2010-09-04, 16:49
Medlem
DRD4s avatar
Hmm undrar om han var politiskt aktiv vid "straff" tillfället eller om det räkte att han var militär? ganska same same? kanske.

TOTALT vidrigt hur han kunde komma undan så billigt, ett riktigt äckel!

men är man vänster i sverige så brukar det gå bra med det mesta.

http://www.youtube.com/watch?v=478x73dlUTo
Citera
2010-09-04, 17:21
Medlem
Droid59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DHLawrence
När man har avtjänat sitt straff ska man vara tillbaks på 'noll', dvs nåt ytterligare straff i form av evig förbannelse, fördrivning från hus och hem eller jobbet på Lindesbergs kommun ska inte komma ifråga! Detta är ju för fan ett fundament i det juridiska systemet!

Ett fundament för fundamentet är sen att det utmätta straffet står i någorlunda samklang med det allmänna rättsmedvetandet. Och det är ju inte säkert att det gör...

Nån månad för ett brutalt mord kan väl bara en psykiater och en gärningsman tycka är lagom men att, som den normale FB-haveristen, kräva livstid för allt möjligt från snatteri till klotter (dödsstraff om det är en invandrare förstås...) är ju bara fånigt.

Vad är detta för skitsnack. Att anklaga folk som har annan åsikt för att vara FB- eller rättshaverister är inget annat en vänsterfloskel som tas till av PK folk som är utan argument.
Eftersom du inte verkar ha någon susning om hur det fungerar i Sverige så kan jag informera dig om att finns det mängder av exempel där folk förföljs av myndigheterna både innan och efter att de är dömda för skitbrott (mot staten), men sån förföljelse kanske du gillar.

Att mördare kan komma billigt undan för att det "är synd om dem" är inget annat än ett djävla hån mot deras offer och deras familjer. Uppenbart har du och andra mördarkramare här ingen susning om vad folk går igenom som mist nära anhöriga i våldsbrott, suck.
Citera
2010-09-04, 17:25
Medlem
_jss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Hmm undrar om han var politiskt aktiv vid "straff" tillfället eller om det räkte att han var militär? ganska same same? kanske.

TOTALT vidrigt hur han kunde komma undan så billigt, ett riktigt äckel!

men är man vänster i sverige så brukar det gå bra med det mesta.

Jag har tagit bort videon ur citatet eftersom det inte är han, ditt jävla spån!

Han var militär, och då förmodligen en av dina fina högervänner.
Citera
2010-09-04, 18:00
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoReinfeldt
Det här borde ju rimligtvis leda till krav på utdrag ur belastningsregistret vid jobbansökan
Hans belastningsregister är rent. Det gallrades 1996. Hans brottsregister har alltså varit snövitt i 14 år.

Straffet var ett jävla skämt, ett år på psyke, men det var andra tider då med svängdörrar på dårhusen. Samtidigt är det horribelt att en man som skött sig sedan 1986, dvs 24 år, nu drabbas av samhällets fördömande. Det är rent ut sagt fånigt och skrattretande.

Vissa här tycker att samhället ska fortsätta straffa eftersom straffet var ett hån. Frågan är hur samhället i så fall ska bedöma när det ska fortsätta straffa eller om det ska anses vara förlåtet? Om mannen hade suttit fem år på dårhus? Tio år? Femton år? Hur ska uppdelningen göras och lagregleras? Eller ska man låta pöbeln avgöra? Dessutom var det samhället som satte straffet - inte mannen.
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
.
Mördaren i detta fall...hans kommentar säger allt, ungefär som att han skulle ha kört mot
rött ljus och att det är en struntsak.
Men å andra sidan...vad fan ska han säga? Hur ska han uttrycka sig i en mening för att du ska bli nöjd? Eller måste han lämna en lång intervju tycker du?
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Meningen med ett straff är ju också att en person ska få känna av att han gjort fel,
rättpsykiatrisk vård för denna man, i ett år kallar inte jag för ett straff...
Håller med.
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
underligt att han inte bytt namn eller liknande, han blev ju trots allt dömd
Det fanns en tid då internet inte fanns och media sällan skrev ut namnet på svenska förövare.
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
tycker att alla förtjänar en ny chans, iaf. i någon form. efter detta blir han sannolikt bara en belastning för samhället pga. uppmärksamheten detta fått vilket suger ur skattebetalarsynvinkel
Ja nu har vi skattebetalare att se fram emot att försörja den här mannen fram till hans pension. Tack för det de som kickade honom och tack för det de som avslöjade honom.
Senast redigerad av LakritstroIIet 2010-09-04 kl. 18:08.
Citera
2010-09-04, 18:05
Medlem
Midnights avatar
Tycker aldrig att ett mord ska förlåtas. Att ta någon annans liv är det värsta brottet en människa kan begå.

Tycker inte han verkar så sympatisk heller.

