2010-09-05, 22:09
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Den ende som är ansvarig för allt detta är mördaren själv. Han - och ingen annan - bär ansvaret för de konsekvenser som kan drabba hans omgivning. Det är han som har gjort barnen till ofrivilliga medspelare i hans livslögn. Jag lider med barnen, men på sikt tror jag att de också kommer att vara väldigt tacksamma för avslöjandet. Nu vet de vad deras pappa är för slags människa, vad som egentligen hände deras farmor och att de har en halvbror någonstans i landet. Jag kan bara hoppas att de får allt stöd och hjälp under denna jobbiga process och att de till sist går styrkta ur detta. Den nuvarande hustruns känslor ger jag däremot inte ett vitten för - vad jag förstår har hon, till skillnad från barnen, gått in i detta med öppna ögon.
Du menar att hon är värd att straffas för att hon har älskat honom.

Det är alltså brottsligt att älska någon som en gång varit dömd för brott nu också?

Finns det fler lagar stiftade på Flashback man bör veta om och som vi skall utdöma straff för?

Edit
Jag tror man måste vara ganska korkad om man tror att barnen kommer att vara tacksamma för det detta för med sig för dem. De har ju också en omgivning att möta - förmodligen full av lika många fördomsfulla knäppgökar som nätet.
Senast redigerad av micro113 2010-09-05 kl. 22:11.
Citera
2010-09-05, 22:10
Medlem
ABZeta99s avatar
Hej!

Om man anser att vissa brott aldrig kan sonas, är det naturligtvis det enda rimliga att den som fälls för brott av det slaget omedelbart förs till destruktion.

En ordning som innebär såväl ekonomiska, som emotionella besparingar.

Att anhöriga och då speciellt barn till brottslingar också i någon mening straffas genom förälderns agerande är väl tyvärr ofrånkomligt.

Jag tycker dock att de mest blodtörstiga och rättskaffens lansdragare i såväl denna tråd, som i andra här på FB, bör fundera över om ett samhälle utan nåd och möjlighet till någon form av fortsatt drägligt liv efter strafftiden för brottslingar, verkligen skulle vara ett bättre smhälle?
Citera
2010-09-05, 22:10
Medlem
netr0pas avatar
Håller med att det är rätt många idioter i den här tråden.

Jag försvarar inte mord eller mördare men för helvete!

Använder ni inte hjärnan och tänk lite djupare? Det finns större konsekvenser mot de oskyldiga (hans barn och hans nuvarande) och dessa förtjänar inte att dras med i häxjakten som ni håller på med!

Tänk till lite vad fan!

Ni vet ju inte hur han är nu eller hur? Om han nu behandlar hans fru och hans barn på ett underbart sätt. Om han nu gjort det, då har han åtminstone lärt sig från sitt tidigare sviniga dåd. Då förtjänar man helt enkelt sin andra chans här i livet.

Det finns en sak som är viktigt här i livet:

Det som är svårast är inte att inte begå några misstag.

Det som är svårast är att förlåta.

Och visst stämmer det, det är alltid svårare att förlåta en människa för man har alltid en tanke att man själv är felfri och perfekt, att man själv skulle aldrig kunna begå samma misstag. FEL, FEL, FEL.
Citera
2010-09-05, 22:12
Medlem
Stäppiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
OK. Accepterar din ursäkt med viss tvekan. Jag har faktiskt jobbat med att försöka hjälpa kriminella tillbaka till samhället i många år och tycker, att du borde läst ordentligt innan du svarade.
Har dock inte jobbat med samma klientel som du, utan vanliga småkriminella, missbrukande, misshandlande och stöldbenägna personer med ofta tragisk bakgrund och jag lovar dig - deras självförtroende är inte på topp.
Småtjuvar brukar ha dålig självkänsla. Med psykopatiska grova kriminella är det tvärtom. Ta Clark Olofsson, Tony Olsson, Svartenbrandt etc. De har ofta huvudet på skaft och är duktiga på att dupera sin omgivning. Typiska chefstyper, men inga man vill ha som chef i det civila livet om de redan begått grova brott.
Citera
2010-09-05, 22:16
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Varför tycker man inte att det är bra att kriminella rehabiliteras?
Efter avtjänat straff i fängelset och därefter kastrering får de gärna rehabiliteras.
Citera
2010-09-05, 22:17
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Jag köper det mesta du säger och veterligen har han skött sig efter sin semester på rättspsyk. Men det är återigen frågan om förtroende och ansvar. Vilka kvinnor vill ha "Sadist-Kjelle" (eller vilket öknamn han nu kommer att få efter outningen) som chef och hur påverkas arbetsplatsen av detta?

