inte till att granska detta hör till att hämnas på någon som det tycks ha gått bra för trots tidigare brott.

Att skriva fakta är en sak men när det spekuleras och förtalas i frågor som ingen egentligen vet och när det går så långt att hans son känner att det vore kanske bäst avsluta sitt liv med en kula i skallen då har det passerat gränsen för länge sedan.

Den här killen var inte ens fastanställd chef utan hade en projektanställning i en kommun, att han granskas för de ogentligheter han håller på med för tillfället om det nu funnits sådana ja, det är okey men att gå så långt tillbaka som 25 år och dra upp något han blivit dömd för och fått ett straff vilket han då avtjänat, oavsett vad vi tycker om straffet för det var domstolen som bestämde det och inte han själv, är inte okey för det innebär att om DU själv skulle få en sådan position så skulle det vara tillåtet att gå tillbaka till den dag du föddes och granska varenda dag i ditt liv.

Det viktigaste är hur DU är idag och om du lever ett klanderfritt liv och så gjort de senaste åren och inte dra upp 25 år gamla synder. Enligt vår lag så försvinner ur de allmänna registren sådant man gjort, 10 år efter avtjänat straff och där borde det vara stopp.

Samhället tjänar inget på att det finns vissa personer som i hämndsyfte håller på med detta uthängande och smutskastande av andra. Vi är ALLA människor och har ett värde och ALLA bör ha
rätt få en andra chans att visa att trots tidigare brott, felhandlingar m.m. så är man mer än bara det
och skall ges en chans visa att man kan leva efter samhällets regler.
Citera
2010-12-03, 22:38
Medlem
Citat:
Kallar inte det att man ringer till hans arbetsgivare och s.k. informerar, som att man granskar precis.
Det är inte heller olagligt, så länge uppgifterna är sanna. Jag ser inte problemet? Tycker du inte kommunen ska informeras om en dömd pedofil jobbar på ett dagis? Eller ska man inte upplysa arbetsgivaren då heller?
Citat:
Ej heller är det försvarbart att person.nr. bostadsadress, mailadress m.m. läggs ut i ett forum på nätet. Detta hör heller inte till att granska detta hör till att hämnas på någon som det tycks ha gått bra för trots tidigare brott.
Det kan mycket väl ingå i en granskning, och inte heller det är olagligt.

Citat:
Att skriva fakta är en sak men när det spekuleras och förtalas i frågor som ingen egentligen vet och när det går så långt att hans son känner att det vore kanske bäst avsluta sitt liv med en kula i skallen då har det passerat gränsen för länge sedan.
Om det nu "förtalas" så kan man polisanmäla. Fast det är ju svårt att förtala ett sånt svin som vi snackar om här.

Citat:
Den här killen var inte ens fastanställd chef utan hade en projektanställning i en kommun, att han granskas för de ogentligheter han håller på med för tillfället om det nu funnits sådana ja, det är okey men att gå så långt tillbaka som 25 år och dra upp något han blivit dömd för och fått ett straff vilket han då avtjänat, oavsett vad vi tycker om straffet för det var domstolen som bestämde det och inte han själv, är inte okey för det innebär att om DU själv skulle få en sådan position så skulle det vara tillåtet att gå tillbaka till den dag du föddes och granska varenda dag i ditt liv.
Ja, så fungerar samhället. Man får ta ansvar för det man har gjort. Man kanske inte får körkort, man kanske inte får bli läkare, man kanske inte får jobba på dafis, om man gjort nåt dumt. Jag tycker att det är bra att Sverige fungerar så. Gillar du inte det så tycker jag att du ska lämna landet.

Citat:
Samhället tjänar inget på att det finns vissa personer som i hämndsyfte håller på med detta uthängande och smutskastande av andra. Vi är ALLA människor och har ett värde och ALLA bör ha
rätt få en andra chans att visa att trots tidigare brott, felhandlingar m.m. så är man mer än bara det
Man får en andra, och en tredje chans i Sverige, men kanske inte som kommunchef. Men kanske som busschauförr. Jag tycker det räcker. Varför tycker inte du det räcker?
Citera
2010-12-04, 02:32
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Tyvärr är det inte riktigt så enkelt då det finns oseriösa forum som enbart av elakhet o hämnd hänger ut människor precis så som de gjorde med denne man.
Även om han söker sig till andra jobb är det inte lätt kunna leva ett vanligt och icke kriminellt liv efter att ha blivit så uthängd, smutskastad m.m.
Det brott han begick var inte okey men han fick ett straff, oavsett vad vi andra tycker om strafflängden så avtjänade han det och borde därefter få lov att ha en integritet som alla andra.