Precis som andra reagerat på. "jag har gjort ett enda misstag i mitt liv och nu ska jag straffas igen".
Får det att låta som han pallade äpplen eller något.

Noll självinsikt. Förstår inte att folk förlorar förtroendet för honom och tänker bara på sig själv. I vart fall uttrycker han sig som det.

Tycker det är rätt åt han.
Ger iaf lite rättvisa åt offret med familj. 25 år senare!
Citera
2010-09-04, 18:12
Medlem
Mördar man någon får man räkna med att sånt här sker!
Citera
2010-09-04, 18:22
Medlem
klimaxxs avatar
Visst är det lagligt av mig att skriva ut hans namn och bakgrund i min (icke-anonyma) blogg? Eftersom det är sant kan det väl inte klassas som förtal, menar jag... men finns det andra brottsrubriceringar som kan bli aktuella? PUL eller nåt?
Citera
2010-09-04, 18:33
Medlem
Alltså i artikeln står det "...sedan hans frigivning..." vilket betyder att han suttit i fängelse för detta. Är inte tanken med fängelse att man ska avtjäna ett straff och när man släpps ut så har man avtjänat straffet.

Tanken är väl knappast att när man släpps ut från fängelset så ska man även då få något slags straff eftersom man redan suttit sin tid. Detta är liknande när människor som sitter på kommunala arbeten osv kör rattfull och sen får sparken från sitt jobb... Hur är det ens möjligt att en arbetsgivare kan avskeda någon pga något som tillhör ens privatliv?
Citera
2010-09-04, 18:45
Medlem
Duerfians avatar
Det är självklart fel att sparka honom. Om man inte låter folk gå vidare även efter de begått hemska brott, vad återstår för dem? Det enda de kan göra är att fortsätta begå brott. Efter avtjänat fängelsestraff skall det vara över.

Sen kan man naturligtvis hävda att fängelsestraff (eller psykiatrisk vård) skall vara längre tid om man inte tycker sådana som den här mannen straffats nog.
Senast redigerad av Duerfian 2010-09-04 kl. 18:48.
Citera
2010-09-04, 18:55
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Jag tycker inte att man ska få ränna runt i det fria öht om man mördat någon. Han verkar ju dessutom inte ens se på det med vettigt perspektiv:

- Jag har gjort ett enda missgrepp i livet och det känns jäkligt att det hänger kvar så här långt efteråt. Jag tycker att jag gjort gott resten av livet, säger han till tidningen.
Vilken jävla tattare. Tur att inte jag stod vid pedestalen i landet då hade det varit arkebusering för 25 år sedan.
Citera
2010-09-04, 18:56
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Det är självklart fel att sparka honom. Om man inte låter folk gå vidare även efter de begått hemska brott, vad återstår för dem? Det enda de kan göra är att fortsätta begå brott. Efter avtjänat fängelsestraff skall det vara över.

Sen kan man naturligtvis hävda att fängelsestraff (eller psykiatrisk vård) skall vara längre tid om man inte tycker sådana som den här mannen straffats nog.
Har man medvetet tagit en annan människas liv (exklusve självförsvar) så förtjänar man inte en andra chans. Vid brott såsom stöld, narkotikabrott, misshandel med mera så kan man få en andra chans men mord kan endast resultera i avrättning som påföljd. Förstår inte att inte fler följer den ideologin.
Senast redigerad av Warg 2010-09-04 kl. 18:58.
Citera
2010-09-04, 19:09
Medlem
Vilken politisk inställning man har är ovidkommande.

Egentligen - ett samhälle har inte riktigt råd att ha en massa ofarliga individer inspärrade. Inte heller moralisk rätt.
Varje fall måste ges en individuell prövning. Det finns livsfarliga typer som går fritt på gatorna, medan andra som är helt ofarliga både för sig själva och andra sitter inspärrade för ett misstag de begått en gång i livet.

Kontentan är att brott måste bestraffas, men sedan måste varje fall ges en individuell prövning.
Återfallsförbrytare kanske aldrig ska släppas ut, även om deras brott i sig inte motiverar livstidsstraff. Det är bara det att de är oförmögna att sluta begå brott (bedrägerier, misshandel eller vad det nu är).
Och tvärtom, de som verkligen vill och kan försöka hålla sig inom ramarna för acceptabelt beteende ska ges chansen att visa det.

Exempel: 75% av alla sexförbrytare återfaller inte. Det gäller att sålla ut de 25% som är problemet och inte släppa ut dom. De kan troligen ha ett bättre liv bakom galler, och deras presumtiva helt oskyldiga offer skonas.

Problemet är att kunna skilja fåren från lammen, agnarna från vetet, bösset från gröten eller hur man nu uttrycker det. Och där är den s k kriminalvården sorgligt inadekvat.

"Hämnd" tillhör gammaltestamentlig tid. "Rättvisa" är ett uttjänt begrepp som inte leder framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in