Förmodligen inte särskilt många, men frågan är om det är rimligt att basera något idag på vad en person var och gjorde för 25 år sedan. Man behöver inse att människor utvecklas, den här mannen har förmodligen gått i terapi och både lärt känna sig själv bättre och gjort upp med de sidor som ledde till att han begick det dådet. Jag betvivlar att han har några allvarligare antisociala störningar, då fungerar man inte i samhället i 25 år.

Jag tycker kommunen ska försöka hitta en lösning för honom, se till att han kan jobba kvar, kanske inte som chef för det tror jag rent förtroendemässigt blir svårt men här gäller det ju också att kommunen visar lite jävla tåga. Ingen tjänar på att han förföljs i evighet. Det är talibanvarning på den typen av rättsordning och talibanerna har jag inte så mycket till övers för även om många härinne uppenbarligen tilltalas av deras rättskänsla.
Citera
2010-09-05, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Efter avtjänat straff i fängelset och därefter kastrering får de gärna rehabiliteras.

Okej, så svårt psykiskt sjuka personer ska sitta i fängelse och kastreras enligt dig? Vad är nyttan med detta?
Citera
2010-09-05, 22:18
Medlem
Skodegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Ditt resonemang saknar logik, det är han som drabbas och får ta konsekvenserna, att hans barn skäms över honom, tja? vad ska vi göra åt det.

Det är sunt och bra att han röks fram och får löpa gatlopp.

Han dömdes till psykiatriskvård och gav bra respons på den. Ska han straffas för att han gav bra respons på den psykiatriskavården? Ska han straffas för att keyboard warriors på internet som varken är utbildade eller insatta i hur psykiatriskvård fungerar anser att han inte kan ha varit tillräckligt sjuk innan eftersom han tillfrisknade så fort så därför borde han ha straffats hårdare? Vi hade haft ett sjuhelvetes rättsväsende om det var dessa personer som styrde, som baserar de rättsliga besluten på vad de (utan kunskap inom ämnet) anser rimligast...

Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Varför tycker man inte att det är bra att kriminella rehabiliteras?
This
Senast redigerad av Skodeg 2010-09-05 kl. 22:23.
Citera
2010-09-05, 22:19
Medlem
Missade? lappen där han erkände, sorry.
Jag förstår inte er som tycker att han har sonat sitt straff genom att fika med psykpersonal under 1 års tid. Carinas anhöriga straffas varje dag för vad han gjorde mot dem och varje födelsedag påminns de om sin förlust, varför ska K-E komma lindrigare undan? Ni tycker synd om K-E´s barn men skänker ni då överhuvudtaget hans barn med Carina en tanke? Och ska skattebetalarna behöva avlöna en mördare? K-E om du läser det här, vi ses på byn.
Citera
2010-09-05, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tvilling69
Missade? lappen där han erkände, sorry.
Jag förstår inte er som tycker att han har sonat sitt straff genom att fika med psykpersonal under 1 års tid. Carinas anhöriga straffas varje dag för vad han gjorde mot dem och varje födelsedag påminns de om sin förlust, varför ska K-E komma lindrigare undan? Ni tycker synd om K-E´s barn men skänker ni då överhuvudtaget hans barn med Carina en tanke? Och ska skattebetalarna behöva avlöna en mördare? K-E om du läser det här, vi ses på byn.

Vad blir bättre av det du föreslår tycker du?
Citera
2010-09-05, 22:26
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stäppis
Småtjuvar brukar ha dålig självkänsla. Med psykopatiska grova kriminella är det tvärtom. Ta Clark Olofsson, Tony Olsson, Svartenbrandt etc. De har ofta huvudet på skaft och är duktiga på att dupera sin omgivning. Typiska chefstyper, men inga man vill ha som chef i det civila livet om de redan begått grova brott.

Men så är inte den nämnda trion chefer heller eftersom människor med psykopatiska drag eller antisociala inslag inte över tid klarar av att sköta ett arbete och upprätthålla goda relationer med människor.

En person som fungerar socialt i samhället och har ett chefsansvar i arbetslivet har sällan några svårare personlighetstörningar, möjligen drag av det.

Jag tror inte den här mannen skulle uppfylla särskilt många av kriterierna för en personlighetsstörning. Han verkar ju rent av vara en ganska schysst snubbe.
Citera
2010-09-05, 22:32
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skodeg
Så hans barn ska straffas för något han åstadkommit innan de ens var födda?

Detta tillhör väl tragiken i deras liv precis som hemska händelser inträffar i andras liv. Dessutom kan det kanske vara bättre att få en sanning än att leva i en lögn. Det är ju inte säkert att han varit världens bästa pappa under deras uppväxt heller (inget jag har några belägg för, men m h t hans bakgrund vore det väl ett under om han genomgått någon personlighetsförvandling).
Om jag inte minns fel, så har hustrun (och troligen barnen) lämnat honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in