Vilka vägar anser du är öppna efter detta ???? Den möjligheten har denna avskyvärda uthängning satt stopp för och det enbart i ren elakhet från personer som anser sig vara förmer än andra.
Jag tror faktiskt inte att det handlar om elakhet,mer ett rättvise tänk från dom flesta människor,som faktiskt inte tycker det är rimligt att begå en sådan grov handling som sedan bara genererar 1 år på vårdhem och sedan ska allt vara glömt.Det ter sig helt orimligt.Begår han en sådan grov handling bör han förstå eller bli informerad om konsekvenserna som följer med.
Citera
2010-12-04, 04:24
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Hade det varit OK för dig att Janne Josefsson gjort samma sak? Givetvis ska arbetsgivare informeras om att de har en kvinnomördare i chefsställning som anställd. Dessutom stal han en djävla massa (mellan 1982 och 1984) sprängmedel och stubin från T3 i Sollefteå där han var anställd med löjtnants grad. Bara stölden av sprängmedlet gör honom olämplig som chefsperson eller ett förtroendeuppdrag. Just förtroendet är det som är det stora problemet här. Har du mördat en människa (speciellt en kvinna som i det här fallet) har du förbrukat allt förtroende för resten av ditt liv, så enkelt är det. Sadist-Kjelle gjorde sitt val 1985 och har ingen rätt att sitta och lipa över det.

Lägg ner ditt tjat om att Svenska Mord har publicerat hans personnummer. Det räcker med namn och bostadsort för att en person med normal intelligens ska kunna hitta det på två minuter. Hans mejladress fanns väl synlig på kommunens hemsida.

Citat:
Att skriva fakta är en sak men när det spekuleras och förtalas i frågor som ingen egentligen vet och när det går så långt att hans son känner att det vore kanske bäst avsluta sitt liv med en kula i skallen då har det passerat gränsen för länge sedan.Att skriva fakta är en sak men när det spekuleras och förtalas i frågor som ingen egentligen vet och när det går så långt att hans son känner att det vore kanske bäst avsluta sitt liv med en kula i skallen då har det passerat gränsen för länge sedan.
Skyller du på andra för att hans son mår dåligt? Är du frisk människa? Ansvaret ligger helt och hållet på Sadist-Kjelle och hans hynda till fru som kände till sanningen men ändå valde att skaffa barn med honom trots att hon visste att sanningen en dag skulle komma ikapp dem.

Citat:
Det viktigaste är hur DU är idag och om du lever ett klanderfritt liv och så gjort de senaste åren och inte dra upp 25 år gamla synder. Enligt vår lag så försvinner ur de allmänna registren sådant man gjort, 10 år efter avtjänat straff och där borde det vara stopp.
Är du så djävla dum så du tror att ett grymt mord på en kvinna i liten by bara "glöms bort"?

Citat:
Samhället ska inte ge mördare en andra chans. De ska låsas in tills de avlider. Har man mördat någon har man förbrukat sin chans till att leva i frihet. Det är oerhört kränkande mot anhöriga att mördare släpps ut ö.h.t.
Citera
2010-12-04, 06:43
Medlem
Yatsys avatar
Citat:

Tänkte på det du skrev om en andra chans,människor får chanser hela livet det är fyllt av dom chanserna till varje människa.Vad jag inte riktigt förstår är varför samhället ska ge en lustmördare en ny så kallad chans till någon som inte verkar ha någon ånger,allt är glömt och personen tillåts bara gå efter kort tid av vård vidare i livet en lustmördare är ute i samhället igen.ca 25 år har gått och nu är det plötsligt synd om honom människor är stygga vid han och han känner sig utsatt.Tänk om det hade varit en riktig dom, 25 år minst för lustmord den gången. Nej jag förstår inte ditt tanke sätt även om jag försöker,man kan inte ha lustmördare springande lösa hur som helst i samhället.
Citera
2010-12-04, 15:10
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:

Det här citatet avslöjar din människosyn på ett talande sätt. Det här handlar om en oskyldig och försvarslös kvinna som blev torterad och mördad under vidriga omständigheter. Hon blev bestulen på sitt liv och hennes son blev moderlös på det mest traumatiska sätt. Detta tycker du att vi bara skall glömma - av hänsyn till mördaren Och nej: det viktigaste är inte hur du är i dag, det viktigaste är om du har mördat någon eller inte.

Citat:
Samhället tjänar inget på att det finns vissa personer som i hämndsyfte håller på med detta uthängande och smutskastande av andra. Vi är ALLA människor och har ett värde och ALLA bör ha rätt få en andra chans att visa att trots tidigare brott, felhandlingar m.m. så är man mer än bara det och skall ges en chans visa att man kan leva efter samhällets regler.

Vad samhället "tjänar på" eller inte kan diskuteras. Något objektivt svar kan knappast lämnas, eftersom allt beror på om man använder en moralisk eller ekonomisk måttstock. I instrumentell, samhällsekonomisk mening är det säkert bra om mördare släpps ut från anstalterna och kan börja försörja sig själva, men det innebär samtidigt att man måste acceptera att mordoffret och dess anhöriga kränks på nytt - inte bara en gång, utan varje dag som mördaren är ute i frihet samtidigt som offret för alltid är borta. Dessutom innebär detta att vanliga hederliga människor riskerar att hamna på samma arbetsplats som en mördare utan att de har en aning om vad för slags människa de dagligen har att göra med. Jag tycker att det moraliska priset är för högt och därför uppskattar jag de människor med rättspatos som lägger ut domar med mera och ser till att brottsoffrens lidande och mördarnas illdåd aldrig glöms bort. Om man inte klarar av att de mord och andra illdåd man gjort sig skyldig till blir föremål för offentliga diskussioner i forum som detta så får man tänka sig för innan.
Citera
2010-12-04, 21:55
Bannlyst
NI tycks ha fastnat i det här med mord, det finns flertal andra brott som är precis lika hemska.

Och ja, jag menar att om en person likt den som den här tråden skriver om blivit dömd, avtjänat det straffet så skall personen ha rätt komma tillbaka till samhället och jobba sig till en tjänst/jobb utan
att andra i rent hämnd syfte, avundsjuka eller dylikt skall efter det att det gått 25 år har rätt hänga ut personen på det vis som blivit gjort.

Det straff han dömdes till var inte han själv som avgjorde utan domstolen och då är det dem man får gå på vad gäller att straffet var käpprakt åt skogen felaktigt för kort, vilket jag också anser, men det var inte han själv som bestämde det och skall inte utav ER straffas för den biten.
Citera
2010-12-04, 22:01
Bannlyst
Uthängare, vad DU glömmer är att genom det agerande du beskriver blir ytterligare en mängd oskyldiga drabbade och blir lidande för något DE INTE gjort. Och det ansvaret vill ni INTE ta utan lägger över det på den ni hänger ut, MEN DET ÄR ERT ANSVAR, och det kan ni INTE avskriva er.

NI hjälper inte någon genom ert agerande, och tänk då på alla andra brott som är minst lika hemska som mord, om inte ännu värre då en del brott ger offret långt lidande och när brottet uppdagats fortsätter lidandet livet ut.

JAG försvarar INGA brott, oavsett hur, var, varför osv. men vad NI GLÖMMER är att det finns människor bakom varje människa även de som tyvärr begår brott, och det ni gör är inte till gagn för en enda utan det är enbart en ren och skär hämnd, gävelskap m.m. det ni gör fyller ingen vettig funktion överhuvudtaget.
Citera
2010-12-04, 22:13
Bannlyst
Justicegirl: skiver, För min del så ser jag inga problem med att dömda mördare namnges offentligt. Alla de uppgifter om K-E E som skrivs både här och på sm är offentliga uppgifter. Har man mördat en person så är man en mördare även efter avtjänat straff.

Jag tycker det är märkligt att vissa här lägger skulden på de som har offentliggjort mördaren, och inte på gärningsmannen.

ATT DU INTE FÖRSTÅR ÄR INGET NYTT: Att man en gång i livet begått ett mord innebär INTE att man är en mördare UTAN MAN VAR en mördare. Om man är något så innebär det att man fortfarande aktivt praktiserar detta och gör man inte de länger så ÄR MAN INTE utan MAN VAR, vilket är en avsevärd skillnad.

Och har personen INTE begått mord på över 25 år så VAR HAN en mördare och alltså INTE ÄR.

Så Justicegirl, för att du kissade på dig som liten så menar du att DU ÄR EN SÄNGVÄTARE och inte det att DU VAR en sängvätare en gång i tiden.
Citera
2010-12-04, 22:39
Medlem
Citat:
Justicegirl: skiver, För min del så ser jag inga problem med att dömda mördare namnges offentligt. Alla de uppgifter om K-E E som skrivs både här och på sm är offentliga uppgifter. Har man mördat en person så är man en mördare även efter avtjänat straff.

Jag tycker det är märkligt att vissa här lägger skulden på de som har offentliggjort mördaren, och inte på gärningsmannen.

ATT DU INTE FÖRSTÅR ÄR INGET NYTT: Att man en gång i livet begått ett mord innebär INTE att man är en mördare UTAN MAN VAR en mördare. Om man är något så innebär det att man fortfarande aktivt praktiserar detta och gör man inte de länger så ÄR MAN INTE utan MAN VAR, vilket är en avsevärd skillnad.

Och har personen INTE begått mord på över 25 år så VAR HAN en mördare och alltså INTE ÄR.

Så Justicegirl, för att du kissade på dig som liten så menar du att DU ÄR EN SÄNGVÄTARE och inte det att DU VAR en sängvätare en gång i tiden.

Jag anser att en mördare alltid kommer att vara en mördare, det spelar ingen roll om någon mördat för 25 år sedan. Har en människa sjunkit så lågt att man tagit livet av någon annan förtjänar man inte annat än att betraktas som just mördare. Trots allt måste en mördare leva med sina "bedrifter" och personligen tycker jag det är bra att det finns sidor som just FB och SM som tar fram dessa fakta om dessa mördare och avslöjar det vi "kunskapstörstande" förtjänar att veta. Det mesta går att läsa sig till i tidningar men internet är ett fantastiskt instrument som hjälper de "kunniga" att sprida sin information till "okunniga".
Detta är en utmärkt form av demokrati och yttrandefrihet som fler borde anamma. Jag skulle inte vilja bo granne med en mördare, det verkar hur läskigt som helst. Ärligt talat, skulle du vilja bo granne med en mördare melinda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in